گروه بازارپول- با مشارکت بانک ملی و سازمان بهزیستی، برای نخستین بار در جهان، نوع خاصی از بانکداری پیوندی و خدمات مالی خرد در روستاها ایجاد شد. در آیین امضای تفاهمنامه همکاری بین این بانک و سازمان بهزیستی که علی صدقی و ابوالحسن فقیه مدیران ارشد بانک ملی و سازمان بهزیستی حضور داشتند، صدقی با اشاره به جزئیات این طرح گفت: بانک ملی با توجه به سابقه و مسوولیت‌های اجتماعی خود، تامین خرد مالی طرح‌های روستائیان محروم و فقیر را که سازمان بهزیستی قبلا آنها را ظرفیت‌پذیر و توانمند ساخته، به عهده می‌گیرد.

مدیرعامل بانک ملی ایران افزود: هدف از اجرای این طرح حمایت از کارآفرینان فقیر است که در عین توانمند بودن، به منابع مالی دسترسی ندارند.

وی اعلام کرد: میزان تسهیلات پرداختی بانک ملی بر اساس هر پروژه معرفی شده تعیین می‌شود ولی در هر حال اعتبارات پرداختی در سطح خرد خواهد بود.

وی با اشاره به تاریخچه سیستم اعتبارات خرد در جهان اظهار داشت: البته با توجه به نام گذاری سال ۲۰۰۵ تحت عنوان سال جهانی اعتبارات خرد، فعالیت‌های زیادی در این رابطه در سطح دنیا انجام می‌شود ولی این برای اولین بار در دنیا است که دو سازمان، تشکیل بانکداری پیوندی را می‌دهند که مورد توجه سازمان جهانی فائو نیز قرار گرفته است.

صدقی توضیح داد: سازمان جهانی فائو نیز اعلام داشته است، به زودی سند همکاری با بانک ملی و سازمان بهزیستی امضا و در صورت اجرای موفق طرح، آن را به عنوان الگو در سطح خاورمیانه معرفی خواهد کرد.

به گفته وی، در فاز اول این طرح که به صورت پایلوت در استان‌های گیلان، کرمانشاه، بوشهر و یک استان دیگر که به زودی اعلام خواهد شد، انجام می‌شود، هشت روستا با داشتن شاخصه‌های فقر قابلیتی مورد تایید سازمان بهزیستی، تحت پوشش تسهیلات خرد بانک ملی قرار خواهند گرفت.

مدیرعامل بانک ملی ایران افزود: در این هشت روستا، ۳۰ گروه همیار و۹ سازمان محلی که با آموزش‌های فنی و تخصصی کارشناسان سازمان بهزیستی، توانمند، فعال، و بانک‌پذیر(آشنایی با بانک و امور آن) شده‌اند، تسهیلات کوچک را بدون سپردن وثیقه دریافت خواهند کرد.

وی اضافه کرد: هدف بانک ملی در این طرح درکنار سودآوری، انجام مسوولیت‌های اجتماعی است که مزایای متعددی نظیر محرومیت‌زدایی، کاهش فقر و ایجاد اشتغال را که جزو سیاست‌های محوری دولت نهم نیز هست، به دنبال دارد.

صدقی گفت: ضمانت پرداخت تسهیلات، توانمندی گروه‌ها است و در این طرح برخلاف بانکداری حال حاضر، بانک به کارآفرینان محروم مراجعه می‌کند.

وی تاکید کرد: کل فرآیند تولید، بازاریابی و عرضه محصولات و خدمات توسط افراد مستعد و محروم تا مرحله توانمند‌سازی آنها، در صورت اجرای این مدل از بانکداری حاصل می‌شود.