گروه بازار پول- سید محمود احمدی، دبیرکل بانک مرکزی در همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت از ورود سامانه آریا به جای سامانه قبلی ساتنا (تسویه ناخالص آنی) در نظام بانکی کشور خبر داد. به گفته وی، برای اولین بار در ایران یک سامانه ملی بانکی در داخل کشور طراحی شده است. وی در مراسم اختتامیه سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت که با حضور رئیس کل بانک مرکزی و صاحبنظران حوزه نظام‌های پرداخت برگزار شد، این موضوع را بیان کرد.
محمود احمدی در خصوص جایگزینی سامانه آریا به جای ساتنا اعلام کرد: سامانه تسویه ناخالص آنی (ساتنا) سیستمی زیرساختی در نظام بانکی است که «تسویه مبادلات بین بانکی، دستور پرداخت‌های مشتری به مشتری، تسویه اسناد پوششی و پرداخت‌های بانک به بانک» را به عهده دارد. وی در ادامه گفت: سامانه ساتنا از سال ۸۶ در کشور راه‏اندازی و نرم‌افزار مورد استفاده در آن زمان از یک شرکت خارجی تهیه شد، اما از حدود یکسال و نیم پیش به‌دلیل اعمال تحریم‏ها، پشتیبانی شرکت فروشنده از این محصول قطع شد و سیستم بانکی را با چالش و دغدغه‏ای جدی مواجه کرد. او افزود: به همین دلیل بازنویسی و بومی‏سازی این سامانه در دستور کار بانک مرکزی و حوزه‏های مرتبط قرار گرفت و سرانجام این سامانه پس از بازنویسی و انجام کلیه تست‏ها توسط بانک مرکزی و رفع تمامی مشکلات موجود در روز شانزدهم آذرماه سال جاری به بهره‏برداری کامل رسید. احمدی همچنین عنوان کرد: سامانه آریا به‌طور رسمی جایگزین محصول شرکت خارجی شد و با این اتفاق، ایران در زمره کشورهای تولید سامانه‌های ملی بانکی قرار گرفت. وی ادامه داد: امیدوارم این نقطه آغاز تولید و حتی صدور سامانه‌های ملی بانکی به کشورهای منطقه باشد و در این زمینه به نقطه مطلوبی در منطقه برسیم. دبیرکل بانک عنوان کرد: امیدواریم سامانه‏های پایا و تابا و همچنین تولید سامانه استعلام مشخصات شبا و سامانه مدیریت پیام‏ها نیز نهایی شده و مانند پروژه ساتنا با موفقیت به پایان برسد.
فرهاد نیلی دبیر سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت نیز در این جلسه، افزایش مشارکت در همایش سوم بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت را قابل توجه عنوان کرد و افزود: در ابتدای برنامه‌ریزی این همایش در سال ۸۹، انتظار نداشتیم، سطح مشارکت و کیفیت در برگزاری این گونه باشد. وی گفت: این همایش با هم‏نشینی و تبادل افکار فعالان مرتبط شروع شد و اینک به یک رخداد ماندگار در صنعت بانکداری تبدیل شده است. وی ضمن تشکر از همکاران، سخنرانان، ارائه دهندگان مقالات علمی، شرکت‌کنندگان و مدرسان، با اشاره به جشنواره دکتر نوربخش اظهار کرد: امسال ۱۸ بانک در این جشنواره شرکت کردند. ‌این جشنواره امروزه به برند ارزیابی محصولات نوین بانکی تبدیل شده است. رئیس پژوهشکده پولی و بانکی با اشاره به اینکه تجربه برگزاری همایش و نمایشگاه بسیار موفق بود، گفت: هم‌اکنون نتایج علمی همایش در معرض دید عموم قرار دارد.