گروه بازار پول: آخرین گزارش بانک مرکزی از شاخص ماهانه در اسفند نشان می‌دهد که در این ‌ماه میانگین ارزش هر چک برگشتی ۵/۱۳ میلیون تومان بوده است که نسبت به اسفند ۹۱، معادل ۵۰ درصد افزایش یافته است. همچنین در این ‌ماه رشد شاخص بهای صادراتی، نسبت به دو شاخص تولیدکننده و مصرف‌کننده بیشتر گزارش شده است، در این‌ماه رشد ماهانه کالاهای صادراتی ۸/۳ درصد، کالاهای تولیدکننده ۸/۰ درصد و کالاهای مصرفی حدود ۲/۱ درصد گزارش شده است. در اسفندماه سال گذشته، شاخص دستمزد کارگران ساختمانی؛ در بازه ماهانه یک درصد رشد کرد که حدود ۲/۰ واحد درصد کمتر از نرخ تورم ماهانه بود. تورم بالای بهای صادراتی در اسفندماه

آخرین گزارش بانک مرکزی از «شاخص‌های ماهانه اقتصادی اسفند ۹۲»، وضعیت آمار و ارقام شاخص‌های قیمتی را در انتهای سال گذشته منعکس کرد. در این گزارش رشد ماهانه شاخص صادراتی نسبت به دو شاخص تولیدکننده و شاخص مصرفی، رقم بالاتری عنوان شده است. بر این اساس، تورم ماهانه در شاخص صادراتی معادل ۸/۳ درصد، تورم ماهانه شاخص تولیدکننده معادل ۸/۰ درصد و تورم ماهانه شاخص کالاهای مصرفی معادل ۲/۱ درصد گزارش شده است. این سه شاخص در گزارش ماهانه بانک مرکزی به نوعی تغییرات قیمت کالاها و خدمات را نشان می‌دهد.

با نگاهی به روند سالانه شاخص بهای صادراتی می‌توان دریافت که رشد ماهانه این شاخص در اسفندماه به بیشترین مقدار خود طی یک‌سال گذشته رسیده است. یکی از عوامل این افزایش را می‌توان رشد ۶/۲ درصدی قیمت دلار در آخرین‌ماه سال عنوان کرد. در گزارش‌های بانک مرکزی، محاسبه شاخص بهای کالاهای صادراتی بر حسب ریال و برابر آن با نرخ ارز آزاد بوده است؛ بنابراین تغییرات قیمت ارز در بازار آزاد، در شاخص بهای صادراتی منعکس می‌شود. علاوه‌بر نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری کشور، نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفی شهر تهران نیز منتشر می‌شود. بر اساس این آمار، رشد تورم ماهانه اسفند در شهر تهران معادل با ۳/۱ درصد بوده است. در نتیجه با توجه به تورم ماهانه مصرفی در کل کشور که ۲/۱ درصد گزارش شده است، رشد قیمتی کالاهای مصرفی در پایتخت ۱/۰ واحد درصد بیشتر بوده است. همچنین این گزارش می‌گوید که سطح بهای کالاهای مصرفی تهران در اسفند ۹۲، نسبت به‌مدت مشابه سال قبل، حدود ۴/۲۰ درصد رشد داشته است. این رقم با توجه به تورم سالانه کالاهای مصرفی ایران (۷/۱۹ درصد در اسفند ۹۲) گویای این مطلب است که شاخص بهای مصرفی، در تهران، ۷/۰ واحد درصد بیشتر بوده است. با توجه به آمار منتشر شده، رشد شاخص مصرفی اسفندماه در تهران، بیشترین میزان خود را در نیمه دوم سال ۹۲ به نام خود کرده است.

رشد یک درصدی دستمزد کارگران ساختمانی

اما در گزارش ماهانه بانک مرکزی علاوه‌بر شاخص‌های کالا و خدمات، شاخص دستمزد کارگران ساختمانی نیز منتشر می‌شود. این اقلام شاخص دستمزد کارگران ساختمانی شامل «دستمزد بنای سفت‌کار، کارگر ساده ساختمانی، اجرت نقاش، اجرت آسفالت کار، اجرت مقنی، اجرت سیمان کار و اجرت گچ‌کار» است. آمار بیان می‌کند که شاخص دستمزد کارگران در اسفندماه سال گذشته، به عدد ۱/۱۹۷ رسیده است. این گزارش می‌افزاید که دستمزد کارگران طی یک‌ماه (اسفندماه نسبت به بهمن‌ماه سال گذشته) یک درصد افزایش داشته است؛ بنابراین با توجه به رشد ۲/۱ درصدی شاخص کالاها و خدمات مصرفی (تورم مصرف‌کننده)، دستمزد کارگران ساختمانی معادل ۲/۰ واحد درصد کمتر رشد کرده است. اما در مقیاس سالانه رشد دستمزد کارگران ساختمانی در این ‌ماه نسبت به تورم سالانه ۵ واحد درصد بیشتر بوده است. آمارها نشان می‌دهد که دستمزد کارگران ساختمانی در یک‌سال ۷/۲۴ درصد رشد کرده است؛ درحالی‌که در این مدت تورم سالانه ۷/۱۹ درصد گزارش شده بود. دیگر آمار از این شاخص می‌گوید که متوسط شاخص دستمزد کارگران ساختمانی در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱، معادل ۵/۳۶ درصد رشد داشته است؛ بنابراین این رقم نیز از تورم میانگین سال ۹۲ که ۷/۳۴ درصد گزارش شده بود، ۸/۱ واحد درصد بیشتر است. گزارش ماهانه شاخص‌های اقتصادی، روند قیمت در دستمزد بنا و دستمزد کارگر ساده ساختمانی را در اسفندماه سال گذشته منتشر کرده است. در این‌ماه رشد ماهانه شاخص دستمزد بنا ۷/۰ درصد و شاخص دستمزد کارگر ساده ساختمانی ۹/۰ درصد گزارش شده است. همچنین طی یکسال دستمزد بنا برابر با ۴/۲۵ درصد و دستمزد کارگر ساده ساختمانی حدود ۳/۲۲ درصد رشد داشته است.

افزایش ۵۰ درصدی ارزش هر چک برگشتی طی یکسال

یکی دیگر از مهم‌ترین شاخص‌هایی که در گزارش ماهانه شاخص‌های اقتصادی منتشر می‌شود، تعداد و ارزش چک‌های مبادله شده و چک‌های برگشتی است. آمار و روند این اسناد، در شماره گذشته «دنیای اقتصاد»، (در تاریخ پنج‌شنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه) به‌طور خلاصه منتشر شد اما جزئیات بیشتر نشان می‌دهد که ارزش چک‌های برگشتی در آخرین‌ماه سال، حدود ۲۷‌درصد افزایش یافته است، حال آنکه تعداد آن در این‌ماه ۶/۶ درصد کاهش یافته است. محاسبات این شاخص‌ها گویای این مطلب است که ارزش هر چک برگشتی، در اسفندماه سال گذشته، به‌حدود ۵/۱۳ میلیون تومان رسیده است. آمار بانک مرکزی در ماه‌های گذشته، متوسط ارزش هر چک برگشتی در بهمن‌ماه سال قبل را ۹/۹ میلیون تومان گزارش کرده بود، همچنین میانگین ارزش هر چک برگشتی در دی‌ماه سال گذشته ۹/۸ میلیون تومان بوده است. آمار منتشر شده از سال ۹۱، عنوان می‌کند که در اسفند این سال میانگین ارزش هر چک برگشتی حدود ۹ میلیون تومان و در بهمن این سال ۸/۷ میلیون تومان بود؛ بنابراین میانگین ارزش هر چک برگشتی طی یک‌سال (اسفند ۹۲ نسبت به اسفند ۹۱) حدود ۵۰ درصد رشد کرده است. افزایش چک‌های برگشتی در انتهای سال نشان می‌دهد که سررسید اکثر این اسناد در انتهای سال بوده است و تعداد اسنادی که در این‌ماه برگشت خورده افزایش یافته است. بررسی‌ این آمار در خصوص اسناد مبادله نیز بیان می‌کند که میانگین ارزش هر چک مبادله شده به‌طور متوسط در اسفندماه حدود ۳/۲۸ میلیون تومان بوده است. میانگین رقم هر چک مبادله شده به‌طور متوسط در بهمن‌ماه سال گذشته ۳/۳۳ میلیون تومان و در دی‌ماه سال گذشته ۵/۲۶ میلیون تومان عنوان شده بود.

ریز قیمتی شاخص‌ها در اسفند‌ماه 92