تمامی سهام 5 بانک دولتی قابل واگذاری است

معاون امور بانکی، بیمه‌ای و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: بر اساس اعلام هیات عالی واگذاری شرکت‌های دولتی، ۱۰۰درصد سهام ۵ بانک دولتی مشمول واگذاری در قالب سیاست‌های اصل ۴۴ قابل واگذاری به بخش‌خصوصی است.

سید حمید پورمحمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر افزود: در حالی که تا پیش از این برداشت از سیاست‌های اصل ۴۴ این بود که باید ۲۰درصد سهام بانک‌های مشمول واگذاری، دولتی باقی بماند، اما اظهارنظر هیات عالی واگذاری به وزارت اقتصاد، بیانگر آن است که ۱۰۰درصد سهام این بانک‌ها قابل واگذاری است. وی ادامه داد: ما از سازمان خصوصی‌سازی و هیات عالی واگذاری استفسار کردیم که آیا باید ۲۰درصد سهام بانک‌های مشمول واگذاری نزد دولت باقی بماند و یا خیر؟

وی تصریح کرد: در همین راستا هیات عالی واگذاری با اتکا به استفساری که از مقام معظم رهبری کرده بودند بیان کردند، الزاما باید ۲۰درصد صنعت باید در اختیار دولت باقی بماند و نه الزاما ۲۰درصد سهام هر بانک که این، کار ما را به عنوان مجری خصوصی‌سازی بانک‌ها بسیار سهل‌تر کرد.

وی افزود: در این صورت از آنجا که بانک‌های ملی و سپه و بانک‌های تخصصی که دولتی باقی می مانند نزدیک به ۵۰درصد بازار بانکی را در اختیار دارند، بنابراین بر اساس اظهارنظر سازمان خصوصی‌سازی ۱۰۰درصد سهام این ۵ بانک قابل واگذاری است.

همچنین مدیر عامل سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: بر اساس برنامه جدید ، ۱۰۰درصد سهام ۵ بانک دولتی تجارت، ملت، رفاه، صادرات و پست بانک به بخش‌خصوصی واگذار می‌شود.

غلامرضا حیدری کردزنگنه نیز گفت: بر اساس استفساریه جدید از مقام معظم رهبری، باید ۲۰درصد هر صنعت از جمله بانکداری در اختیار دولت باقی بماند.

وی افزود: از آنجا که بانک‌های ملی و سپه و دیگر بانک‌هایی که دولتی باقی می‌مانند نزدیک به ۵۰درصد بازار صنعت بانکداری را در اختیار دارند، باید ۱۰۰درصد سهام ۵ بانک مشمول واگذاری را به بخش‌خصوصی واگذار کرد.

به گفته کرد زنگنه، تا پیش از این استفساریه اینگونه تصور می‌شد که باید ۲۰درصد سهام هر بانک مشمول واگذاری تحت مالکیت دولت باقی بماند.

مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی همچنین اعلام کرد: پس از بررسی و تصویب موضوع واگذاری ۵ بانک ملت، تجارت، صادرات، رفاه و پست بانک در هیات عالی واگذاری، این مساله در هیات دولت مطرح خواهد شد که در صورت تصویب، این ۵ بانک مشمول قانون تجارت شده و وارد فاز واگذاری خواهند شد.

در بند ج اصل ۴۴ قانون اساسی که در ۱۰ تیرماه سال ۸۵ توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده بود، واگذاری ۸۰درصد از سهام بانک‌های دولتی به استثنای بانک مرکزی ج.ا.ا. بانک ملی ایران، بانک سپه، بانک صنعت و معدن، بانک کشاورزی، بانک مسکن و بانک توسعه صادرات در نظر گرفته شده بود.