سلسله مطالبی که در این ستون عرضه می‌شود، مجموعه‌ای از اطلاعات عمومی بیمه‌های بازرگانی است که از جلد دوم دانستنی‌های بیمه تالیف آقایان علی اعظم محمد بیگی و حمید عبدالحسین حریری برگزیده شده است. تعداد حادثه

کارشناس خسارت در حین بازدید اتومبیل خسارت‌دیده و دارای بیمه بدنه، تعداد حادثه منجر به خسارت اعلام شده را نیز مشخص می‌کند. اگر خسارت اتومبیل، ناشی از وقوع دو یا چند حادثه مستقل گزارش شود مقدار خسارت قابل پرداخت با احتساب تعداد حادثه، محاسبه خواهد شد.

تعداد سیلندر

شتاب و سرعت اتومبیل رابطه مستقیم با قدرت موتور آن دارد. همچنین، در صورت برخورد اتومبیل با اجسام دیگر، شدت برخورد و میزان خسارت تابع سرعت اتومبیل است. براین اساس، وقوع و شدت خسارت اتومبیل، رابطه مستقیم با قدرت موتور آن دارد. قدرت موتور اتومبیل را عواملی که یکی از آنها تعداد سیلندر است سنجیده می‌شود. هر قدر تعداد سیلندر و در نتیجه، قدرت موتور اتومبیل بیشتر باشد نرخ حق بیمه اتومبیل بیشتر خواهد بود.

تعمیرکاران مجاز

اداره خسارت بدنه و اداره خسارت مالی شخص ثالث، معمولا فهرستی از تعمیرکاران طرف قرارداد شرکت بیمه یا اصطلاحا، تعمیرکاران مجاز را در اختیار دارند. در صورت تمایل بیمه‌گذار، شخص زیان‌دیده یا بیمه‌گر، اتومبیل خسارت‌دیده برای تعمیر به یکی از این تعمیرکاران معرفی می‌شود.بیمه‌گر می‌تواند به جای پرداخت نقدی خسارت، اتومبیل را در مدتی که عرفا کمتر از آن میسر نیست تعمیر کند یا اتومبیل مشابهی را در عوض آن به تملک بیمه‌گذار درآورد. (شرطی در بیمه‌نامه بدنه).

جریمه فقدان بیمه‌نامه شخص ثالث

دارندگان اتومبیل برای مدتی که بیمه‌نامه شخص ثالث نداشته‌اند طبق قانون، باید جریمه فقدان بیمه‌نامه شخص ثالث را بپردازند.هر راننده باید هنگام رانندگی بیمه نامه شخص ثالث را به همراه داشته باشد. همراه نداشتن این بیمه نامه جزو تخلفات رانندگی محسوب می‌شود و جریمه نقدی دارد.سند حاکی از انعقاد قرارداد بیمه شخص ثالث هنگام رانندگی باید همراه راننده باشد و در صورت درخواست ماموران راهنمایی و رانندگی و پلیس راه ارائه شود. در غیر این صورت از حرکت وسیله نقلیه جلوگیری خواهد شد (آیین‌نامه اجرایی قانون بیمه اجباری شخص ثالث ماده ۱۶).

خسارت بدنی شخص ثالث

اصطلاحات مشابه: خسارت جانی، صدمات مالی، صدمه جانی، خسارت، زیان بدنی شخص ثالث

طبق قانون بیمه اجباری شخص ثالث «دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی و قطارهای راه‌آهن مسوول جبران خسارت بدنی شخص ثالث هستند که به علت حوادث این وسایل و یا محمولات آنها ایجاد شود».در بیمه شخص ثالث جبران خسارت بدنی عبارت است از تامین و جبران هزینه معالجه صدمات بدنی و یا جرح حاصل از حوادث رانندگی و نیز جبران زیان‌های نقص عضو از کارافتادگی دایم و مطلق یا نسبی یا فوت ناشی از حوادث تحت پوشش. در زمان وقوع خسارت بدنی شخص یا اشخاص ثالث ممکن است داخل یا خارج از اتومبیل مورد نظر باشند.