گروه بازار پول: معاملات دلار، روز پنج‌شنبه با کاهش پنج تومانی قیمت نسبت به روز قبل با ۳۲۹۰ تومان بسته شد تا هفته گذشته، هفته سکون و توقف در قیمت ارز بازار آزاد باشد. یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر بازار ارز، صحبت‌های مهم رئیس کل بانک مرکزی است. ولی‌الله سیف روز چهارشنبه با اشاره به عواملی مانند «بهبود شرایط ارزی بانک مرکزی»، «افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی و بازگشت ارز پتروشیمی‌ها»، «اصلاح رویکردهای دولت»، «افزایش ظرفیت‌های تولید داخلی»، «عملیاتی شدن بخش‌های مالی و بانکی تفاهم ژنو»، «کاهش انگیزه نگهداری ارز با کاهش تورم» و «کاهش مدت انتظار در مرکز مبادلات ارزی برای دریافت ارز»، گفته است دلار آماده است که از زیر فشار رها شود و به ثبات قیمتی برسد. رسیدن به ثبات از نگاه بانک مرکزی مهم‌تر از تعیین سطح قیمتی است و در هفته گذشته هم روند بازار نشان داده که فعالان رسمی بازار آزاد ارز هم با نظر رئیس کل بانک مرکزی موافق هستند و به رسیدن به ثبات علاقه زیادی دارند. روز شنبه، اول هفته گذشته، قیمت دلار متاثر از پایان بی‌نتیجه مذاکرات ژنو و انتشار برخی اخبار بدبینانه، نسبت به آینده این مذاکرات در یک روز با افزایش ۶۵ تومانی از ۳۲۴۵ تومان در پنج‌شنبه هفته پیش‌تر به یکباره به بالای ۳۳۱۰ تومان رسید. حتی در برخی ساعات شلوغ بازار در این روز، قیمت ۳۳۳۰ تومان هم شنیده می‌شد. اما فضای کلی اقتصاد و عوامل مهم اثرگذاری مانند برخی از مواردی که رئیس کل بانک مرکزی اشاره کرده است، قوی‌تر عمل کرد و راه را بر نوسان و دلال بازی بیشتر در این بازار در روزهای بعد بست.

از روز یکشنبه دلار روی ۳۲۸۰ تومان متوقف‌شد و تنها چهارشنبه بود که یک افزایش ۱۵ تومانی ثبت کرد. انتظار می‌رود از شنبه ( امروز) بازار واکنش بیشتری به حرف‌های مهم رئیس کل بانک مرکزی نشان دهد و شاهد ادامه روند کاهشی قیمت دلار و حرکت به سمت ثبات باشیم. فعالان رسمی بازار طی هفته گذشته به «دنیای اقتصاد» گفته بودند که وضعیت عرضه و تقاضا متعادل است و آنچه بازار را تحت تاثیر قرارداده، عوامل «روانی» است. پیش‌بینی آنها در روز چهارشنبه هم این بود که قیمت‌ها به سمت تعادل و ثبات پیش خواهد رفت.

دیدگاه فعالان رسمی با مواضع اعلام شده از سوی رئیس کل بانک مرکزی تقریبا همخوانی دارد و مقاومت بازار در مقابل تلاش‌های دلالان در هفته گذشته شاهد این مدعا است.

مقاومت بازار در مقابل شایعات

بازار آزاد ارز هفته گذشته به طور کلی درگیر مقابله با شایعات و زمزمه‌هایی بود که با هدف ایجاد نوسان در بازار داغ می‌شد. منشا اصلی این شایعات، بی‌نتیجه به پایان رسیدن مذاکرات در وین بود. فعالان غیررسمی بازار ارز، تلاش زیادی به کار بردند که روند افزایشی روز شنبه گذشته را حفظ و با کمک‌گرفتن از شایعات مختلف، دامنه نوسان‌ها را بالا ببرند. همان زمان فعالان رسمی بازار به «دنیای اقتصاد» گفتند که دلالان رویای دلار ۳۴۰۰ تومانی را در سر دارند. این شایعات آنقدر اثرگذار بوده که رئیس‌کل بانک مرکزی هم روز چهارشنبه آن را مورد اشاره قرار داده و گفته بخشی از عوامل اثرگذار بر ایجاد نوسان همین شایعات و اخبار بوده است. به هر حال بازار آزاد، همان‌طور که اشاره شد، به ثبات نسبی علاقه‌مند است و هفته گذشته جدال نفس‌گیری با این شایعات داشت. بعد از اینکه بازار روز شنبه تا حدی عقب نشست، اما از یکشنبه، دوباره به خود آمد و به بازه تعادلی هفته‌های اخیر خود، یعنی قیمت بین ۳۲۵۰ تا ۳۳۰۰ تومانی بازگشت. نهایتا دلار در ۶ روز از ۷ روز هفته گذشته زیر ۳۳۰۰ تومان قرار گرفت و مهم تر از آن اینکه سه روز از این ۶ روز را هم روی قیمت ۳۲۸۰ تومان ایستاد. از روز یکشنبه که قیمت روی ۳۲۸۰ تومان قرار گرفت و تمایلی نداشت به شایعات ریز و درشت واکنش نشان دهد، فاصله قیمت خرید و فروش هم کمتر شد. نهایتا روز دوشنبه در قیمت فروش ۳۲۸۰ تومان، صرافان دلار را با قیمت ۳۲۷۰ تومان خریداری می‌کردند که نشان‌دهنده کاهش فاصله خرید و فروش به ۱۰ تومان است. تنها چهارشنبه بود که دلار تحت تاثیر برخی شایعات و دلالال بازی‌ها ۱۵ تومان افزایش قیمت داشت و به ۳۲۹۵ تومان رسید. در این روز فاصله خرید و فروش به ۲۵ تومان رسید.

کاهش در بازار آزاد، افزایش در بازار رسمی

روند کلی قیمت دلار طی هفته گذشته و مقایسه قیمت ثبت شده برای دلار در روز پنج‌شنه با شنبه در بازار آزاد نشان می‌دهد شاخص بازار در این هفته ۶/۰ درصد از ارزش خود را از دست داده و آخر هفته نسبت به اول هفته افت کرده است. همین مقایسه در بازار رسمی دلار با توجه به افزایش ۹ ریالی قیمت دلار در روز پنج‌شنبه در مرکز مبادلات ارزی، نشان می‌دهد، دلار رسمی از اول هفته تا آخر هفته به طور کلی ۰۵/۰ درصد رشد کرده است. طی شدن روند افزایشی در بازار رسمی دلار نشان می‌دهد مسیر افزایشی تا رسیدن به قیمت ۲۶۵۰ تومان در بازار رسمی در هفته گذشته نیز تا حدودی ادامه داشته است. البته شیب افزایش قیمت نرخ رسمی دلار در اواخر اسفند و اوایل فروردین بیشتر بود و در مدت نسبتا کوتاهی از ۲۴۵۰ تومان به ۲۵۵۰ تومان رسید. اما از این مقطع به بعد به نظر می‌رسد که هیجانات و نوسانات در بازار آزاد، باعث شده افزایش قیمت نرخ رسمی دلار و رسیدن آن به ۲۶۵۰ تومان، با شیب کمتر و به صورت محتاطانه‌تری انجام شود، البته باید در نظر داشت که وضعیت نرخ برابری دلار در مقابل سایر ارزها در بازار جهانی هم در تعیین نرخ دلار دربازار رسمی، اثر گذار است.

سرگردانی سکه

قیمت‌ها در بازار سکه و طلا در بازار تهران، هفته گذشته وضعیت مبهم با نوسانات جزئی داشت. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی روز شنبه ۹۹۵‌هزار تومان معامله می‌شد که از نگاه تحلیلگران در واکنش به افزایش قیمت دلار افزایش یافته بود. روز یکشنبه هم همراستا با کاهش قیمت دلار، بهای سکه به ۹۸۵ هزار تومان کاهش یافت. اما روز دوشنبه در حالی که قیمت دلار همچنان ثابت بود، قیمت سکه به ۹۹۰ هزار تومان رسید که به نظر می‌رسید، تحت تاثیر افزایش قیمت جهانی طلا رخ داده است. قیمت سکه روز سه‌شنبه هم دوباره به ۹۸۵ هزار تومان رسید و روز چهارشنبه دوباره به بالای ۹۹۰ هزار تومان رسید. به طور کلی بازار سکه و طلا در کشور طی هفته گذشته به نوعی سرگردان بود، البته افزایش و کاهش قیمت‌ها در بازه ۱۰ هزار تومانی بود. به طورکلی با مقایسه قیمت، ‌شنبه با پنج‌شنبه، کاهش ۵/۰ درصدی برای سکه تمام بهار آزادی در هفته گذشته به دست می‌آید. قیمت اونس طلای جهانی هم در روز اول هفته گذشته ثابت بود، روز دوشنبه ۷ دلار افزایش یافت، اما روز سه شنبه ۱۱ دلار کاهش یافت. روز چهارشنبه و پنج‌شنبه هم نوسان قیمت طلا در بازارهای جهانی کم بود.

هفته سکون و توقف