کیان امیری برگزاری همایش‌ها در هر صنعتی معنای خاصی دارد، مثلا دور هم بودن، منافع مالی، شعار و تبلیغ، ولی مهم‌ترین معنای همایش، تعریف و تبیین ابعاد و فرآیندهای اجرایی، استراتژی و محور خاص هستند به گونه‌ای که تمامی فرآیندها در راستای آن هدف تعریف می‌شوند و کارگروه‌های تخصصی دارند تا بتوانند نتیجه آن را اجرایی کرده و در سمینارهای بعدی به اطلاع شرکت‌کنندگان برسانند. حدود بیست سال است که به مناسبت سالروز تاسیس بیمه مرکزی همایشی در این روز برگزار می‌شود. کلیه همایش‌ها با بررسی نقش بیمه در توسعه اقتصاد کشور تبیین شده است. در نوزده سمینار گذشته به نیازهای گوناگون بیمه‌های بازرگانی و نقش آن در اقتصاد کشور اختصاص یافته است.

با بررسی نام‌های نوزده سمینار بیمه و توسعه برگزار شده به این نتیجه می‌رسیم که تعداد اندکی از اهداف این سمینارها محقق شده و هر ساله مسوولان مهم مملکتی شعار رشد بیمه در کشور را سر داده و کمتر راهکاری را اجرا کرده‌اند.

در سال ۱۳۸۶ ریاست‌جمهوری محترم وقت، طی فرمانی به وزیر امور اقتصادی و دارایی وقت، تشکیل کارگروه برنامه تحول در صنعت بیمه کشور را ابلاغ کرد، با این فرمان هزینه‌های هنگفتی صرف کارگروه‌های متعدد جهت اجرای این دستور شد.

در سال ۱۳۸۷ برنامه‌ای برای اجرای دستور رییس‌جمهوری محترم وقت ارائه شد که شامل مباحثی از جمله حرکت در مسیر تحقق چشم‌انداز بیست ساله، سیاست‌های اصل ۴۴، حرکت در مسیر تحقق فرمان ۱۰ ماده‌ای ریاست‌جمهوری، آینده‌نگری نسبت به محیط درونی و بیرونی صنعت بیمه و مواجهه کارآمد با چالش‌های اسامی صنعت بیمه از رئوس آن بود که متاسفانه قسمت اعظم برنامه‌ها تحقق نیافت.

افزایش تعداد شرکت‌های بیمه نقش بسیار کمرنگی در رشد و توسعه بیمه در کشور داشته و پرتفوی جدیدی در کشور متناسب با نیاز به تاسیس ۲۵ شرکت خصوصی ایجاد نشد و ضریب نفوذ نیز بیشتر به دلیل افزایش تعداد خودروها و بیمه‌های تکمیلی و قیمت‌ها که حاصل تورم بوده افزایش یافته است و شاید رکورد بازار سرمایه و وضعیت اقتصادی و سیاسی از دیگر عوامل آن بوده است. به نظر می‌رسد وضعیت حال حاضر صنعت بیمه کشور با توجه به سابقه بیش از هفتاد و هشت ساله آن به هیچ عنوان شایسته نظام جمهوری اسلامی ایران نیست. امید است بیستمین همایش بیمه و توسعه که در آذرماه جاری در دولت تدبیر و امید برگزار شد نشانه‌ای از عزم و اراده جدی برای سازماندهی وضعیت شرکت‌های بیمه بازرگانی بوده و بتواند با نام همایش پیوند مردم و شرکت‌های بیمه را نزدیک‌تر کرده و با انجام تعهدات بیمه‌گری و مشتری‌مداری ذهنیت جامعه را از پرداخت‌ حق بیمه به عنوان یک اجبار خارج کرده و شرکت‌های بیمه و بیمه‌گذاران را به یکدیگر نزدیک کند.