یک‌میلیارد دلار از افزایش سرمایه بانک صنعت‌ومعدن پرداخت نشده ‌است

بانک مرکزی هنوز یک‌میلیارد دلار باقی مانده از مبلغ افزایش سرمایه بانک صنعت و معدن را پرداخت نکرده است، امید است این پرداخت به زودی انجام شود تا برای تامین اعتبار طرح‌ها مشکلی ایجاد نشود.

مهدی رضوی، مدیرعامل بانک صنعت و معدن، در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که آیا این بانک در سود طرح‌هایی که منعقد می‌کند، همانند مترو تهران و شرکت پتروشیمی‌، مشارکت دارد یا خیر؟ توضیح داد: تامین اعتبار بابت پتروشیمی‌ کاویان از محل دستورالعمل بند (۷) تبصره (۲) قانون بودجه سال ۸۵ است و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سابق از سوی هیات امنای حساب ذخیره ارزی به بانک ابلاغ کرده که در این چارچوب و با نرخ تعیین شده، تامین اعتبار لازم را انجام دهد. وی ادامه داد: نرخ سود تامین اعتبار پتروشیمی‌ کاویان سه‌درصد بیشتر از نرخ لایبور است. بدین ترتیب در چارچوب تعیین شده از سوی دولت و با همان نرخ تامین اعتبار انجام شده است.

به گفته وی نرخ سود تامین اعتبار طرح مذکور حدود هفت تا هشت‌درصد است که بسیار مطلوب به نظر می‌رسد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این اعتبار به صورت گام به گام یا به صورت یک جا پرداخت خواهد شد؟ خاطرنشان کرد: اعتبار مذکور طبق یک جدول کارشناسی شده پرداخت خواهد شد و طرح‌هایی که تحت عنوان EPC است، هرچه پیش می‌روند بر طبق صورت وضعیت و مدارک دقیق، اعتبار لازم را دریافت می‌کنند.

رضوی در پاسخ به این سوال که پروژه پتروشیمی‌ کاویان چه زمانی به بهره‌برداری خواهد رسید؟ گفت: این پروژه چهار ساله است. در عین حال دو پروژه دیگر در زمینه پتروشیمی‌ با عنوان پتروشیمی‌ لرستان و دیگری مهاباد تامین اعتبار خواهند شد.

وی تاکید کرد: دو پروژه پتروشیمی‌ لرستان و مهاباد هر یک ۳/۲۳۳‌میلیون یورو تامین اعتبار می‌شوند، در حالی که برای پتروشیمی‌ کاویان ۳/۳۲۳‌میلیون یورو تامین اعتبار صورت گرفته است.

به گفته وی دو پروژه پتروشیمی‌ لرستان و مهاباد سه ساله به بهره‌برداری می‌رسند که بعد از این مدت روزی یک‌میلیارد تومان درآمد خواهند داشت.

وی اضافه کرد: این دو پروژه ظرف روزهای آینده تامین اعتبار خواهند شد.

رضوی در پاسخ به این سوال که بانک صنعت و معدن از بخش خصوصی چه حمایت‌هایی انجام خواهد داد؟ متذکر شد: شرکت پتروشیمی‌ کاویان متعلق به بخش خصوصی است و زیر نظر مجتمع پتروشیمی‌ باختر فعالیت می‌کند که ۹/۴۹‌درصد سهام آن از سوی پتروشیمی باختر خریداری شده است. از سوی دیگر بخشی از سهام پتروشیمی‌های گچساران و میاندوآب را نیز خریداری کرده است.

وی ادامه داد: تمام تلاش بانک صنعت و معدن آن است که بر اساس اساسنامه خود تامین اعتبار‌های لازم را به صورت تخصصی انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه تضمین بازپرداخت اعتبار‌های اعطا شده به پتروشیمی‌ کاویان، محل اجرای طرح است، اضافه کرد: علاوه بر آن شرکت پتروشیمی‌ و وزارت نفت، پتروشیمی‌ کاویان را مورد تایید قرار داده‌اند. اگر زمانی بازپرداخت اعتبار‌های اعطا شده انجام نشود، بانک قادر خواهد بود محل طرح را تملیک کند.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن در پاسخ به این سوال که اعتبارات اعطا شده از چه محلی تامین شده است؟ گفت: این اعتبارات از محل بند (۷) تبصره (۲) قانون بودجه ۸۵ کشور تامین می‌شود که براساس آن ۵/۱‌میلیارد دلار قرار بود از سوی بانک مرکزی پرداخت شود که تاکنون ۵۰۰‌میلیون دلار در اختیار بانک قرار گرفته است و طبق قانون یک‌میلیارد دلار هنوز پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: بند (هـ) تبصره (۲) قانون بودجه ۸۶ نیز این مبلغ را در قالب افزایش سرمایه بانک صنعت و معدن به تصویب رسانده که تاکنون ۵۰۰‌میلیون دلار پرداخت شده و امید است به زودی مبلغ باقی‌مانده پرداخت شود.