گروه بازار پول: در روزهایی که بازارهای مالی ایران در تعطیلی به سر می‌بردند، بازارهای مالی جهان روزهای پرهیجانی را پشت‌سر گذاشتند. اکنون بازار طلا دوباره شاهد تقابل اخبار سیاسی و اقتصادی است که در ماه‌ها و هفته‌های گذشته آشکار بوده است. فلز زرد در حالی در روزهای کاری گذشته به دلیل آمار اقتصادی خوب ایالات‌متحده با افت روبه‌رو شد که اخبار بحران‌های ژئوپلیتیک نتوانستند بهای این فلز گرانبها را بالا نگه دارند. بازار در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه، چهارشنبه و پنج‌شنبه قیمت‌های ۱۳۰۳، ۱۲۹۸، ۱۲۹۴ و ۱۲۸۰ دلار برای هر اونس طلا را ثبت کرد. روز جمعه تا لحظه تنظیم این خبر قیمت ۱۲۸۳ دلار ثبت شد که احتمالا هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید تغییر کرده است.

مهم‌ترین دلیل این روند کاهشی هفتگی انتشار آمار خوب از اقتصاد آمریکا بوده که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر قیمت فلز زرد اثرگذار شده است. تشدید احیای بزرگ‌ترین اقتصاد جهان باعث می‌شود که طلا با تصور کاهش روزهای بحرانی با کاهش خرید روبه‌رو شود و این واقعیت به کاهش قیمت‌ها می‌انجامد. از سوی دیگر تقویت دلار نیز که از تقویت روند احیای اقتصادی ایالات‌متحده اثر می‌گیرد، فشار بر طلا را افزایش داده است. این دو عامل تا بعدازظهر جمعه بر بازار طلا اثرگذار بودند تا طلا در آخرین روز هفته کاری به پایین‌ترین سطح در یک ماه و نیم گذشته برسد.

به این ترتیب طلا در ماه جولای نیز مانند ماه ژوئن با کاهش قابل‌توجهی در ارزش خود مواجه بوده است. این فلز گرانبها در ماه ژوئن ۴/۳ درصد از ارزش خود را از دست داد که بزرگ‌ترین کاهش ماهانه از ابتدای سال‌جاری میلادی است. طلا در ماه جولای حدود ۱۷/۳ درصد ارزش خود را از دست داد تا با چنین روندی وارد ماه آگوست شود. با این همه فلز زرد در نیمه اول سال ۲۰۱۴، رشد قیمت ۱۰ درصدی را تجربه کرد و عملکرد خوبی داشت. در چند ماه گذشته در حالی که تنش‌ها در اوکراین و خاورمیانه تقاضا برای طلا را به‌عنوان سرمایه امن تقویت کرد، نشانه‌های رشد اقتصاد آمریکا جذابیت این فلز به‌عنوان دارایی مطمئن را کاهش داد. این جدال اخبار سیاسی و اقتصادی که در بهار ۲۰۱۴ مشهود بود، حالا در میانه‌های تابستان نیز خودنمایی می‌کند. روند طلا در هفته کاری گذشته کاملا نمایانگر ادامه همین جدال است، چراکه با وجود تشدید تنش‌ها در شرق اوکراین و همچنین در عراق و سوریه و غزه، آمار اقتصاد آمریکا باعث کاهش قیمت‌ها شده است.

طلا سال گذشته پس از اعلام آغاز تعدیل تدابیر محرک مالی از سوی بانک مرکزی آمریکا، ۲۸ درصد سقوط کرد و اکنون انتشار گزارش‌های مثبت از اقتصاد آمریکا، به جایگاه طلا به‌عنوان سرمایه‌گذاری مطمئن آسیب بیشتری زده است. مساله مهم این است که کاهش قیمت‌ها در روزهای ابتدایی هفته، به افزایش خریدها دربازار طلا منجر نشده است. با وجود سقوط طلا به سطح پایین‌تر از مرز ۱۳۰۰ دلار، تقاضای فیزیکی برای این فلز در روزهای پایانی هفته افزایش چندانی نداشت. این امر احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها را مطرح می‌کند. فروش سکه طلا در آمریکا در ماه ژوئن حدود ۴۰ درصد نسبت به ماه پیش از آن کاهش داشته و تقاضا برای جواهرات طلا در چین نیز در سه ماهه دوم سال‌جاری میلادی برای نخستین بار در هشت سال گذشته با کاهش روبه‌رو شده و ممکن است امسال تا ۲۰ درصد کاهش را هم تجربه کند. با توجه به این واقعیات و با توجه به اینکه پنج‌شنبه ماه میلادی به پایان رسید، هفته کاری جدید که از دوشنبه آغاز می‌شود، هفته مهمی خواهد بود. هفته گذشته اعلام شد که برآوردهای تازه نشان می‌دهد اقتصاد آمریکا در سه ماهه دوم ۲۰۱۴ رشدی ۴ درصدی را تجربه کرده است. روز جمعه نیز آمار نرخ بیکاری آمریکا اعلام شد که پوشش آن در این گزارش ممکن نبود. این دو خبر اقتصادی اخبار مهمی برای بازارهای مالی هستند که با افزایش بحران در اوکراین و غزه همراه شده‌اند و هم هفته گذشته و هم هفته جاری را بااهمیت می‌سازند.

جزئیات اتفاقات سیاسی و اقتصادی موثر بر بازار طلا را در روزهای گذشته در گزارش فردا و پیش‌بینی روند طلا در روزهای پیش‌رو را در گزارش روز دوشنبه «دنیای اقتصاد» بخوانید.