اگر دولت سیاست‌های انقباضی بودجه‌ای که در سال‌جاری در پیش گرفته ادامه دهد، رشد نقدینگی و به تبع آن تورم کنترل خواهند شد.

محمدرضا حاجیان، مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره افزایش میزان نرخ تورم تصریح کرد: درباره نرخ تورم آن چیزی که هدف برنامه در نظر گرفته شده هدفی است که متوسط ۱۲ ماه در نظر گرفته می‌شود و ما تمام عملکرد‌ها را بر اساس این متوسط ۱۲ ماه در نظر می‌گیریم. وی ادامه داد: البته بعضی از کارشناسان محاسبه نرخ تورم را به صورت نقطه به نقطه در نظر می‌گیرند مثلا فروردین به فروردین و این نحوه محاسبه باعث می‌شود که میزان رقم نرخ تورم بالاتر برود و البته این نحوه محاسبه کار غلط و اشتباه نیست. مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه نحوه محاسبه اصلی بر مبنای همان متوسط ۱۲ ماه است، افزود: اساس محاسبه برنامه نیز بر اساس متوسط ۱۲ ماه است زیرا خود برنامه نیز بر همین اساس تنظیم شده است.

حاجیان اضافه کرد: بیشتر مواقع نحوه محاسبه و در نظر گرفتن نقطه به نقطه اشتباه می‌شود زیرا در قالب موارد محاسبه نقطه به نقطه ماه به ماه مشابه سال قبل، لزوما با متوسط ۱۲ ماه منتهی به آن ماه موردنظر نسبت به دوره مشابه یکی در نمی‌آید.

مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که بهترین فرمولی که بانک مرکزی برای کنترل نرخ تورم باید در نظر بگیرد چیست؟ تصریح کرد: مهم‌ترین فرمول اصلی در شرایط فعلی کنترل نقدینگی است با سیاست‌های انقباضی بودجه‌ای رشد تورم قطعا کندتر می‌شود.

به گفته وی اگر دولت سیاست‌های خود را در پیش بگیرد حتما با کنترل نقدینگی روبه‌رو می‌شویم و کنترل تورم به تبع آن خواهد آمد.

حاجیان با بیان اینکه با اثرات افزایش نقدینگی در سال گذشته روبه‌رو بودیم عنوان کرد: چون ما اثرات افزایش نقدینگی را در سال گذشته داشتیم، این آثار کند شدن رشد نقدینگی در سال‌جاری را احتمالا سال آینده تجربه خواهیم کرد.

مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: سال گذشته به دلیل کسری بودجه و برداشت‌های مکرر از حساب ذخیره ارزی با رشد نقدینگی بالایی روبه‌رو بودیم و قاعدتا اگر برداشت دولت از حساب ذخیره ارزی فراتر از میزان مصوب نرود ما می‌توانیم در کنترل نقدینگی نقش اساسی داشته باشیم.