گروه بازار پول- بانک مرکزی گزارش تازه‌ای از تحولات نرخ تورم در 5 ماه ابتدایی امسال منتشر کرده که نشان می‌دهد علاوه‌بر اینکه سرعت رشد تورم ماهانه کندتر شده؛ آثار تورم به صورت سالانه (تورم نقطه به نقطه) نیز در حال تخلیه است. با این همه، نرخ تورم به صورت میانگین با تداوم رشد روبه‌رو بوده است.
ارقام ارائه شده برای تحولات مربوط به شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مردادماه امسال را باید با توجه به رقم‌های ثبت شده برای تورم در ماه خرداد تحلیل کرد. چنان که طی تیر ماه امسال نسبت به خرداد ماه ۴/۱ درصد به میزان شاخص قیمت‌ها افزوده شده بود؛ اما رقم تورم ماهانه در طول یک ماهه مرداد نسبت به تیر ماه به ۲/۱ درصد کاهش پیدا کرده است. در ارقام ارائه شده بانک مرکزی، کاهش تورم به صورت نقطه به نقطه (مردادماه ۹۲ نسبت به مردادماه ۹۱) نیز دیده می‌شود. در خرداد ماه ۹۲ میزان تورم نقطه به نقطه ۴۵ درصد اعلام شده بود؛ در تیر ماه این رقم به ۳/۴۳ درصد رسیده و حال در آمار جدید، یعنی در مردادماه این رقم به ۱/۴۳ درصد کاهش پیدا کرده است. در مقابل، شرایط نرخ تورم در بازه‌های زمانی میانگین، این گونه نیست. در حالی که نرخ تورم به صورت میانگین (دوازده ماه منتهی به تیر ماه ۹۲ نسبت به دوازده ماه منتهی به تیر ماه ۹۱) ۵/۳۷ درصد بوده؛ این میزان در مردادماه به ۳۹ درصد افزایش پیدا کرده است.ضمن اینکه نرخ تورم در چهار ماه اول امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۳/۴۳ درصد بوده و آمار جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد که این میزان در ۵ ماه اول امسال به ۲/۴۳ درصد رسیده است. پیش از این برخی از مدیران بانک مرکزی ابراز امیدواری کرده بودند با نزولی شدن تورم «نقطه به نقطه» از شتاب نرخ میانگین تورم در میان مدت نیز کاسته شود.

تورم در شاخص‌ها
آمار بانک مرکزی علاوه‌بر نگاه کلی به وضعیت نرخ تورم در مردادماه امسال، نگاهی کلی به 12 شاخص مختلف دارد که هر ماهه از سوی بانک مرکزی محاسبه و منتشر می‌شود. در گزارش بانک مرکزی، وضعیت قیمت‌ها در 12 شاخص اصلی از خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها تا حمل‌و‌نقل، مسکن و تحصیل و پوشاک نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد. اما به صورت ماهانه به جز شاخص گروه کالایی دخانیات، در بقیه این شاخص‌ها، قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است. بیشترین میزان افزایش شاخص قیمت در مردادماه امسال نسبت به مردادماه سال گذشته به ترتیب در گروه‌های کالایی دخانیات با 90 درصد و گروه کالایی اثاث و لوازم خانگی در حدود 80 درصد بوده است.

بالاترین میزان رشد شاخص ماهانه در بهداشت و درمان
در مردادماه ۱۳۹۲، شاخص بهای گروه بهداشت و درمان نسبت به ماه قبل با افزایشی معادل ۴/۳ درصد مواجه شد. این بالاترین میزان رشد ماهانه شاخص بهای یک گروه است که در بین ۱۲ گروه کالایی مورد بررسی بانک مرکزی دیده می‌شود. این میزان رشد شاخص بها در این گروه، بیشتر در اثر بالا رفتن شاخص بهای گروه‌های محصولات هزینه‌های بیمارستانی معادل ۸/۴ درصد، خدمات پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزشکی ۰/۲ درصد و دارو و لوازم طبی و درمانی به میزان ۳/۴ درصد بوده است. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه بهداشت و درمان معادل ۹/۴۴ درصد افزایش داشته است. شاخص این گروه پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل ۴/۲درصد افزایش نشان می‌دهد.

تفریح و امور فرهنگی در رتبه دوم رشد ماهانه
بانک مرکزی در بخش دیگری از این گزارش به میزان تورم در گروه کالایی تفریح و امور فرهنگی پرداخته و گزارش داده که در مردادماه، شاخص بهای گروه تفریح و امور فرهنگی نسبت به ماه قبل 2/2 درصد افزایش پیدا کرده است. پس از گروه بهداشت و درمان، این گروه به عنوان بالاترین میزان رشد ماهانه شاخص معرفی شده است. به اعتقاد بانک مرکزی این افزایش بیشتر در اثر بالا رفتن شاخص بهای گروه‌های رادیو ،تلویزیون، ضبط و پخش صوت و تصویر معادل 5/1 درصد، نوشت افزار 5/4 درصد، لوازم تفریح و بازی و ورزش حدود 2 درصد و هزینه مسافرت با تور معادل 2/1 درصد بوده است. بانک مرکزی عنوان کرده که شاخص بهای این گروه در مردادماه 92 نسبت به مردادماه 91 معادل 52 درصد رشد کرده است.

خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها
شاخص قیمت در گروه کالایی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در مردادماه امسال نسبت به ماه قبل ۴/۱ درصد رشد کرده است. بانک مرکزی اعلام کرده که این افزایش شاخص ناشی از بالا رفتن شاخص بهای تعدادی از اقلام و گروه‌ها مانند گوشت مرغ معادل ۴/۵ درصد، گوجه فرنگی ۱۰ درصد، آشامیدنی‌ها ۴/۲ درصد، انواع ماهی حدود ۳ درصد، برنج ایرانی ۳/۱ درصد و شیر خشک ۱۷ درصد بوده است. شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در مردادماه امسال نسبت به مردادماه سال گذشته ۸/۵۰ درصد رشد کرده است. بانک مرکزی اعلام کرده که در این گروه کالایی، شاخص بهای خوراکی‌ها، ۵۰ درصد و آشامیدنی‌ها ۴/۷۰ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش پیدا کرده است.

دخانیات
در مردادماه امسال، شاخص بهای گروه دخانیات نسبت به ماه قبل 6 دهم درصد کاهش پیدا کرده است. بانک مرکزی اعلام کرده که در مردادماه، شاخص بهای انواع سیگار ایرانی یک درصد و شاخص بهای سیگار خارجی چهار دهم درصد کاهش پیدا کرده است و این موضوع در نهایت موجب شده که شاخص بهای گروه دخانیات در طول یک ماه کاهش جزئی پیدا کند. با این همه دخانیات هنوز هم یکی از بالاترین گروه‌ها در رشد قیمت سالانه است. چنان که در گزارش بانک مرکزی عنوان شده که شاخص بهای این گروه نسبت به ماه مشابه سال قبل 90 درصد رشد کرده است.
پوشاک و کفش
در مرداد 1392، شاخص بهای گروه پوشاک و کفش نسبت به ماه قبل معادل 8/1 درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروه پوشاک آماده معادل 4/1 درصد و انواع کفش معادل 3/3 درصد بود. همچنین در این ماه شاخص بهای گروه‌های انواع پارچه برای تهیه پوشاک 9/1 درصد و اجرت دوخت و شست‌وشوی لباس 6/1 درصد افزایش داشت. شاخص بهای این گروه نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 5/62 درصد افزایش داشته است.

مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها
در مرداد ۱۳۹۲، شاخص بهای گروه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها نسبت به ماه قبل با افزایشی معادل ۵/۱ درصد همراه بود. افزایش فوق در اثر بالا رفتن شاخص بهای ارزش اجاری مسکن شخصی و اجاری بهای مسکن غیرشخصی هر یک معادل ۶/۱ درصد و تعمیرات و خدمات ساختمانی ۸/۱ درصد بوده است. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه مسکن، آب،‌ برق، گاز و سایر سوخت‌ها ۶/۲۱ درصد افزایش داشته است.

تحصیل؛ یک ماه مانده به بازگشایی مدارس
بانک مرکزی در بخش دیگری از این گزارش به تغییرات شاخص بهای کالاها و خدمات گروه تحصیل نیز اشاره کرده است.آمار بانک مرکزی مربوط به مردادماه امسال است؛ یعنی یک ماه مانده به بازگشایی مدارس. در این ماه شاخص بهای گروه تحصیل نسبت به ماه قبل 5 دهم درصد رشد کرده است. این رشد جزئی ماهانه (آن هم در شرایط تعطیلی مدارس) به دلیل بالا رفتن بهای کلاس‌های تقویتی به میزان 3/3 درصد بوده است. بنا به این گزارش، شاخص بهای گروه تحصیل نسبت به مردادماه 91 بالغ بر 2/12 درصد رشد داشته است.

حمل‌و‌نقل
گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد در ماه مورد گزارش، شاخص بهای گروه حمل‌و‌نقل نسبت به ماه قبل معادل ۲/۱ درصد افزایش یافته است. بانک مرکزی اعلام کرده که این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروه‌های کرایه مسافرت زمینی معادل ۶/۱ درصد، اتومبیل سواری ۶/۱ درصد، تعمیرات و سوخت وسایل نقلیه شخصی ۶/۰ درصد بوده است. در مردادماه ۱۳۹۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه حمل‌و‌نقل معادل ۱/۴۹ درصد افزایش داشته است. شاخص بهای گروه مذکور پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل معادل ۲/۲ درصد افزایش داشته است.

زیر پوست تورم