گروه بازار پول: اونس طلا که چهارشنبه پس از مدت‌ها وارد کانال ۱۲۴۰ دلاری شده بود، پنج‌شنبه پایین‌ترین قیمت‌ در ۷ ماه گذشته را ثبت کرد، اما این پایان داستان آخر هفته سقوط طلا نبود. روز جمعه نیز تا لحظه تنظیم این خبر قیمت ۱۲۳۷ دلاری ثبت شد، گرچه هم‌اکنون که شما این خبر را می‌خوانید، ممکن است قیمت‌های متفاوتی ثبت شده باشد. روز چهارشنبه روز تاثیر گرفتن بهای طلا از عوامل خارجی کاهشی بود تا قیمت بسته شدن بازار برای هر اونس طلا ۱۲۴۹ دلار شود. طلا که در روزهای قبلی هفته کاری پایین‌ترین قیمت‌ها در سه ماه پیش از آن را ثبت کرده بود، چهارشنبه نیز پایین‌ترین قیمت‌ها در سه ماه پیش از آن روز را ثبت کرد. در این روز حتی خریدها در قالب «پوشش کوتاه‌مدت» ناشی از افت قیمت‌ها هم نتوانست از فشار فروش فلز زرد بکاهد، اما عوامل بیرونی کلیدی هم در این روز در جهت کاهش قیمت این فلز گرانبها عمل کردند. مهم‌ترین این عوامل ادامه تقویت دلار آمریکا و ادامه کاهش قیمت نفت خام بود. شاخص دلار در این روز بالاترین سطح در ۱۴ ماه پیش از آن را رقم زد و نفت خام «نایمکس» هم به کمترین قیمت در ۷ ماه پیش از آن رسید. تمام اینها باعث افت ۶ دلاری بهای آنی اونس شد.

هفته کاری منتهی به جمعه ۲۱ شهریورماه هفته نبود اخبار عمده اقتصادی بود تا بازارها روزهای آرام‌تری داشته باشند و بیشتر در انتظار نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در هفته کاری جدید باشند. مهم‌ترین خبر اقتصادی روز چهارشنبه متعلق به آلمان بود که اعلام کرد: فروش اوراق ۱۰ ساله با سود ۰۵/۱ درصدی با استقبال روبه‌رو شده است. این سود با نرخ نسبتا پایین، از آن رو با استقبال مواجه شده که اقتصاد ضعیف اتحادیه اروپا، افت یورو و تنش اروپا با روسیه، جذابیت دارایی‌های آلمان را افزایش داده است. در حوزه سیاست نیز اخبار مهمی از بحران‌های ژئوپلیتیک منتشر نشد که بتواند سطح قیمتی طلا را بالا ببرد. خبر دور شدن نیروهای روسی از نزدیکی مرز اوکراین هم در جهت آرام کردن فضای بازارها بود.

سقوط در کانال ۱۲۴۰ دلاری

پنج‌شنبه روز سقوط قیمت طلا و ثبت قیمت ۱۲۴۰ دلار برای هر اونس این فلز گرانبها بود. فروش فنی مهم‌ترین علت سقوط قیمت‌ها در این روز اعلام شده است. تحلیل‌های فنی که بر اساس نمودارهای هفته‌های گذشته انجام می‌شود باعث شده که فروشندگان عامل غالب بازار باشند. همزمان نبود عوامل یا اخبار بنیادین هم به این تحلیل‌های فنی کمک می‌کند. انتظار برای کاهش بیشتر قیمت‌ها باعث کاهش بیشتر معاملات شده است.

پنج‌شنبه شاخص بهای مصرف‌کننده سالانه چین برای ماه آگوست اعلام شد که ۲ درصد رشد را نشان می‌داد. این رقم در ماه جولای ۳/۲ درصد گزارش شده بود و برای ماه آگوست هم انتظار رشد ۲/۲ درصدی می‌رفت. این خبر خوبی برای کالاهای خام است چراکه نشان می‌دهد بزرگ‌ترین واردکننده کالاهای خام در دنیا نیازی به سیاست‌های انقباضی برای پایین نگه داشتن تورم ندارد، اما این خبر هم جلوی افت قیمت طلا را نگرفت. خبر بد دیگر برای بازار کالاهای خام این بود که سازمان ملل روز پنج‌شنبه گزارش کرد که قیمت اقلام غذایی در ماه آگوست به کمترین میزان در چهار سال گذشته رسیده است. همچنین چنان که می‌دانیم بهای گاز و نفت خام نیز همچنان روند کاهشی دارد. روز پنج‌شنبه قیمت نفت خام برنت به کمترین سطح در ۱۶ ماه گذشته رسید. دیگر عامل فشار روی بازار کالاهای خام دلار قوی است که بیشترین ارزش در ۱۴ ماه گذشته را دارا است. بیشتر کالاهای خام در بازارهای جهان بر مبنای دلار معامله می‌شوند.

پنج‌شنبه آمار میزان مطالبات بیمه بیکاری در آمریکا هم منتشر شد که بدتراز انتظارها بود، اما اثر پایداری بر بازار طلا نداشت. معامله‌گران بازار بیشتر در انتظار داده‌های اقتصادی هفته جدید هستند؛ اما روز پنج‌شنبه سخنرانی باراک اوباما هم نکات غیرمنتظره‌ای در بر نداشت تا باعث تکان خوردن بازارهای مالی شود. رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده که به مواضع داعش در عراق و سوریه حمله خواهد کرد، اما در فکر پیاده کردن سرباز در منطقه نیست. آتش‌بس میان اوکراین و روسیه هم در این روز کم و بیش پابرجا ماند. مهم‌ترین خبر سیاسی هفته جدید برگزاری همه پرسی استقلال در اسکاتلند خواهد بود.

تداوم فشار فروش

روز جمعه بهای اونس طلا تا لحظه تنظیم این خبر به ۱۲۳۷ دلار رسید تا طلا وارد کانال ۱۲۳۰ دلاری هم شده باشد. طلا در نخستین ساعات فعالیت بازار لندن حتی قیمت ۱۲۳۲ دلاری را هم ثبت کرد تا کمترین قیمت در هفت ماه و نیم گذشته برای اونس تجربه شده باشد. البته قیمت بسته شدن بازار در روز جمعه که قیمت بسته شدن بازار در هفته کاری گذشته بود می‌تواند مهم تر باشد. آمارهای مربوط به وضعیت خرده فروشی در آمریکا هم روز جمعه اعلام شدروز جمعه همچنین روز آغاز تحریم‌های جدید علیه روسیه بود. قیمت بسته شدن بازار در این روز را در گزارش مرور هفتگی فردا در «دنیای اقتصاد» خواهید خواند.

اثر نشست FOMC

اما نوسان قیمت‌ها در پایین‌ترین سطح در حدود هفت ماه گذشته، در حالی است که کارشناسان می‌گویند نشست این هفته فدرال رزرو آمریکا می‌تواند موجب کاهش بیشتر قیمت طلا شود. تحلیلگران Commonwealth Bank می‌گویند که نشست آتی فدرال رزرو آمریکا می‌تواند روند نزولی قیمت طلا را تشدید کند. «لاچلان شاو» تحلیلگر ارشد این بانک می‌گوید: «اگر فدرال رزرو آمریکا در خصوص چشم‌انداز افزایش نرخ بهره نرمش بیشتری نشان دهد قیمت طلا قطعا با کاهش بیشتری روبه‌رو خواهد شد. از ابتدای امسال تاکنون قیمت طلا با نوسانات زیادی روبه‌رو شده که علت اصلی آن کاهش یا تشدید تنش‌های سیاسی بین‌المللی بوده، اما داده‌های اقتصادی ایالات‌متحده هم مانند همیشه مهم هستند.»

ولی آیا با توجه به ادامه احیای اقتصادی آمریکا و تقویت دلار که مهم‌ترین عوامل فشار روی قیمت طلا هستند، هیچ عاملی وجود دارد که امید را به فلز زرد بازگرداند؟ تحلیلگران وبسایت Motley Fool بر این باورند که قیمت جهانی طلا به سه دلیل عمده می‌تواند در ماه‌های آینده با رشد قابل توجهی روبه‌رو شود.

عوامل بالقوه رشد طلا

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی Motley Fool نخستین عامل بالقوه موثر بر افزایش قیمت طلا ادامه نگرانی‌های بین‌المللی نسبت به وضعیت اقتصادی و تنش‌های سیاسی در جهان است. تنش‌های سیاسی در مناطق مختلف جهان مانند اوکراین، خاورمیانه، شمال آفریقا و تحرکات داعش در عراق و سوریه می‌تواند عامل مهمی برای افزایش بیشتر قیمت طلا به شمار رود. این مساله بر نوسانات شاخص سهام در بازارهای مالی بین‌المللی هم تاثیر عمده‌ای خواهد داشت. نگرانی نسبت به اوضاع اقتصادی ژاپن و چین و منطقه یورو نیز می‌تواند تا حد زیادی بر افزایش قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی موثر باشد.

دومین عامل موثر بر قیمت طلا در ماه‌های آینده قطع رابطه بین بازارهای مالی بین‌المللی و وضعیت اقتصادی جهان است. تجزیه و تحلیل آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد رابطه معناداری که پیش از این بین شاخص سهام در بازارهای سهام و وضعیت اقتصادی کشورهای صنعتی و توسعه یافته وجود داشته در حال از بین رفتن است و این مساله می‌تواند به نفع قیمت طلا باشد. کاهش تولیدات صنعتی منطقه یورو نیز موجب نگرانی‌های تازه‌ای نسبت به وضعیت اقتصادی اروپا شده و این مساله می‌تواند تقاضای طلا در کشورهای اروپایی را به‌طور چشمگیری افزایش دهد.

عامل سوم نیز تمایل دوباره برخی سرمایه‌گذاران و ثروتمندان بزرگ جهان برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا است. ثروتمندان بزرگ جهان از جمله جورج سوروس اقدام به افزایش ذخایر طلای خود کرده‌اند و این مساله نشان می‌دهد که برخی از سرمایه‌داران به رشد قیمت طلا معتقد هستند.

اینکه درماه‌های آینده کارشناسان پیش‌بینی‌کننده افزایش یا کاهش قیمت طلا پیروز خواهند شد همچنان محل بحث شدید است؛ اما طلا فعلا زیر فشار شدیدی است که علاقه مندان به این فلز گرانبها را تا حدی ناامید می‌کند. اگر قیمت ۱۲۳۷ دلار را مبنای محاسبه قرار دهیم به این نتیجه می‌رسیم که اونس طلا ظرف ۳۰ روز با افت ۷۵ دلاری ۷۷/۵ درصد از ارزش خود را از دست داده است. جالب آنکه این مقادیر برای یک سال گذشته ۸۴ دلار و ۴۰/۶ درصد هستند که نشان می‌دهد طلا در یک ماه گذشته به هیچ روی وضعیت خوبی نداشته است.

نهمین هفته رشد دلار

اما درست وارونه طلا، این دلار آمریکا است که روزهای بسیار خوبی را می‌گذراند. این ارز جهانی به گزارش رویترز در هفته‌های گذشته بهترین عملکرد در ۱۷ سال گذشته را ثبت کرده است.

هفته گذشته نهمین هفته پیاپی رشد دلار بود که پس از گذشت ۶ سال از شروع بحران مالی در وضعیت بسیار خوبی به سر می‌برد، البته معامله‌گران بازار ارز نیز در انتظار نتایج نشست این هفته فدرال رزرو هستند.

دلار هفته کاری گذشته حدود ۲ درصد رشد کرد. این ارز روز جمعه مقابل ین ژاپن به نرخ برابری ۳۹/۱۰۷ رسید که بهترین نرخ در ۶ سال گذشته است. دلار در هفته گذشته در مقابل یورو هم ۲/۰ درصد رشد کرد. «شاخص دلار» در هفته‌های گذشته «طولانی‌ترین دوره رشد» از سال ۱۹۹۷ میلادی را ثبت کرده است. این شاخص، ارزش دلار را در برابر ین ژاپن، یورو، پوند استرلینگ، دلار کانادا، کرون سوئد و فرانک سوئیس می‌سنجد. دلار در حال حاضر هم به دلیل احیای اقتصاد آمریکا و هم به دلیل خرید این ارز به عنوان سرمایه امن در حال تقویت است. بحران‌های مالی و سیاسی در جهان اعتماد به اسکناس سبز آمریکایی را افزایش داده است.

آخر هفته سقوط

آخر هفته سقوط