همزمان با کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی باید تورم هم کاهش پیدا می‌کرد زیرا وقتی شاخصی دستکاری می‌شود سایر شاخص‌ها هم تغییر می‌کند در نتیجه الگوها در جهت مخالف هم حرکت می‌کنند. رسول صدیقی بنابی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌و‌گو با جامع نیوز گفت: کسی در کشور با کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی مخالف نیست اما کاهش نرخ سود زمانی تاثیرگذار خواهد بود که همزمان تورم هم کاهش پیدا کند تا با چنین شرایطی مواجهه نباشیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر تقاضایی که برای دریافت تسهیلات بانکی وجود دارد ۵ برابر منابع بانک‌ها است که این مساله مشکلات فراوانی را به وجود می‌آورد که از جمله آنها به وجود آمدن رانتخواری در سیستم دریافت و پرداخت تسهیلات است.

به گفته صدیقی بنابی، در حال حاضر نرخ سود تسهیلات کاهش یافته است اما دیگر کسی نمی‌تواند وام دریافت کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه خاطر نشان کرد: با شرایطی که به وجود آمده فشار بروکراسی‌ها افزایش یافته است به طوری که در پروژه‌های بزرگ هم وام به سختی پرداخت می‌شود. وی در مورد دیگر مشکلات موجود بیان کرد: در حال حاضر نقدینگی در دست مردم بسیار زیاد است و تولید کم، بنابراین زمانی که تولید کاهش پیدا کند اشتغال کم و تعداد بیکاران بیشتر می‌شود در نتیجه با تورم روبه‌رو می‌شویم.

صدیقی بنابی در پایان خاطرنشان کرد: برای دستکاری الگویی ابتدا باید برای بودجه‌ریزی تعریف درستی داشته باشیم تا ببینیم براساس منابع موجود چه‌قدر رشد اقتصادی داریم چون در غیر این صورت سیستم‌های پولی و مالی کشور به فساد مالی مبتلا می‌شوند.