خشایار امینی

روز پنج‌شنبه بالاخره یورو موفق به عبور از خط ۴/۱ شد. هر چند که پس از به وجود آمدن شایعاتی دال بر از بین بردن وابستگی ریال عربستان به دلار توسط مقامات صعودی این موج به وجود آمد اما باز نگشتن یورو پس از رد این اخبار توسط مقامات صعودی و موج تقویت دیگری در بازار نیویورک و رسیدن یورو تا ۴۱/۱ نشان داد که شایعات مربوط به ریال عربستان و دلار صرفا جرقه‌ای برای منفجر کردن انبار باروت بوده است. کاهش نیم واحدی نرخ بهره آمریکا و چشم‌انداز کاهش‌های بیشتر دلیل اصلی تضعیف دلار در برابر اکثر ارزها بوده است که این تضعیف در برابر دو ارز رکورد شکن بوده است. اول یورو که به بالاترین حد از زمان پیدایش این ارز رسیده است و دوم دلار کانادا که با رسیدن به نرخ برابری ۰۰/۱ در برابر دلار به بالاترین حد در سی سال گذشته دست یافته است.

بنابراین ما در یک موج کاملا صعودی برای یورو قرار داریم حال سوال این است که این موج تا کجا توان بالا رفتن دارد؟

معمولا زمانی که به چنین سوالی قصد جواب دادن داریم به گذشته نمودار قیمت و نگاه می‌کنیم و با مشخص کردن خطوط حمایت و مقاومت اهداف (Target) احتمالی قیمت را مشخص می‌کنیم اما این کار برای وضعیت جاری یورو چندان مثمر ثمر نیست چون وارد منطقه‌ای شده ایم که پیش از آن حضور نداشتیم و هیچ سابقه‌ای نداریم (Uncharted area ) بنابراین تنها راه حل توسل به مسائل بنیادین است.

منطقه یورو اقتصادی وابسته به صادرات دارد و قوی‌تر شدن یورو موجب کسادی فروش صادرکنندگانی است که کالاهایشان نزد خارجی‌ها گران‌تر از قبل می‌نماید و بنابراین ممکن است بخش صادرات اروپا در رقابت با دیگر صادرکنندگان بازی را ببازد.

این مساله در مقایسه اروپا و ژاپن حاد‌تر است. آنجایی که ین در حال نزول است و یورو در حال صعود. مقامات اروپایی نیز در گذشته نشان داده‌اند که نسبت به این موضوع چندان شکیبا نیستند و نارضایتی‌های خود را گاه و بیگاه به ژاپنی‌ها اعلام می‌کردند.

مساله‌ای که پیش روی ما است این است که آیا مقامات اروپایی یوروی بالای ۴/۱ را تحمل خواهند کرد ؟ دو کشور اصلی منطقه یورو، آلمان و فرانسه هستند. فرانسوی‌ها بارها نارضایتی خود را از افزایش ارز ملی خود اعلام کرده‌اند اما مقامات آلمانی تا به حال سکوت کرده‌اند. نیکولاس سارکوزی تقریبا از همان زمان کاندیداتوری خود از ارزش بالای یورو شکایت داشت و حتی چندین بار بعد از سخنان او شاهد ریزش یورو بودیم اما تریشه رئیس بانک مرکزی تا به حال نسبت به گلایه‌های هم وطن خود لااقل در ظاهر بی تفاوت بوده و همواره اظهار کرده است که بانک مرکزی اروپا مستقل عمل می‌کند. اما آیا اگر مقامات آلمانی نیز سرانجام صبوری خود را از دست بدهند و فشار ناشی از ضرر و زیان صادرکنندگان را به تریشه منتقل کنند او همچنان می‌تواند بی‌تفاوت باشد؟

پاسخ به این سوال هر چند مشکل است اما در هر حال بعید است که تریشه همچنان بتواند بی‌تفاوتی خود را حفظ کند.

بنابراین در صورت افزایش یورو و بالارفتن ضرر و زیان صادرکنندگان این منطقه احتمال وارد عمل‌شدن بانک مرکزی و در نتیجه کاهش آن وجود دارد. اما از طرفی در حال حاضر بازار بیشتر نگران نرخ بهره آمریکا است تا وضعیت صادرکنندگان اروپایی. بنابراین به اعتقاد ما زوج EUR/USD همچنان در یک روند صعودی قرار دارد، هرچند که به نظر می‌رسد در نزدیکی قله قرار دارد.

www.fxacm.com