گروه بازارپول- نقش جهانروا بودن یورو از دسامبر سال ۲۰۰۶ برای اولین بار از آغاز معرفی آن در سال ۱۹۹۹ تثبیت و یا حتی اندکی کاهش یافته است. به‌رغم گزارش‌های متعدد انتشاریافته مبنی بر افزایش تقاضای بانک‌های مرکزی جهان در متنوع‌سازی ترکیب ذخایر ارزی خود به دارایی‌های مالی غیردلاری، بانک مرکزی اعلام کرد بر حسب نرخ برابری ثابت، ذخایر خارجی یورویی از بانک عمدتا با ثبات هستند.

بانک مرکزی در گزارشی اعلام کرد به نرخ‌های جاری سهم ذخایر یورویی بانک‌های مرکزی جهان از کل ذخایر ارزی از سطح ۹/۲۴درصد در پایان سال ۲۰۰۴ به سطح ۸/۲۵دصد در دسامبرس ال ۲۰۰۶ افزایش یافت. اما این بانک هشدار داد، رشد ذخایر دولتی و بانک‌های مرکزی کشورهای آسیایی عمده مانند چین و هندوستان که ذخایر ارزی خود را افشا نمی‌کنند، پیش‌‌بینی موجودی یورویی به عنوان یک ذخیره بین‌المللی نادرست است.

این بانک همچنین افزود: سهم یورویی در موجودی اوراق بهادار جهانی در یک دوره ۱۸ماه (از اواسط سال ۲۰۰۵ تا پایان ۲۰۰۶) با ۵/۲درصد کاهش به سطح ۴/۳۱درصد رسید.

این امر ممکن است به دلیل بالا بودن سطح نرخ‌های بهره کلیدی آمریکا در مقایسه با نرخ‌های بهره کلیدی منطقه یورو در دوره مذکور و نیز تمایل قوی سرمایه‌گذاران به اوراق قرضه‌های دلاری بوده است. به طور مشابه در معاملات ارزی در دوره مذکور متوسط سهم یورویی در پرداخت‌های روزانه از سطح ۰/۴۱درصد به سطح ۰/۳۹درصد کاهش یافت. ضمنا سهم دلار آمریکا در این دوره باثبات و به عنوان ارزی برتر و غالب باقی ماند. دلار‌های نفتی: گردش مجدد دلارهای نفتی آن‌طوری که تصور می‌شده به سوی دارایی‌های یورویی سوق نیافته است. جریانات خالص سرمایه به خارج از سال ۲۰۰۶ میلادی با بیش از ۰/۵۰درصد افزایش به سطح ۰/۴۷۰میلیارد دلار رسید و برخی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس گزارش کرده بودند که سهم یورویی آنها در ترکیب ذخایرشان افزایش یافته است. اما در گزارش آمده بود که سهم دارایی‌های یورویی کشورهای عضو اوپک (OPEC) از سطح۰/۲۶درصد در سه ماه اول سال ۲۰۰۴ و ۰/۱۸درصد در سه ماه اول سال ۲۰۰۵ف در نه ماه اول سال ۲۰۰۶ به میزان ۰/۱۵درصد بود. گزارش می‌افزاید: این امر نشان می‌دهد که درآمدهای نفتی اضافی که به سوی سیستم بانکی بین‌المللی از اواسط سال ۲۰۰۵ سوق داده شده‌اند، عمدتا به دارایی‌های دلاری سرمایه‌گذاری می‌شوند. اما گزارش در مورد کشور روسیه به صورتی است که درآمدهای نفتی نقش متفاوتی را بازی کرده‌اند. سپرده‌های یورویی این کشور در سیستم بانکی بین‌المللی از سطح ۰/۳۰درصد در سه ماه اول سال ۲۰۰۵ به سطح ۰/۴۰درصد در سه ماه سوم سال ۲۰۰۶ افزایش یافت. دارایی‌های یورویی بانک مرکزی روسیه در ذخایر ارزی آن کشور همچنین از سطح ۰/۴۰درصد در سه ماه اول سال ۲۰۰۵ به سطح ۰/۴۵درصد در سه ماه سوم سال ۲۰۰۶ افزایش یافت. عدم توزیع همگن یورو در مناطق مختلف تجاری: بانک مرکزی اروپا گزارش کرد استفاده از یورو در تجارت و معاملات در مناطق مختلف، متنوع بوده است.