موضوع تاسیس مجمع پولی آسیا از سوی شورای اجرایی مجمع مجالس آسیایی که از ۱۸ تا ۲۰ شهریورماه در تهران برگزار می‌شود، بررسی و در دومین نشست مجمع که در آبان ماه برگزار خواهد شد جمع‌بندی نهایی اعلام می‌شود. محمدهادی نژادحسینیان، دبیرکل مجمع مجالس کشورهای آسیایی «APA»، در گفت‌وگو با (ایسنا) گفت: در سال ۱۹۹۹ پارلمان‌های کشورهای آسیایی انجمنی را برای حمایت از صلح تشکیل دادند. این انجمن در طول هفت سال، هفت جلسه برگزار کرد که در آخرین جلسه این انجمن که سال گذشته در ایران برگزار شد، بنا به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و با رای اعضا، تصمیم گرفته شد «انجمن» به «مجمع مجالس آسیایی» تغییر ماهیت دهد.

وی یادآور شد: هر پارلمان عضو این مجمع برحسب جمعیت کشورش بین دو تا هفت نفر عضو دارد.

نژادحسینیان اظهار کرد: هدف نهایی از تشکیل مجمع مجالس آسیایی، ایجاد همگرایی بین کشورهای آسیایی با چشم‌انداز تشکیل یک اتحادیه آسیایی همانند اتحادیه اروپاست. این مجمع که هم اکنون ۴۰ عضو اصلی و ۱۸ عضو ناظر دارد، یکپارچگی قاره آسیا را در راس برنامه‌های خود قرار داده است.

دبیرکل «APA» یکی از موضوعات صندوق آسیایی را موضوع «پول» دانست و اظهار کرد: به دلیل بحران مالی و پولی که در سال ۹۷ و ۹۹ در آسیا به وجود آمد و مشکلاتی برای کشورهای آسیا ایجاد شد، در همان مقطع ژاپن پیشنهاد تشکیل صندوق پول آسیایی را ارائه کرد. دلیل ژاپن برای این پیشنهاد این بود که صندوق بین‌المللی پول به دلیل گرفتاری‌های فراوانش توجهی به منطقه آسیا ندارد و این منطقه به دلیل رشد سریع و گسترده‌ای که دارد، نیازمند تشکیلات مالی و پولی است که توجه ویژه به قاره آسیا داشته باشد تا به موقع بحران‌های مالی را هشدار داده و بتواند به موقع نیاز کشورهای آسیایی به پول را برطرف کند.

نژادحسینیان ادامه داد: بحث تشکیل صندوق پول آسیایی در آن سال به دلیل مخالفت آمریکا پیگیری نشد تا اینکه در سال گذشته در تهران، موضوع تاسیس مجمع پولی آسیا به دبیرخانه سپرده شد تا مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه کار به مجمع بعدی گزارش شود. با تشکیل گروه کاری در دبیرخانه مجمع در تهران، گزارش جمع‌بندی شده را آماده و به کشورهای عضو ارسال کردیم.

او افزود: کشورهای عضو نیز در اولین میزگرد صندوق پول آسیا که در ۱۸ تیرماه سال جاری در تهران برگزار شد به بحث و بررسی پرداختند که جمع‌بندی نظرات به شورای اجرایی مجمع که در ۱۸ تا ۲۰ شهریور ماه در تهران برگزار می‌شود، تقدیم و تصمیم‌گیری نهایی مبنی بر اینکه آیا تاسیس چنین صندوقی لازم است یا خیر یا زمینه‌سازی‌های مقدماتی دیگری باید انجام شود، در دومین نشست مجمع مجالس آسیایی که در آبان ماه و در تهران برگزار خواهد شد، اتخاذ می‌شود.

معاون سابق وزیر نفت پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران را بدین شرح بیان کرد: جمع‌بندی ما این بود که قبل از تشکیل صندوق پول آسیایی بهتر است اقدامات دیگری انجام شود که این اقدامات در کوتاه مدت اثرات خوبی در جهت تحقق اهداف مجمع خواهد داشت، از سوی دیگر اختلافی هم با صندوق بین‌المللی پول به وجود نخواهد آورد به عبارت دیگر ضمن استفاده از خدمات صندوق بین‌المللی پول، در جهت تکمیل خدمات آن و رفع نگرانی‌ها در خصوص ناتوانی در اعلام به موقع هشدار به کشورهای عضو و رفع مشکلات مالی و پولی کشورهای آسیایی، سازمانی تاسیس شود و این وظایف را بر عهده بگیرد به عبارت بهتر این صندوق کمک صندوق بین‌المللی پول باشد، نه رقیب آن.

دبیرکل «APA» پیشنهاد کرد: براساس نتیجه گروه کاری «APA» در ایران قبل از تشکیل صندوق پول آسیایی بهتر است که کشورهای آسیایی به تشکیل «سازمان توسعه همکاری‌های پولی و مالی آسیا» اقدام کنند تا این سازمان بتواند ضعف‌های صندوق بین‌المللی پول را جبران کند.