افت سهام در آمریکا، اونس را تقویت کرد
گروه بازار پول - طلای جهانی دیروز تحت‌تاثیر افت شاخص سهام در آمریکا افزایش قیمت داد. کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند آمار ضعیفی که در روز دوشنبه از اقتصاد آمریکا منتشر شد، افت شاخص سهام در این کشور را به دنبال داشت و بازار طلا نیز به این امر پاسخی مثبت داد. با وجود این، قیمت سکه در بازار داخلی تغییر چندانی نکرد و رکود نسبی همچنان بر این بازار حاکم است. در داخل کشور نیز، بانک مرکزی با کاهش نرخ رسمی پوند و افزایش نرخ رسمی یورو موجب شد که نسبت ارزش این ارزها به دلار با برابری‌های جهانی انطباق یابد. بازار تهران نیز همچنان آرام است و اخبار خوشی از گسترش روابط اقتصادی ایران به گوش می‌رسد.
تقویت طلای جهانی
قیمت هر اونس طلای جهانی دیروز به مقدار قابل‌توجهی افزایش یافت. این در حالی بود که عمده پیش‌بینی‌ها از افت قیمت طلا در روزهای پیش رو حکایت داشتند. به هر روی اونس جهانی دیروز تقویت شد و کارشناسان اقتصادی باز هم همان عوامل عمده تاثیرگذار را در این تغییر قیمت دخیل می‌دانند. بنا بر گزارش «بلومبرگ» آماری که در روز دوشنبه درخصوص شاخص تولیدات کارخانه‌ای آمریکا و شاخص مدیران خرید منتشر شد، از میزان پیش‌بینی شده قدری پایین‌تر بود. هر دو شاخص‌ در روز دوشنبه منتشر شدند و تاثیر خود را بر بازار طلا را به صورت غیر مستقیم اعمال کردند. از قرار فلز زرد رنگ در حال حاضر بیش از آمار اقتصادی ایالات‌متحده به شاخص سهام در این کشور حساسیت نشان می‌دهد. کیتکو گزارش داد:آمارهای ضعیف اقتصادی، افت شاخص سهام در آمریکا را موجب شده و این امر نیز واکنش مثبت بازار فلز گرانبها را به دنبال داشت. اما این تنها دلیلی نیست که از سوی کارشناسان برای تقویت طلا عنوان می‌شود. عده‌ای معتقدند که کاهش شاخص سهام در بازارهای آسیایی نیز در این امر موثر بوده است. بازارهای مالی کشورهای نوظهور همچنان در سراشیبی قرار دارند. به اعتقاد کارشناسان کاهش رشد اقتصادی چین و خروج سرمایه از کشورهای نوظهور و در حال توسعه تاثیر منفی زیادی بر شاخص سهام در بازارهای مالی جهان داشته است. بنا به تعبیری تصمیم فدرال رزرو آمریکا برای کاهش محرک پولی نیز بر ارزش پول ملی کشورهای نوظهور اثر منفی داشته و این مساله موجب افت شدید شاخص سهام بازارهای مالی شده است. بحران خروج سرمایه از اقتصادهای نوظهور که پیش از این نیز به واسطه افزایش تقاضای طلا، تقویت آن را موجب شده بود، یک بار دیگر به کمک بازار طلا آمد. بحران اقتصادی در این کشورهای در حال توسعه، باعث افت شاخص سهام در بازارهای مالی جهان شده و این امر نیز به تقویت فلز زرد رنگ انجامید. بر این اساس، این بار بحران به صورت غیر مستقیم و از طریق تضعیف بازار سهام به کمک طلا آمد و موجب تقویت آن شد. اتفاق مهم دیگری که ممکن است در این هفته بازار طلا را تحت‌تاثیر قرار دهد، تعیین نرخ بهره در اروپا است. به‌رغم اینکه پیش‌بینی‌ها حاکی از عدم تغییر نرخ بهره در ناحیه یورو است، گزارشی از «کیتکو نیوز» حاکی از آن است که «ماریو دراگی» رئیس بانک مرکزی اروپا تحت فشار زیادی برای تغییر نرخ بهره است. افزایش نرخ بهره در ناحیه یورو می‌تواند تقویت یورو در برابر دلار و بسیاری از ارزهای دیگر را به دنبال داشته باشد و این امر نیز به تقویت فلز زرد رنگ منجر خواهد شد. به هر روی تحلیلگران بر این باورند که سطح مقاومتی بعدی برای قیمت هر اونس طلا ۱۲۶۸ دلار است و در صورت شکسته شدن این سطح مقاومتی احتمال افزایش بیشتر قیمت طلا وجود دارد، در غیر این صورت، احتمال کاهش بیشتر قیمت طلا و رسیدن قیمت هر اونس طلا به زیر ۱۲۳۰ دلار بسیار زیاد خواهد بود، اما در بازار طلای داخل اتفاق جدیدی رخ نداده است. به‌رغم تقویت طلا در بازارهای جهانی، قیمت سکه در بازارهای داخلی تغییر چندانی نکرد. سطح مبادلات در بازار سکه پایین بوده و تغییر قیمت‌ها همچنان محدود هستند.
بازار ارز
بانک مرکزی دیروز نرخ رسمی پوند انگلیس را کاهش و نرخ رسمی یورو را افزایش داد. در نتیجه این تغییرات نسبت نرخ رسمی یورو و پوند به دلار با برابری جهانی این ارزها انطباق کامل پیدا کرد. به‌رغم تغییرات به‌وجود آمده در نرخ‌های رسمی ارز، قیمت‌ها در بازار، تغییرات قابل‌توجهی را متحمل نشدند و بازار ارز تهران با نوسان کم‌دامنه به روند خود ادامه می‌دهد. از جمله اخباری که می‌تواند از آینده پویاتر بازار داخلی و گسترش روابط اقتصادی خارجی ایران حکایت داشته باشد، می‌توان به اظهارات رئیس هیات تجار فرانسوی که در این هفته به تهران آمدند، اشاره کرد. «تری‌کورتینی» در نشست مشترک با رئیس سازمان سرمایه‌گذاری ایران که در وزارت امور دارایی برگزار شده بود، ضمن ابراز خوشحالی از سفر به ایران گفت: امیدواریم این سفر، به آینده مشترک اقتصادی بین دو کشور ختم شود. وی ضمن اشاره به جلسات این تیم در ایران افزود: «جلساتی را در ایران خواهیم داشت که هم جلسه هستند و هم میزگرد، به عنوان نمونه جلسه‌ای با حضور ۳۰ شرکت فرانسوی با وزارت صنعت ایران درخصوص قطعات اتومبیل و تولید انرژی هیدرولیک، نفت و انرژی‌های تجدیدناپذیر و محیط زیست خواهیم داشت.» رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی نیز با تاکید بر افزایش منابع صندوق توسعه ملی به بیش از ۵۵میلیارد دلار گفت: «از این پس فصل جدیدی از مراودات ایران و فرانسه آغاز خواهد شد.» وزیر صنعت، معدن و تجارت هم با اشاره به اینکه در حال حاضر حجم مبادلات تجاری بین ایران و فرانسه بسیار ناچیز است گفت: «باید ظرفیت همکاری‌های تجاری خود را با این کشور به ۵ میلیارد دلار برسانیم.» به هر روی، روابط اقتصادی خارجی ایران در حال گسترش است. امکان فعالیت اقتصادی سرمایه‌گذاران ایرانی در خارج کشور افزایش یافته است و با تصویب هیات دولت و ابلاغ معاون اول رئیس‌جمهور، واردات ۴۰ قلم کالای اولویت ۱۰ نیز آزاد شده است.
درخصوص ابهاماتی که راجع به واریز قسط اول دارایی‌‌های بلوکه شده ایران در روز یکشنبه و تعطیلی بانک‌های آمریکا و اروپا در این روز پیش آمده بود، نیز می‌توان به اظهارات اخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا اشاره کرد. این نهاد اعلام کرد: اجازه انتقال ۵۵۰ میلیون دلار از دارایی‌های نفتی بلوکه شده ایران به این کشور صادر شده و دولت آمریکا به تسهیل انتقال این مبلغ کمک کرده است. بانک مرکزی نیز اعلام کرده: «نخستین قسط دارایی‌های ایران در پی توافق ژنو برای ایران واریز شده است.»
در نتیجه به نظر می‌رسد که گسترش روابط اقتصادی خارجی ایران به پویایی بیشتر بازار ارز در ماه‌های آینده منجر شود. اخبار خوشی که درخصوص توافقات به گوش می‌رسد به تداوم روند کنونی کمک خواهد کرد و آینده‌ بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.