مهم‌ترین مانع پیش‌روی خدمات شرکت‌های لیزینگ

گروه بنگاه‌ها: دبیرکل کانون شرکت‌های لیزینگ ایران گفت: درحالی که نرخ سود تسهیلات بانک‌ها در شرایط موجود رقم ۲۷ درصد است، شرکت‌های لیزینگ توسط بانک مرکزی مکلف به دریافت ۱۵ درصد سود شده‌اند و این مساله در شرایطی است که قیمت تمام شده پول حدود ۲۳ درصد است. دکتر حمید شیروانی با بیان اینکه اکنون مسائل مختلفی به‌عنوان چالش برای صنعت لیزینگ محسوب می‌شوند، گفت: اما اگر در مورد مهم‌ترین آن بخواهیم صحبت کنیم، تردیدی نیست که نرخ سود تسهیلات فعلا بزرگ‌ترین سد در راه ارائه خدمات شرکت‌های لیزینگ محسوب می‌شود. وی با تاکیدبر اینکه صنعت لیزینگ از اهمیت بسیار بالایی در جهت رونق اقتصادی، افزایش تولید و مهار تورم و کارآفرینی برخوردار است، گفت: اینکه در حال حاضر لیزینگ به صنعتی خبرساز تبدیل شده باید از چند زاویه نگاه کنیم. اول تلاش‌هایی که اخیرا درباره این صنعت توسط کانون شرکت‌های لیزینگ ایران و شرکت‌های عضو صورت گرفته که یکی از عوامل مهم این امر است. دوم بینش مدیران دولتی در شرایط حاضر در مورد لیزینگ بسیار مساعدتر و منطقی‌تر است.

شیروانی در خصوص عدم‌گسترش شرکت‌های لیزینگ در سال‌های گذشته اعلام کرد: فعالیت شرکت‌های لیزینگ در دهه ۵۰ در کشور ما آغاز شد، اما اوج تاسیس شرکت‌های لیزینگ و توجه به آنها به اوایل دهه ۸۰ برمی‌گردد.

وی ادامه داد: با این حال متاسفانه دولت‌های نهم و دهم به دلایل نامعلومی مقاومت زیادی در مقابل فعالیت این شرکت‌ها از خود نشان دادند. به‌عنوان مثال منع شرکت‌های لیزینگ از سرمایه‌گذاری در بخش مسکن و پایین نگه داشتن نرخ سود برای شرکت‌های لیزینگ بدون توجه به هزینه تمام شده پول و از سوی دیگر بدون عنایت به عدم سپرده‌پذیری این شرکت‌ها عواملی بود که عملا شرکت‌های لیزینگ را به حاشیه فرستاد.

وی در خصوص نقش شرکت‌های لیزینگ در عرصه اقتصادی کشور در شرایط حاضر افزود: شرایط حاضر از چند زاویه شرایط خاصی تلقی می‌شود، اول مساله تحریم‌ها، دوم کاهش رشد اقتصادی، سوم کاهش تولید و در عین حال تاکید مقام معظم رهبری بر حل معضلات اقتصادی با عزم ملی و مدیریت جهادی است. وی ادامه داد: در این شرایط تامین سرمایه برای طرح‌های صنعتی در مسیر افزایش تولید و کارآفرینی یکی از مهم‌ترین مسائل مبتلا به سرمایه‌گذاران است. پرواضح است که عبور از سد تحریم‌ها تا زمان توافق نهایی در ژنو هیچ راهی جز افزایش تولید داخلی نخواهد داشت. شرکت‌های لیزینگ یکی از ابزارهای مهم تامین سرمایه‌ای است که می‌تواند در شرایط حاضر بیشترین خدمت را به افزایش تولید و خروج از رکود تورمی بنماید.