جابه‌جایی رسمی سیاست‌گذار پولی

هشت توصیه شیبانی به مظاهری

انتقاد رییس‌جمهور از قفل شدن منابع بانکی در املاک گران

نگاه رییس کل جدید به مقوله تورم و نرخ بهره .

دنیای اقتصاد- صبح دیروز درحالیکه ابراهیم شیبانی و طهماسب مظاهری در مقابل درب ورودی ساختمان بانک مرکزی منتظر ورود معاون اول رییس‌جمهور برای انجام مراسم رسمی جابه‌جایی و تودیع و معارفه بودند، ناگهان با خودروی حامل رییس‌جمهور مواجه شدند که به صورت سرزده و بدون اطلاع قبلی به محل مراسم آمد تا همزمان با حضور معاون اول، وزیر اقتصاد و سخنگوی دولت بر اهمیت و نقش ویژه بانک مرکزی تاکید مضاعفی صورت بگیرند. در این مراسم، شیبانی که از سال ۸۲ بنا به توصیه مظاهری، وزیر اقتصاد آن زمان، رییس کل بانک مرکزی شده بود، کلید بانک مرکزی را به کسی داد که به گفته خود شیبانی اینک با توصیه‌اش رییس کل می‌شود.احمدی‌نژاد در این مراسم با تعریف بلندبالایی از شیبانی و جدیت او در کار به زمان شهرداری خود و درخواست تاسیس بانک شهرداری اشاره کرد که از سوی شیبانی با پاسخ منفی روبه‌رو شد و به گفته رییس جمهور، اگرچه آن زمان اسباب دلخوری را فراهم کرد، اما رعایت اصول علمی از سوی ایشان باعث خوشنودی و رضایت کامل است. عکس: سامان دزیانیان

جلسه معارفه رییس کل بانک مرکزی با حضور غیرمنتظره احمدی‌نژاد برگزار شد

رییس جمهور: بانک‌ها خودشان را بتکانند

فاطمه بهادری

پس از گذشت دو سال که شایعه تغییر رییس کل بانک مرکزی نقل محافل خبری بود روز گذشته و با حضور سرزده احمدی نژاد مراسم تودیع و معارفه رییس کل سابق و جدید بانک مرکزی برگزار شد.

مراسم روز گذشته تا حدی دارای اهمیت بود که برخلاف روال همیشگی این بار پرویز داوودی معاون اول رییس جمهوری همراه وی بود و الهام سخنگوی دولت و وزیر دادگستری نیز آنها را همراهی می‌کرد.

در دومین روز هجدهمین همایش سالانه بانکداری اسلامی کلید بانک مرکزی به هجدهمین خزانه‌دار داده شد.

حضور گسترده مدیران بانک‌های دولتی و خصوصی به همراه مدیران کل بانک مرکزی بدرقه راه شیبانی و استقبال از مظاهری در طبقه هجدهم بانک مرکزی بود.

شیبانی پس از ۵۲ ماه ریاست بر بانک مرکزی اولین سخنران روز گذشته بود که ضمن ارائه کارنامه خود تاکید کرد که به میل و اصرار یک ساله خود از بانک مرکزی می‌رود.

سخنرانی احمدی نژاد دارای سه بخش توصیه به نظام بانکی، بانک مرکزی و تقدیر و تشکر بود.

احمدی‌نژاد با اشاره به این که نقش بانک‌ها در اقتصاد امروز بی‌بدیل است، تصریح کرد: هیچ فعالیتی بدون بانک امکان‌پذیر نیست و بانک‌ها حلقه فعالیت‌های خرد و کلان اقتصاد در داخل و خارج کشور هستند.

رییس‌جمهوری ادامه داد:‌ اگر مجموعه دستگاه‌های بانکی درست عمل کنند، همه اندام‌های اقتصاد نیز رشد خوبی خواهند داشت. در غیر این صورت هر نوع خللی در عملکرد به طور مستقیم بر اقتصاد، روابط و زندگی مردم اثر می‌گذارد.

وی تلاش برای اصلاح سیستم بانکی و هدفمند‌تر کردن آن را تلاش مستمری خواند و گفت: البته باید از کارهای خوبی که در گذشته انجام شده، پیروی کرد و یکی از کارهای برجسته،‌ تصویب قانون بانکداری بدون ربا است که در جای خود مترقی، کارآمد و مبتنی بر اصول بسیار روشن است.

احمدی‌نژاد افزود: اجرای قانون بانکداری بدون ربا در ابتدا و با توجه به شرایط آن زمان با مشکل مواجه بود و قرار بود که در آن بازنگری شود، اما جنگ، بازسازی و... اجازه این بازنگری را نداد و امروز وقتش است.

وی با تاکید بر اینکه عقود در بانک‌ها به لحاظ اجرایی و ضوابط آن دقیق ولی به لحاظ عملیاتی پیچیده است، گفت: یکی از شرایط عقد، آگاهی طرفین است اما چون همه کارها اعم از سرمایه‌گذاری، کنترل نقدینگی، اعطای جوایز، جذب سپرده و... برعهده بانک‌ها قرار دارد، این کار نشدنی است و چون نشدنی است کارها را آسان و آسان و آسان کرده‌ایم.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: در‌حال‌حاضر به طور واقعی از محتوای اصلی عقود خبری نیست. چه قدر کارشناس لازم است سود و زیان را محاسبه کند، سود تقسیم کند. وی ادامه داد: مجبور شدیم سود علی‌الحساب تعیین کنیم ولی چه کسی می‌تواند با توجه به این همه تعداد حساب‌ها و سپرده‌ها و سود‌ها، محاسبه کند. این شدنی نیست. البته می‌توان هزاران نفر را به ساختار اداری موجود افزود. اما در شرایط حاضر امکان ندارد.

به گفته وی، سپرده‌گذار در سود و زیان، سرمایه‌گذاری به طور مستقیم شرکت ندارد و سپرده‌گذاران نمی‌دانند که پولشان در چه راهی مصرف می‌شود و چه سودی به دست می‌آید. در توان بانک هم نیست و ما مجبوریم به رابطه مختصر سپرده‌گذار و تسهیلات گیرنده اکتفا کنیم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم کارها را متمرکز کنیم، خواسته و ناخواسته، روابطی ایجاد می‌شود و آشنا و فامیل پیدا می‌شوند و فرصت‌ها در اختیار عده خاصی قرار می‌گیرد که به نفع اقتصاد نیست.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه در اقتصاد همه باید مشارکت داشته باشند و سرمایه‌گذار و تسهیلات گیرنده بر فعالیت‌ها نظارت داشته باشند گفت: باید تغییرات اساسی‌ای در کار بانک‌ها به وجود بیاید.

وی با اشاره به جلساتی که با مدیران بانک‌های دولتی و خصوصی برگزار شده، تصریح کرد: باید قانون و رفتار بانک‌ها را اصلاح کنیم. البته انتقاد به سیستم بانکی به معنی انتقاد از کارکنان و مدیران بانکی نیست. کار بانکی، کار پرتنش و پیچیده‌ای است. ما انتظار نداریم یک کارمند مسوول تحولات اداری مجموعه خود باشد.

دو جهت‌گیری برای بانک‌ها

احمدی‌نژاد با توصیه دو جهت‌گیری اصلی به نظام بانکی کشور اظهار داشت: باید کار سرمایه‌گذاری را از خدمات پولی جدا کنیم. بانک می‌تواند واسطه باشد اما اگر بخواهد همه کارها را انجام دهد، نمی‌تواند و حاصل آن چیزی می‌شود که در حال حاضر شاهد آن هستیم.

وی درخصوص جهت‌گیری دوم گفت: نیازهای اولیه مردم در قالب عقود نرود. کسی که می‌خواهد ازدواج کند، مسکن را در حد الگوی مصرف تهیه کند، درس بخواند و... باید بتواند نیازهای مالی خود را تامین کند. حالا کسی که می‌خواهد ۲میلیون وام بگیرد باید سالی ۱۴درصد سود به بانک‌ها بدهد.

وی ادامه داد: باید نیازهای اولیه مردم را از طریق قرض‌الحسنه‌ها حل کنیم. بیش از نیمی از سپرده‌گذاران انتظار دریافت سود و یا حتی حفظ ارزش پول خود را ندارند.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه حتی بانک‌های خصوصی هم معتقدند که منابع قرض‌الحسنه‌ای را به مصرف قرض‌الحسنه برسانند گفت: می‌توان اشتغال انفرادی را از این طریق انجام داد.

وی ادامه داد: بانک‌ها ۲هزار بند شرعی در پشت قراردادها می‌نویسند که حتی با ذره‌بین هم نمی‌توان خواند و مشتری بدون اطلاع آن را امضا می‌کند.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: چه اشکالی دارد که در این کشور هزاران شرکت سرمایه‌گذاری داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه برخی مشکلات، حاصل رفتارها است، افزود: برخی بانک‌‌ها، برای راه‌اندازی سیستم الکترونیکی خود، هزینه‌هایی را پرداخت کرده‌اند که هنوز هم این سیستم‌ها راه‌اندازی نشده است. چه اشکالی دارد که یک حلقه وصل برای همه بانک‌ها بگذاریم تا از هزینه اسکناس ۷۰۰-۶۰۰میلیون برگ اسکناس منتشره در هر سال کاسته شود.

وی ادامه داد: آیا نمی‌توان کارتی برای مردم صادر کرد که همه حساب‌های بانکی یک شخص در آن باشد تا اگر مثلا فردی ۱۵ حساب دارد از طریق وارد کردن کد بانک مربوطه، خرید کند.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: می‌توان در ۵/۲میلیون واحد صنفی موجود ۵/۲میلیون دستگاه نصب کرد. اشکالی ندارد اگر بانک‌های خور و بیابانک (با اشاره به زادگاه شیبانی) به دنیا وصل شود. می‌توان کارهای بانکی را تندتر انجام داد وقتی عقود و مقررات یکی است، سیستم هم می‌تواند به هم متصل شود.

وی ادامه داد: نفتی‌ها نفت را درست کنند و بانکی‌ها بانک را.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه الفبای کار این است که اگر نقدینگی به سمت تولید سوق یابد، ضدتورم است، اظهار داشت: نرخ تورم را می‌توان پایین آورد. اگر نقدینگی به بخش تولید کشاورزی و صنعتی سوق یابد ضدتورمی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دو سوم از تسهیلات مطالبات ثابت است، افزود: یکی از آنهایی که پول بانکی را بلوکه کرده، ایران‌خودرو با سه‌هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی است.

احمد‌ی‌نژاد ادامه داد: در دیداری که با مسوولان ایران‌خودرو داشتم تذکر دادم که برای چه پول مردم را بلوکه کرده‌اید. وقتی مردم برای خرید خودرو صف می‌کشند، ایران‌خودرو می‌تواند خودرو را پیش‌فروش کند. این رقم می‌تواند در اختیار سایر بخش‌های تولید قرار گیرد.

وی در خصوص مطالبات معوق بانک‌ها گفت: چرا مجددا تسهیلات را به تسهیلات گیرنده‌ای که نتوانسته در کارش موفق شود پرداخت می‌کنند. حتی دولت در پی پرداخت بدهی‌اش به بانک مرکزی است.

وی ادامه داد: با همین نقدینگی هم می‌توان رشد اقتصادی بیشتر و تورم کمتری را تجربه کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه سهم دارایی‌ها و اموال بانک‌ها بالا است اظهار داشت: بانک نباید ساختمان بخرد و گران بفروشد. شرکت سرمایه‌گذاری تاسیس کند و در بازار مسکن وارد شود. بانک‌ها خودشان را بتکانند و اموالشان را کم کنند.

وی ادامه داد: چرا بانک‌ها ملک گرانی را در میدان فردوسی برای احداث شعبه خریداری می‌کنند در حالی که با مبلغ کمتری در یک کوچه آن‌طرف‌تر و با گسترش بانکداری الکترونیک می‌توانند فعالیت کنند. بانک‌ها باید منابع را آزاد کنند و در اختیار مردم قرار دهند.

وی با ابراز آمادگی دولت برای افزایش سرمایه بانک‌ها گفت: افق بانک‌های کشور را محصور در داخل بانک نمی‌بینم.

احمدی‌نژاد در بخش دوم سخنان خود، بانک مرکزی را مهمترین نماد اقتصادی کشور خواند و افزود: این بانک تنظیم‌کننده سیاست‌های پولی است. بانک مرکزی در تبیین، اجرا و نظارت نقش دارد و کار نظارت بسیار مهم است. هنر بانک مرکزی، گرفتن بهترین تصمیم در هر شرایطی است. ما در شرایط اقتصادی بن‌بست نداریم.

وی انرژی هسته‌ای را مهمترین حادثه سیاسی پس از انقلاب دانست و افزود: تلاش کردند ما را در بحث انرژی هسته‌ای، به یک گزینه محصور کنند، آنهایی که می‌خواستند ما را منزوی و متوقف کنند، خودشان متوقف شدند.

کارنامه شیبانی از زبان خودش

پیش از سخنرانی احمدی‌نژاد، شیبانی در آخرین سخنرانی خود در ساختمان شیشه‌ای بانک مرکزی با تاکید بر اینکه به اصرار خود از سمت بانک مرکزی کناره‌گیری کرده است گفت: متوسط عمر روسای بانک مرکزی ۳۸ ماه است اما من ۵۲ ماه رییس کل این بانک بودم.

رییس کل سابق بانک مرکزی در ۲۵ بند به ارائه خلاصه کارنامه کاری خود در طول ریاستش بر این بانک اشاره کرد و افزود: سرمایه بانک مرکزی در زمان ورودم به این بانک ۴۰۰میلیارد ریال بود که به ۱۱هزار میلیارد ریال افزایش یافت.ذخایر ارزی نیز چند برابر شده است.

وی با تاکید بر اینکه قانون یکسان‌سازی نرخ ارز در سال ۸۱ تصویب شد اظهار داشت: اما این قانون در سال ۸۲ به بعد اجرا شد. نرخ‌های سود بانکی نیز ۱۲-۱۰ نرخ بود که به صورت یکسان درآمد.

شیبانی مصون‌سازی و متنوع کردن ذخایر بانک مرکزی را به علت تهدیدهای خارجی از دیگر اقداماتش اعلام کرد و افزود: در‌حال‌حاضر ۷میلیارد ریال سود به حساب تسعیر ذخایر اضافه کردیم و با توجه به فشارهای ارزی، توانستیم ارز را در ریل جدید بیاندازیم.

وی مذاکرات با کشورهای دیگر و واردات ۵۰میلیارد دلار کالا در سال گذشته را از طریق گشایش اعتبار از دیگر موارد کارنامه کاری‌اش دانست و اظهار داشت: نرخ سود بانکی در ۴سال پیش حدود ۲۳درصد بوده که با تصویب شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی، این نرخ کاهش یافت.

رییس کل سابق بانک مرکزی گفت: در‌حال‌حاضر رییس‌جمهور رییس مجمع عمومی است که این به خاطر اهمیت استقلال بانک مرکزی است.

به گفته شیبانی، راه‌اندازی هیات انتظامی بانک‌ها بعد از انقلاب نیز از دیگر اقدامات وی بوده تا از تخلفات بانک‌ها جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه تشکیل هیات مشورتی بانکداری اسلامی با حضور کارشناسان در سال ۸۳ نیز حاصل تلاش وی بوده و به زودی گزارش کار خود را ارائه می‌دهد گفت: صدور مجوز دو بانک خصوصی، برگزاری دو اجلاس بزرگ و انتشار دو اسکناس جدید دو هزار و پنج هزار تومانی از دیگر اقدامات انجام شده است.

به گفته وی سوئیچ پرداخت الکترونیک به کشورهای قطر و بحرین وصل شده و قرار است در مورد کشورهای عربستان و امارات نیز انجام شود.

وی ادامه داد: وقتی به عنوان رییس کل بانک مرکزی انتخاب شدم ۱۰درصد از کار بانکداری الکترونیک انجام شده بود. اما در حال حاضر ۹۵درصد کار تمام شده است. فازهای یک و دو آن انجام شده و با حل مشکل نقدینگی بانک‌ها، فاز سوم که مربوط به مشتری به مشتری است انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ۷۰۰نفر متخصص جذب بانک مرکزی شده‌اند بانک قرض‌الحسنه آماده افتتاح است وبخش‌نامه بازار غیرمتشکل پولی نیز ابلاغ شده است.

وی میزان بدهی خارجی را ۵/۲۴میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این میزان بدهی نسبت به ذخایر حتی کمتر از حد استانداردها است.

شیبانی ادامه داد: تعدادی از دستورالعمل‌های بانکداری بدون ربا ابلاغ شده است وسعی کردم بانک مرکزی را با توجه به علم و اخلاق اداره کنم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر یک دلار از دارایی مملکت هم بلوکه نیست و حتی یک برگ از کارهای انجام نشده نیز روی میزم قرار ندارد.

هشت توصیه شیبانی به مظاهری

شیبانی با اشاره به تقویت ریال و کاهش نوسان‌های نرخ دلار و بهای طلا به مظاهری رییس کل بانک مرکزی هشت سفارش کرد.

وی کار بانک مرکزی را به دور از سیاست و سروصدا اعلام کرد و گفت: بانک مرکزی نمی‌تواند خیلی حرف بزند و همواره در صدر روزنامه‌ها باشد. بانک باید بر اساس قوانین اداره شود.

شیبانی تصریح کرد: ذخایر ارزی ستون فقرات کشور است نباید یک دلار را هم از دست داد. روابط بین‌الملل هم لازم است و روسا باید همیشه در شوراها، چهره به چهره یکدیگر بشناسند.

وی کنترل نقدینگی، تداوم سیاست‌ها، روابط خوب با نهادهای بین‌المللی را از واجبات خواند و گفت: سیاست‌ها باید شفاف باشد و گرنه بازار را گیج می‌کند.

نگاه رییس کل جدید به مقوله تورم و نرخ سود

رییس کل جدید بانک مرکزی گفت: امروز بانک مرکزی از جهتی پررونق‌ترین روزهای پس از انقلاب را می‌گذراند و از جهتی دارای سخت‌ترین شرایط است.

وی در مورد برنامه‌های خود اظهار داشت: برنامه چهارم توسعه، سند چشم‌انداز ۲۰ساله و حلقه تکمیلی آنها تغییر سیاست‌های کلی اصل ۴۴ است که در واقع تلفیق آنها سه جهت‌گیری برای اقتصاد کشور و بانک مرکزی است.

وی ادامه داد: رعایت ا صول حرفه‌ای و فنی سرلوحه کار خواهد بود.

مظاهری از کارشناسان و مسوولان دعوت کرد تا ایده‌های جدید و انتقادهای خود را اعلام کنند.

وی افزود: حضور رییس جمهوری و معاون اول ایشان به همراه وزیر امور اقتصادی و دارایی در این مراسم بیانگر این مطلب است که بانک مرکزی توانایی تاثیرگذاری بسیاری را در رشد اقتصادی کشور دارد.

وی با اشاره به اینکه سیستم بانکی به قلمرو خود که خدمات بانکی است برگشت می‌خورد. در خصوص توصیه‌های رییس‌جمهوری در مورد اصلاح سیستم بانکی گفت: رییس‌جمهور تاکید دارد که سیستم بانکی به قلمرو فعالیت خود که خدمات بانکی است بازگردد و سال‌ها بر روی این مساله که یک نکته اصلی محسوب می‌شود، کار شده است. وی ادامه داد: هم اکنون اصلاح سیستم بانکی قابل طرح در جامعه است که کار گروهی نیز برای آن تشکیل شده است.

گرچه مظاهری روز گذشته از برنامه‌های خود سخنی نگفت ولی پیش از این در حاشیه همایش بانکداری اسلامی در روز سه‌شنبه در پاسخ به پرسش خبرنگاری که از او پرسید آیا نرخ سود بانکی را به تک‌رقمی کاهش خواهید داد فقط به این جمله که بعدا صحبت می‌کنم اکتفا کرد.به گزارش ایسنا او همچنین در پاسخ به این پرسش که شما امروز در باره نقش تورم و سپرده‌گذاری‌ها صحبت‌ کردید، آیا این موضوع با سخنان رییس جمهوری درباره کاهش نرخ سود بانکی در تعارض نیست؟ تصریح کرد: بحث تورم یک بحث بسیار منطقی و پیچیده‌ای است و من در این زمینه ایده‌هایی مطرح کردم و سوال و جواب‌هایی نیز بیان شد.

وی ادامه داد: بحث تورم موضوع بسیار قدیمی و مبتلا به مباحث پولی است و مخصوصا در کشورهایی که تورم بالایی دارند این مساله به شدت لمس می‌شود.

به گفته وی کشورهایی که تورم آنان پایین است شاید این ما به تفاوت کاهش ارزش پولی سپرده‌گذاری و یا رابطه بین وام گیرندگان بانک‌ها زیاد اهمیت پیدا نکند و یا حتی اصلا دیده نشود.

او ادامه داد: بحث تورم و بحث ارزش پول یک موضوع بسیار حساس و جدی است که باید مورد توجه قرار گیرد و من هم از این رو این بحث را مطرح کردم که کشور ما با توجه به بحث تورم بتواند نگاه ژرف‌اندیشانه دیگری به نظام بانکی و خدمات بانکی داشته باشد.

مظاهری در مورد بحث بانکداری بدون ربا به دو محور اصلی اشاره کرد و افزود: اول مبنای مسائل فقهی، شرعی و دینی است که باید در آن رعایت شود و فرمول‌ها و روابط بین سپرده‌گذار بانک و وام گیرنده‌ها طراحی و مشخص شود و به حیطه ربا نیفتد، این مساله نکته کلیدی و اصلی قوانین بانکداری بدون رباست و دوم بانک را از بنگاه‌داری و انجام خدمات سرمایه‌گذاری یا ورود به سرمایه‌گذاری با مشتریان (سپرده گذار و وام گیرنده) بری کنیم و فاصله دهیم و بانک‌ها را به سمتی ببریم که خدمات بانکداری ارائه دهند.

وی تصریح کرد: خدمات بانکداری به معنای خالص خدمات بانکی است، یعنی اینکه عواید و منافع بانک در خدمت هرچه بهتر ارائه به مشتریان است.

به گفته وی مساله سود بانکی و بهره در واقع چیزی نیست که بخواهد از قبل تعیین شود و یا شائبه ربوی بودن این طوری که در جامعه توسط برخی افراد مطرح می‌شود بوجود آید، در واقع سود در این سیستم وجود ندارد و ملاک کارمزدی است که بانک بابت خدمات می‌گیرد یعنی برای هر خدمتی می‌شود کارمزد تعیین کرد. پیشنهاد ما این است که مثلا سقفی برایش تعیین شود زیرا آن سقف به رقابت گذاشته می‌شود و این کارمزد هزینه واقعی کار فرد است در هر صورت مجموعه کارمزد یک خدمت بانکی می‌تواند بین ۵/۱ تا سه درصد باشد.

حاشیه‌هایی از مراسم تودیع و معارفه رییس کل بانک مرکزی

*احمدی‌نژاد با بیان این که مراسم تودیع و معارفه فضای خاصی دارد که آقای شیبانی آن را شیرین‌ کرد، افزود: من و آقای شیبانی هر دو اهل کویر و بانمک هستیم.

*رییس جمهوری تصریح کرد: سابقه دوستی‌ام با شیبانی، طولانی نیست زمانی که شهردار بودم می‌خواستیم بانک شهرداری تاسیس کنیم، آخر هم بانک مرکزی نگذاشت. گرچه از مجوز ندادن بانک مرکزی خوشم نیامد ولی از ضابطه‌مندی شیبانی خوشم آمد. باید از تجربیات شیبانی استفاده شود.

*طهماسب مظاهری، در جلسه معارفه خود با قدردانی از شیبانی تصریح کرد: من و آقای شیبانی به فاصله یکی دو روز وارد بانک مرکزی شدیم و حالا به این شکل مسوولیت را جابه‌جا می‌کنیم.

*رییس کل جدید بانک مرکزی در حاشیه مراسم معارفه خود و در جمع خبرنگاران تصریح کرد: باید فرصت چندروزه‌ای داده شود تا نظمی به حرف‌ها داده و پس از آن با توجه به تعاملی که همیشه با خبرنگاران وجود داشته صحبت خواهم کرد.

*شیبانی نیز در پاسخ به این سوال که پس از این در کجا فعالیت خواهید کرد گفت: تکلیف هرچه باشد آن را انجام می‌دهیم. کاری که فرد دیگری نتواند آن را انجام دهد برعهده خواهم گرفت اما در کشور ما همواره افراد متخصص بسیار زیاد است. وی ادامه داد: با بانک جهانی نیز مذاکراتی داشته‌ام اما فکر نمی‌کنم این کار به درد من بخورد.

*رییس کل سابق بانک مرکزی تصریح کرد: در طول ۱۸سال حضورم در بانک مرکزی حتی یک نفر از فامیل‌ام را به سیستم بانکی و بانک مرکزی نیاورده‌ام و یک ریال هم برایشان اعتبار نخواسته‌ام.

*شیبانی که سخنرانی‌هایش همواره با ذکر حدیث، آیات قران و اشعاری همراه بود که با آنها در بسیاری موارد سیاست‌های اقتصادی را توضیح می داد، در جلسه تودیع خود نیز سخنرانی خود را با به خواندن ابیاتی از یک شعر بسیار معنادار، زیبا و البته حاوی مطالب جالب شروع کرد که در پس خود حرف‌های بسیاری برای گفتن داشت، محتوای این شعر زیبا حول محور دوری از انتقامجویی و گردآمدن افراد در اطراف اهل مهر بود. در مصرع‌هایی از این شعر آمده بود: این مجال اندک را نکند صرف انتقام کنیم......هر کجا اهل مهر بود دور او ازدحام کنیم....

*رییس کل سابق بانک مرکزی با حضور در پشت تریبون وداع ضمن گلایه از افراد و رسانه‌هایی که سعی در القای برکناری وی داشتند، گفت: من با اصرار خودم پس از مخالفت‌های مکرر رییس‌جمهور موفق به استعفا شدم و پس از پذیرش استعفا دو بار نماز شکر در دفترم به جا آوردم.

*در پایان مراسم هدایایی به منظور تقدیر از خدمات شیبانی توسط ریاست‌جمهوری و وزیر اقتصاد و دارایی به وی اعطا شد. زمانی که هدیه دانش‌جعفری وزیر اقتصاد و دارایی در حال دست به دست شدن به سمت شیبانی بود، احمدی‌نژاد به آهستگی در جعبه را باز کرد و پس از نگاهی به محتوای آن، گفت: وزیر اقتصاد واقعا اقتصادی است. مشخص نشد هدیه وزیر اقتصاد به شیبانی چه بود.

*همچنین رییس‌جمهوری درباره ماجرای استعفای شیبانی گفت: آقای شیبانی در همان اوایل ریاست‌جمهوری من خواستار کناره‌‌گیری شدند که مخالفت کردم و سال گذشته نیز چند بار این تقاضا را مطرح کردند که من حتی پاکت استعفای ایشان را نیز نگرفتم و بر ادامه حضور او در دولت تاکید کردم اما در سال‌جاری وی آمد و گفت می‌خواهم به یزد بروم و به املاک پدری خود رسیدگی کنم. من در پاسخ به او گفتم شما اهل این کارها نیستید و می‌مانید و همچنان به نظام خدمت می‌کنید. با این وجود، دیگر نتوانستم در برابر تقاضای وی مقاومت کنم و با استعفای او موافقت کردم.

*در حاشیه این مراسم مطرح شد که شیبانی قصد دارد به دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برود.