گروه بازار پول- شورای پول و ا عتبار در یک‌هزار و نود و دومین جلسه خود در روز شنبه 3/6/86 سقف تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را تا 2میلیون تومان افزایش داد.
به‌گزارش روابط عمومی بانک مرکزی افزایش سقف فردی تسهیلات قرض‌‌الحسنه ازدواج، درمان بیماری و سایر موارد به شرح ذیل اعلام شد:

- تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج ده‌میلیون ریال‌(به طور مشخص زوجین بیست‌میلیون ریال)
- تسهیلات قرض‌الحسنه درمان بیماری ۱۰میلیون ریال
- سایر موارد مصرف 6میلیون ریال
همچنین در این جلسه دستورالعمل اجرایی تاسیس فعالیت و نظارت بر شرکت‌های تعاونی اعتبار در یک مقدمه و ۲۹ماده و ۶تبصره به تصویب رسید. همچنین در این جلسه به سیستم بانکی کشور توصیه شد تا حداکثر مبلغ ۴۸۰میلیارد ریال تسهیلات علاوه بر ۸۰۰میلیارد ریال تخصیص یافته قبلی برای بازسازی واحدهای مسکونی شهری به آسیب‌دیدگان ناشی از زلزله استان‌های لرستان و مرکزی در اختیار متقاضیان قرار گیرد.
در این جلسه در خصوص چگونگی تهیه مسکن اجاره‌ای، ترمیم بافت‌های فرسوده شهری، فناوری‌‌های نو و ساخت صنعتی و آماده‌سازی زمین، نیز تصمیماتی به شرح ذیل اتخاذ شد.
الف- سقف فردی تسهیلات احداث واحدهای اجاره‌ای به ازای هر واحد مسکونی ۱۴۰میلیون ریال تعیین شد.
تسهیلات پرداختی به کل واحدها به صورت یکجا به نهاد متولی واحدهای اجاره‌ای به صورت فروش اقساطی واگذار می‌شود.
ب- تسهیلات قابل اعطای به واحدهای مربوط به فصل سوم تصویبنامه (حق بهره‌برداری از زمین) حداکثر ۸۰درصد هزینه ساخت و تا سقف ۱۴۰میلیون ریال به ازای هر واحد مسکونی با بازپرداخت تا حداکثر ۱۵سال.
ج- تسهیلات قابل اعطا برای نوسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده در قالب مشارکت مدنی، فروش اقساطی و مشارکت مدنی قابل تبدیل به فروش اقساطی مبلغ 140میلیون ریال و در قالب جعاله مرمت و مقاوم‌سازی مبلغ 100 (یکصد) میلیون ریال در چارچوب دستور‌العمل اجرایی ارسالی از سوی وزارت مسکن تعیین شد.
د- تسهیلات قابل اعطا برای فناوری‌های نو و ساخت صنعتی حداکصر مبلغ ۱۴۰میلیون ریال.
و- تسهیلات برای آماده‌سازی زمین مبلغ 15میلیون ریال.
هـ - سقف فردی تسهیلات بهسازی مسکن روستایی حداکثر مبلغ ۶۵میلیون ریال.
موافقت با اعطای 200میلیارد ریال تسهیلات به شهرداری قم به منظور اجرای طرح احداث میدان بزرگ امام خمینی (ره) در اطراف حرم معصومه (س) از دیگر مصوبات این جلسه شورای پول و اعتبار بود.
این شورا همچنین با افزایش سرمایه بانک پاسارگاد از ۵۰۰۰میلیارد ریال به ۵۲۵۰میلیارد ریال، موافقت کرد.
در این جلسه به منظور تامین اعتبار برای پرداخت قرض‌الحسنه به نیازمندان مراجعه کننده به کمیته امداد امام خمینی (ره) موافقت شد.
مبلغ ۵۰۰میلیارد ریال از محل و جوه قرض‌الحسنه بانک‌ها با معرفی کمیته امداد امام خمینی (ره) اختصاص یابد و حداکثر مبلغ تسهیلات قابل پرداخت به متقاضیان مشمول از سوی کمیته امداد امام خمینی (ره) ۱۰میلیون ریال با کسر یک باره کارمزد کل تسهیلات در ابتدای اعطای قرض‌الحسنه و واریز به حساب گیرنده تسهیلات بدون دفترچه خواهد بود. ضمنا موافقت گردید در چارچوب مصوبه هیات محترم وزیران ۱۰درصد از کل اعتبار (پنجاه‌میلیارد ریال) در اختیار کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار گیرد تا از طریق کمیته مذکور مستقیما به نیازمندان مراجعه کننده به آن کمیته پرداخت شود.در خصوص پرداخت تسهیلات به زندانیان نیازمند محکوم به پرداخت دیه در جرایم غیر عمدی نیز اقدام طبق تصویب نامه شماره ۵۱۷۱۵/ت/۳۷۲۸۲ هـ مورخ ۶/۴/۱۳۸۶ هیات محترم وزیران مورد تصویب قرار گرفت.موافقت با تخصیص ۷۷۰میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای بازسازی و تکمیل واحدهای مسکونی زلزله‌زده شهرستان‌های زرند و راورکرمان در قالب ۱۰۰هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی بخش مسکن مربوط به سال ۱۳۸۶ از دیگر مصوبات این شورا در روز شنبه بود.در این روز با تخصیص ۳۵میلیارد ریال تسهیلات بانکی در سقف یکصدهزار میلیارد ریال تسهیلات تخصیصی برای امر مسکن به منظور بازسازی سه‌هزار و پانصد واحد اماکن مسکونی خسارت دیده ناشی از زلزله جزیره قشم جهت اعطا به خسارت‌دیدگان در صورت ارائه تضمین از سوی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری با شرایط ذیل موافقت شد:
الف- سقف فردی به میزان 10میلیون ریال.
ب- نرخ سود اعطای تسهیلات به متقاضیان به میزان ۴درصد در روستاها و ۵درصد در شهرها بر عهده متقاضیان و مابه‌التفاوت تا نرخ سود مورد عمل بانک‌ها به عهده دولت می‌باشد.
ج- سایر شرایط و ضوابط از قبیل مدت زمان بازپرداخت ضوابط و مقررات تسهیلات بازسازی است.
روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران