گروه بازار پول- نوسان طلا در آخرین روزهای کاری هفته هم ادامه داشت، نوسانی که تحلیلگران را کلافه کرده است.
پنج‌شنبه بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری، شاهد رشد بود. این در حالی است که فلز زرد در روزهای قبل، رکورد کمترین قیمت در دو ماه و نیم گذشته را زده بود. افزایش تنش‌ها در اوکراین عامل بالا رفتن دوباره قیمت طلا عنوان می‌شود. با تشدید بحران طلا ممکن است، از سوی برخی به عنوان سرمایه امن در نظر گرفته شود و این تقاضا را بالا ببرد. به این ترتیب پنج‌شنبه طلا در بازارهای جهان با حدود ۷ دلار افزایش به ۱۲۹۱ دلار برای هر اونس رسید.
خشونت‌های تازه در اوکراین به تحریک افزایش بهای طلا کمک کرده است. پنج‌شنبه، گزارش‌های تازه‌ای مبنی بر احتمال درگیری اوکراین و روسیه در مرزهای شرقی اوکراین منتشر شد. چهارشنبه چند جدایی طلب هوادار روسیه کشته شدند و جمعه هم خبر از احتمال افزایش تحریم‌ها علیه روسیه آمد. جیم وایکاف، دبیر کیتکو در یادداشت جمع‌بندی پنج‌شنبه درباره روند بازار نوشت: «من انتظار ندارم که در روزهای آینده اوضاع اوکراین شاهد کاهش تنش‌ها باشد، بلکه حتی افزایش تنش‌ها هم انتظار می‌رود. چنین اتفاقی دست کم بر فشار فروش طلا اثر خواهد گذاشت و آن را محدود خواهد کرد و حتی ممکن است، خرید این فلز برای حفظ سرمایه را هم افزایش دهد.» یک دلیل دیگر افزایش قیمت طلا در روز پنج‌شنبه، افت بازارهای سهام به دلیل ترس فعالان بازار از بحران ژئوپلیتیک شرق اروپا بود. این اتفاق به افزایش بهای طلا و نقره کمک کرد. پنج‌شنبه اثر تنش‌های روسیه و غرب چنان بود که انتشار آمار اقتصادی آمریکا را هم زیر سایه خود برد. در این روز آمار بیکاری هفتگی ایالات‌متحده و همچنین پژوهش تولید کانزاس‌سیتی و داده‌های سفارش کالاهای ماندگار منتشر شده بود. درهرحال بازار طلا در نیویورک و لندن هر دو به ۱۲۹۱ دلار برای هر اونس رسید. اما روز جمعه تا لحظه تنظیم این خبر بازارهای لندن و نیویورک نوسان افزایشی را تجربه کردند و از مرز قیمت بسته شدن بازار در روز پنج‌شنبه بالاتر رفتند. با توجه به جدال لفظی مقامات دیپلماتیک شرق و غرب انتظار می‌رود تا امروز قیمت‌ها نوسانی بیشتر از آغاز روز را تجربه کرده باشند. بازار لندن شاهد افزایش قیمت‌ها تا ۱۲۹۸ دلار هم بود که افزایشی بیشتر حدود ۷ دلار را نشان می‌داد. طلا در بازار نیویورک هم در لحظه تنظیم این خبر تا ۱۲۹۷ دلار بالا رفت.
از سوی دیگر، روز جمعه هم بازارهای بورس جهان وضعیت پایداری نداشتند تا انتظار تاثیر گرفتن بیشتر بازار طلا مطرح شود. استقرار بیشتر نیروهای روس در مرز اوکراین مهم ترین دلیل این وضعیت است. همچنین احتمال تلافی تحریم‌ها از سوی روسیه اوضاع هفته پیش رو را هم مبهم می‌سازد. جمعه کاهش اعتبار روسیه از سوی موسسه استاندارد اند پورز باعث سقوط بازارهای سهام مسکو و افت روبل روسیه شد و اوضاع را پیچیده تر کرد. کیوسوکی سوزوکی، مدیر فارکس در سوسیت جنرال به رویترز گفته که «افزایش تنش‌ها در اوکراین احتمالا در روزهای پیش رو ریسک بازارها را افزایش خواهد داد.»
همزمان با افت شاخص‌های آسیایی، نگرانی درباره بخش بانک چین هم تداوم یافته است. یوآن هم حالا به پایین ترین بها در ۱۶ ماه گذشته رسیده است. دلار نیز روز گذشته افت را تجربه کرد. جمعه بحران اوکراین نرخ برابری دلار را در برابر ین به نزدیک به کمترین میزان در یک هفته اخیر رساند. با این حال مانوئل اولیوری، استراتژیست کردیت اگریکول اف اکس می‌گوید: «خطرات ژئوپلیتیک اثر زیادی بر بازار ارز ندارند؛ چراکه بیشتر سرمایه‌گذاران همچنان بر چشم‌انداز رشد اقتصادی متمرکز خواهند ماند.» یورو هم به‌رغم کاهش پنج‌شنبه، روز جمعه تقریبا ثابت ماند. پنج‌شنبه ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا برای چندمین بار از احتمال خرید دارایی برای از بین بردن خطرات کاهش تورم گفت تا ارز واحد اروپایی در روز پنج‌شنبه افت کند و جمعه به ثبات برسد.اما وضعیت بازارها در روزهای کاری هفته آینده میلادی ممکن است، شاهد ثبات نباشد. در صورت حرکت به سوی نظامی‌تر شدن بحران ژئوپلیتیک اوکراین، بازار طلا با افزایش بیشتر بهای اونس و شمش و بازارهای سهام با احتمال افت بیشتر مواجه خواهند شد. گرچه عملکرد اقتصادی آمریکا، اروپا و چین هم می‌تواند اثرگذار باشد. سرمایه‌گذاران در انتظار نشست هفته آینده فدرال رزرو، بانک مرکزی آمریکا در مورد نرخ بهره هستند. این نرخ بر بازارها اثرگذار خواهد بود، اما در صورت وخیم شدن اوضاع در شرق اوکراین، اثر آن ممکن است محدود شود.