گروه بازار پول- قیمت دلار آمریکا دیروز بر تابلوی عمده صرافی‌های بازار تهران 2 هزار و 980 تومان ثبت شده بود. صرافان معتقد هستند که توافق بازاری‌ها روی این رقم، نشان می‌دهد که بازار تمایل دارد فاصله سطوح مقاومتی را کم کند. این امر به معنی حرکت پیوسته‌تر نرخ دلار است. بالا رفتن عرضه و تقاضای ارز نیز موجب شده که فعالان بازار به فاصله قیمت خرید و فروش ارز به‌عنوان منبع سود نگاه کنند. سفته‌بازان امید خود به استفاده از نوسانات قیمتی ارز را از دست داده‌اند و این امر به ثبات بیشتر بازار کمک خواهد کرد.
مبادلات در بازار سکه همچنان پایین است و توقف روند صعودی اونس در آخر هفته بازارهای جهانی، افت جزئی قیمت انواع سکه را موجب شد. صرافان معتقدند که نگاه‌ها نسبت به طلا هنوز اصلاح نشده واین امر نیاز به زمان دارد. طلای جهانی نیز به رغم اینکه به دلیل تعطیلی آخر هفته بازارهای جهانی تغییر قیمت را تجربه نکرد، انتظار آمارهای تورم و مسکن آمریکا در پایان هفته جاری را می‌کشد.
بازار داخلی
دیروز، دلار آمریکا کار خود را با همان قیمتی خاتمه داد که صبح را با آن شروع کرده بود. نرخ دلار نسبت به اولین روز هفته نیز تغییر نکرد و تقریبا تمام صرافی‌ها درخصوص قیمت این ارز پراهمیت اتفاق نظر داشتند. تابلوی عمده صرافی‌ها اختلاف بین قیمت خرید و فروش را ۲۰ تومان نشان می‌داد. حتی دلالان خرد نیز در قیمت‌گذاری با صرافان هماهنگ بودند. گفت‌وگو با صرافان و سفته‌بازان و مقایسه ارقام چند هفته پیش و دیروز روی تابلوهای بازار داخل، تصویری از فضای بازار و مسیر حرکت آن به دست می‌دهد. پیش از این، تفاوت در مورد نرخ دلار صرافی‌ها و سفته‌بازان، در ارقامی حدود
۵۰ تومان بود. به‌عنوان مثال نزدیک شدن قیمت دلار به ۳ هزار تومان باعث ‌شد که برای چند روز صرافی‌ها، قیمت روی تابلوهایشان را به گونه‌ای هماهنگ تنظیم کنند. زمانی که قیمت دلار در حال عبور از مقادیری بین ۳ هزار و
۵۰ تومان و ۳ هزار تومان بود، بازاری‌ها با توجه به پیش‌بینی‌های خاص خود از آینده بازار، به قیمت‌گذاری می‌پرداختند. مثلا عده‌ای که معتقد بودند، قیمت دلار پایین خواهد آمد، قیمت‌های خود را پایین‌تر در نظر می‌گرفتند تا در آن زمان بیشتر از اینکه دلار بخرند، دلار بفروشند. به هر حال فعالان بازار و سفته‌بازان به نوسانات قیمتی نظر داشته و سعی می‌کردند که با پیش‌بینی درست به سود بیشتری برسند. دیروز قیمت فروش دلار ۲ هزار و ۹۸۰ تومان و قیمت خرید آن ۲ هزار و ۹۶۰ تومان بود. رقم ۲ هزار و ۹۷۵ تومان بین این دو رقم قرار می‌گیرد. بر این اساس صرافان معتقدند که هماهنگی تابلوهای بازار، در مورد نرخ دلار در بازه قیمتی کنونی، نشان می‌دهد که سطوح مقاومتی جدید تفاوت‌ها ۲۵تومان خواهد بود. البته نکته مهم در این خصوص محاسبه سطوح مقاومتی جدید نیست، آنچه در مورد تغییرات روی داده و حائز اهمیت است، تمایل بازار به کم کردن فاصله بین سطوح مقاومتی است. کاهش فاصله بین سطوح مقاومتی به معنی تغییر کنترل‌شده‌تر نرخ دلار بوده و از حرکت پیوسته‌تر نرخ ارز حکایت دارد.
نکته جالب توجه دیگر، تغییر نسبی منبع سود برای بازاری‌ها بوده است. دیروز سفته‌بازان در خصوص اوضاع بازار اظهار رضایت می‌کردند و می‌گفتند که عرضه و تقاضا در بازار ارز در سطح مناسبی قرار دارد و به مقدار قابل توجهی افزایش یافته است. حجم مبادلات در بازار ارز افزایش پیدا کرده و عرضه و تقاضا در سطح بالاتری به تعادل رسیده‌اند. بر این اساس قیمت دلار در حالتی با ثبات نسبی به سر می‌برد و سفته‌بازان و صرافان در حال حاضر به فاصله بین قیمت خرید و فروش به‌عنوان منبع سود نظر دارند. پیش از این سفته‌بازان توجه خود را به نوسانات قیمتی معطوف می‌کردند و سعی داشتند که از این نوسانات برای سوداندوزی استفاده کنند. این امر موجب می‌شد که دامنه نوسانات افزایش یابد؛ اما در حال حاضر فاصله بین نرخ خرید و فروش به دلیل حجم بیشتر مبادلات سود نسبتا خوبی برای بازاری‌ها به دست می‌دهد و موجب پویایی بازار نیز می‌شود. هر چند این تغییر به صورت کامل رخ نداده، ولی همین که با ارز بیشتر مانند یک کالا برخورد شود، بازاری‌ها از فاصله بین قیمت خرید و فروش، به سود نائل آیند و به نوسانات قیمتی دامن نزنند، در عملکرد بهتر بازار موثر خواهد بود.
بازار سکه
اما کاهش قیمت‌ها در بازار سکه تعبیر متفاوتی دارد. دیروز، قیمت انواع سکه و طلای ۱۸ عیار، قدری پایین آمد. این در حالی بود که قیمت طلای جهانی به واسطه تعطیلی آخر هفته بازارهای جهانی تغییر نکرد. چند هفته‌ای است که مشاهده می‌شود، بازار سکه تمایل به حفظ قیمت‌ها در بازه موجود یا کاهش آنها دارد. تقویت طلای جهانی افزایش نسبی قیمت سکه را موجب می‌شود؛ ولی به محض توقف روند صعودی اونس، قیمت سکه نزول می‌کند. صرافان بازار تهران می‌گویند که میزان عرضه و تقاضا در بازار سکه، پایین است. بر این اساس تعادل قیمت‌های بازار سکه به رغم بازار ارز، در حجم پایین مبادلات رخ داده است. رکود بازار سکه باعث شد که سرمایه‌گذاران خرد و دلالانی که به نوسانات قیمتی نظر داشتند، از بدنه بازار فاصله بگیرند؛ ولی این امر مساله رکود را حل نمی‌کند. بر اساس اظهارات سکه فروشان بازار داخلی، مقداری زمان نیاز است تا نگاه‌ها نسبت به طلا بهبود یابد و این کالا به اجرای مجدد نقش در سبدهای سرمایه‌گذاری مردم بپردازد.
طلای جهانی
قیمت هر اونس طلای جهانی، دیروز به واسطه تعطیلی آخر هفته، تغییر نکرد. با وجود این، اظهارنظر در خصوص آینده این فلز گرانبها همچنان ادامه دارد. برخی از تحلیلگران اقتصادی بر این باور هستند که سطح حمایتی بعدی برای قیمت هر اونس طلا ۱۲۷۰ دلار خواهد بود. انتشار گزارش وزارت بازرگانی آمریکا طی روزهای آینده درخصوص وضعیت نرخ تورم در ماه دسامبر می‌تواند تاثیر زیادی بر روند تحولات قیمت طلا داشته باشد. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که اگر قیمت طلا بتواند سطح حمایتی ۱۲۷۰ دلاری را بشکند به زودی به مرز ۱۲۹۳ دلار و سپس ۱۳۲۵ دلار خواهد رسید. از سوی دیگر، اگر قیمت طلا به کمتر از ۱۱۵۱ دلار برسد به زودی به ۱۱۲۵ و سپس به کمتر از ۱۰۹۱ دلار خواهد رسید. عامل دیگری که می‌تواند روی قیمت طلا در روزهای آینده اثر بگذارد، رشد تقاضای فیزیکی این فلز زرد رنگ در کشورهای عربی است. تقاضا برای خرید طلا در فستیوال خرید دبی با رشد چشمگیری روبه‌رو شده و این امر به اعتقاد تحلیلگران بازار افزایش تقاضای فیزیکی طلا در بازارهای عربی را موجب شده است.
رویدادهای اقتصادی
در هفته جاری رویدادهای اقتصادی چندان مهمی رخ نخواهد داد. با وجود این اولین نشست ماهانه سال ۲۰۱۴ «فدرال رزرو» در راه است و این مساله آمارهای اقتصادی آمریکا را در کانون توجه بازارهای جهانی قرار می‌دهد. آمار تعجب‌برانگیز روز جمعه، درخصوص استخدامیان بخش غیرکشاورزی و درصد بیکاران آمریکا، فشارها روی «فدرال رزرو» را افزایش داده و تصمیم‌گیری را برای سران این بانک دشوار کرده است. به هر روی نشست بانک مرکزی آمریکا در ۲۹ ژانویه مصادف با ۹ بهمن‌ماه برگزار خواهد شد و سران این نهاد به تصمیم‌گیری خواهند پرداخت.
در روزهای پایانی هفته پیش رو داده‌های اقتصادی بخش مسکن و نیز نرخ تورم در آمریکا منتشر می‌شود. مهم‌ترین آمارهایی که بر تصمیمات بانک مرکزی آمریکا تاثیر زیادی دارند، به بازار کار، مسکن و تورم مربوط می‌شود. حال با توجه به ناامیدکننده بودن آمار اخیر بازار کار آمریکا، توجه‌ها به بخش مسکن و نرخ تورم معطوف شده است. علاوه‌بر این، اعلام تراز تجاری اروپا در روز چهارشنبه، می‌تواند بازارهای جهانی ونرخ‌های برابری را
تحت‌تاثیر قرار دهد.

افزایش عرضه و تقاضا در بازار ارز