گروه بازارپول- قیمت طلا در بازارهای جهانی ۸دلار دیگر بالا رفت تا نسبت به روز چهارشنبه با ۱۳دلار رشد به رکورد ۶۷۷دلار طی دو ماه اخیر برسد.

بنابراین گزارش همان‌طور که احتمال می‌رفت قیمت طلا در بازارهای جهانی در واکنش به سفته‌بازی‌های سرمایه‌‌گذاران و اظهارات رییس فدرال رزرو در کنگره آمریکا مبنی بر روند کند اقتصادی و تداوم مشکلات بخش مسکن در این کشور و عدم رغبت نسبت به تغییرات نرخ بهره، راه صعود در پیش گرفته است. تغییر نکردن نرخ بهره به معنی عدم رشد نرخ بازدهی اوراق قرضه و عدم تقویت ارزش دلار است. اگر چه تضعیف دلار طی چند سال اخیر در راستای مقابله تجاری آمریکا با کشورهایی همچون چین و کشورهای اروپایی بوده است. اما ساختار اقتصادی آمریکا که رونق و رشد آن اخیرا از عوامل تعیین‌‌کننده‌ای همچون بخش مسکن، شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان، کسری تراز تجاری، کسری بودجه و... به شدت تاثیر می‌پذیرد، تمایل چندانی به بالا بردن ارزش پول خود ندارد و در واقع افزایش یا کاهش ۲۵/۰درصد به نرخ بهره در این کشور میلیاردها دلار را وارد بازارهای پولی و مالی این کشور خواهد کرد که رشد میزان تورم کمترین پیامد آن است.

روز گذشته نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا ۰۰۱۶/۰ واحد دیگر در تداوم رشد خود رشد کرد و به حد ۳۸۰۳/۱ رسید. از سویی در مقابل پوند انگلیس و ین ژاپن، دلار آمریکا قدری تقویت شد. این روند در بازارهای آسیایی موجب شد تا قیمت هر اونس طلا در سنگاپور پس از کسب رکورد ۶۷۷دلار اندکی کاهش یابد. ین ژاپن همچنان در مقابل ۱۶ ارز عمده جهان از جمله یورو و دلار استرالیا ضعیف است. ارزش هر یورو روز گذشته در مقابل ین ژاپن به ۶۸/۱۶۸ رسید که پیش‌بینی می‌شود طی سه ماه آینده با ادامه تضعیف ین به ۱۷۰ برسد. از جمله دلایل همسو با رشد قیمت طلا افزایش ۳درصدی قیمت مس افزایش قیمت نقره در جهان ذکر شده است. از چین نیز خبر می‌رسد که رشد ۸درصد تولید طلای چین در سال ۲۰۰۶ به تولید ۲۴۷تن در سال منجر شده که پس از استرالیا مقام سوم را در این عرصه به خود اختصاص داده است. در عین حال این کشور در سال ۲۰۰۶ حجم تقاضای طلای خود را با ۳درصد رشد نسبت به سال ۲۰۰۵ به ۶/۲۵۹تن رسانده که پس از آمریکا و هندوستان سومین متقاضی طلا در دنیا نیز به شمار می‌رود. کمیسیون اصلاحات و توسعه ملی چین (NDRC) تخمین زده است که در فاصله سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ میلادی تولید طلا در چین به ۱۳۰۰ تن برسد.