گروه بازار پول - یکی از مهم‌ترین اتفاقات سال‌جاری تغییر کانال قیمتی طلا در سال جدید بود. طلا با نزول به کانال 1200 یک رده پایین افتاد و در روزهای گذشته نیز در این سطح نوسان داشته است.
و تا آخرین ساعات مبادلات دیروز حول ۱۳۰۰ دلار نوساناتی را تجربه کرد.به اعتقاد برخی متخصصان علل عمده کاهش قیمت طلا در روزهای گذشته را می‌توان در مواردی خلاصه کرد که پیش از این زمزمه‌هایی راجع به آن شنیده می‌شد. از جمله این موارد می‌توان به احتمالاتی اشاره کرده که در خصوص افزایش نرخ بهره آمریکا تا سال ۲۰۱۵ میلادی داده می‌شود. فدرال رزرو در آخرین بیانیه خود اعلام کرده بود، بیکاری دیگر به‌عنوان محدودیتی برای افزایش نرخ بهره مطرح نخواهد بود. سران فدرال رزرو به این باور رسیده‌اند که مشکل بیکاری در ایالات‌متحده حل شده است.
تقویت طلا ادامه‌دار‌ خواهد بود؟
درحالی‌که پیش‌بینی‌ها از ایجاد ۲۰۶ هزار جایگاه شغلی در آمریکا برای ماه گذشته حکایت داشت، آمار اشتغالزایی آمریکا ۱۹۲ هزار نفر، اعلام شد. نرخ بیکاری نیز از میزان پیش‌بینی‌شده ۱/۰ درصد بیشتر و ۷/۶ درصد اعلام شد. قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی در واکنش به این امر مقداری افزایش یافت. پیش از این کارشناسان انتظار آمارهایی مثبت از اشتغالزایی آمریکا و افت قیمت طلا در نتیجه اعلام این آمارها را می‌کشیدند، شاید مشکل بازار کار آمریکا هنوز حل نشده و شاید هم تاثیرهای روانی باعث تقویت فلز زرد رنگ شد. به هر روی قیمت طلا در واکنش به گزارش وزارت کار آمریکا افزایش یافت.
بازار سکه
اما کارشناسان درخصوص وضعیت بازار سکه چه نظری دارند؟ عمده اظهارنظرها حاکی از آن است که عدم تغییر جدی قیمت سکه ناشی از رکود این بازار است، به اعتقاد آنها مشکل رکود در بازار هنوز حل نشده است و فرضیه عدم تغییر قیمت سکه به‌دلیل کاهش قیمت اونس توام با افزایش قیمت طلا فرضی باطل است. رکود بازار سکه امکان همراهی این بازار با طلای جهانی یا بازار ارز را از آن خواهد گرفت. در این شرایط فعالان بازار هنوز امیدوارند که بهبود اوضاع اقتصادی رونق را به این بازار باز گرداند.
«امروز» روز مهمی است
قیمت ارز در روزهایی که گذشت قدری افزایش یافت، اما کارشناسان این افزایش قیمت را مقطعی دانسته و معتقدند که عدم حضور صرافان در روزهای تعطیل و پایین آمدن سطح عرضه باعث افزایش قیمت دلار، یورو و پوند شده است. افزایش نیافتن قیمت ارزهایی که تقاضای کمتری برای آنها وجود دارد نیز به‌عنوان دلیلی بر این مدعا مطرح می‌شود؛ اما آیا بین افزایش نرخ رسمی ارز، نرخ ارز در بودجه دولت و قیمت‌ها در بازار آزاد ارتباطی وجود دارد؟ به اعتقاد کارشناسان افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد ناشی از پایین بودن عرضه بوده و قیمت دلار در سه ماه آینده همچنان در حدود ۳ هزار تومان برآورد می‌شود. بر این اساس با توجه به دورنمای افزایش صادرات در سال‌جاری، احتمال تحقق ثبات نرخ ارز در سه ماه آینده در حوالی ۳ هزار تومان، بالا است. در تحلیل تعدیل نرخ ارز رسمی برخی بر حرکت دولت برای پرکردن شکاف ارزی میان دو بازار رسمی و غیررسمی تاکید و برخی دیگر به تعهدات بودجه‌ای بانک مرکزی اشاره دارند. طرفداران یکسان‌سازی با استناد به گفته‌های معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی دولت این روند را در جهت یکسان‌سازی می‌دانند. «محمد‌باقر نوبخت» رویکرد دولت در بودجه سال ۹۳ را حرکت به سمت تک‌نرخی شدن ارز اعلام و تصریح کرد که یکسان‌سازی نرخ ارز طبق برنامه دولت به یکباره انجام نخواهد شد؛ بلکه یکسان‌سازی به تدریج توسط دولت اجرا می‌شود. گروه مقابل با اشاره به اینکه به‌دلیل غیر قابل تبدیل بودن ارز حاصل از صادرات نفت (یوآن چین و وون کره‌جنوبی)، یکسان‌سازی نرخ ارز به آن معنایی که در نظر است فعلا امکان‌پذیر نیست روند کنونی را ناشی از حرکت به سوی نزدیک شدن نرخ مبادله با نرخ تسعیر بودجه سال ۹۳ قلمداد می‌کنند؛ درحالی‌که اظهارنظرهای مختلف ادامه دارد، «کمال سید علی»، معاون ارزی سابق بانک مرکزی معتقد است که نرخ رسمی ارز که امروز منتشر می‌شود، حائز اهمیت است و تا پیش از آن نمی‌توان در خصوص سیاست‌های بانک مرکزی برای تغییر قیمت‌های رسمی اظهارنظر قطعی کرد. به گفته وی شنبه اولین روز کاری جدی در فضای کسب‌و‌کار اقتصاد ایران به شمار می‌رود و نحوه قیمت‌گذاری رسمی ارز از سوی بانک مرکزی در این روز می‌تواند پاسخی مناسب به دلایل تعدیل قیمت در روزهای قبل بدهد.