تاسیس بانک کرمانیان امتحانی برای صندوق‌های قرض‌الحسنه

لیلا اکبرپور - عبدا... فرجی مدیرعامل سازمان اقتصاد اسلامی گفت: رییس‌جمهور دستور صدور مجوز بانک قرض‌الحسنه را برای بانک مرکزی صادر کرد و به زودی بانک جدیدی که تنها مجاز به انجام کارهای بانکی به صورت قرض‌الحسنه است در کشور تاسیس خواهد شد. برای اجرا بند «ج» سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون‌اساسی و واگذاری سهام دولتی به بخش‌خصوصی وزارت امور اقتصادی و دارایی پیشنهاد تاسیس ۷ نهاد مالی نوین را ارائه کرد که تاسیس بانک قرض‌الحسنه یکی از آن ۷ نهاد نوین مالی بود. از سویی اجرای قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی که با هدف ساماندهی موسسات پولی در مجلس به تصویب رسید هنوز در دولت متوقف مانده است و هنوز بسیاری از صندوق‌های قرض‌الحسنه و حتی شرکت‌های لیزینگ بدون اخذ مجوز از بانک مرکزی فعالیت دارند. بنابراین دستور رییس‌جمهور به بانک مرکزی در‌خصوص راه‌اندازی بانک قرض‌الحسنه حکایت از ساماندهی صندوق‌های قرض‌الحسنه و سایر موسسات پولی کشور دارد.

مدیرعامل سازمان اقتصاد اسلامی در این‌باره به خبرگزاری فارس گفت: نظر رییس‌جمهور بر این بود که سازمان اقتصاد اسلامی به بانک قرض‌الحسنه تبدیل شود.

فرجی با بیان اینکه ممکن است سهامداران این بانک صندوق‌های قرض‌الحسنه باشند افزود: دکتر احمدی‌نژاد به بانک مرکزی دستور داده تا مجوز تاسیس بانک قرض‌الحسنه را صادر کند.

او با بیان اینکه جزئیات تاسیس این بانک هنوز مشخص نیست گفت: هنوز صحبتی در‌خصوص انتقال حساب‌های قرض‌الحسنه بانک‌ها به بانک قرض‌الحسنه نشده است.

این در حالی است که در سمینارهای گذشته‌ای که به همت وزارت امور اقتصادی و دارایی در ۳ ماهه اول امسال برگزار شد، برخی از مدیران ارشد نظام پولی کشور ازجمله دکتر بهمنی عضو هیات مدیره بانک ملی پیشنهاد انتقال حساب‌های قرض‌الحسنه بانک‌ها به یک بانک واحد ارائه شده بود تا یک بانک تخصصی برروی بحث قرض‌الحسنه فعالیت کند.

در این پیشنهاد آمده بود که یک بانک دولتی که در آستانه واگذاری قرار دارد می‌تواند به بانک قرض‌الحسنه تبدیل و شعب او بهترین ابزار برای سرویس‌دهی به متقاضیان باشد. اما سیدعلی زریباف عضو هیات بررسی مسائل صندوق‌های قرض‌الحسنه در این خصوص گفت: قرار است بانک جدیدی تاسیس شود و صندوق‌های قرض‌الحسنه تحت نظر این بانک فعالیت کنند.

تاسیس بانک جدید قرض‌الحسنه و نظارت بر فعالیت صندوق‌های قرض‌الحسنه حکایت از ساماندهی صندوق‌ها و استفاده از شعب آنها در سراسر کشور برای سرویس‌دهی به متقاضیان وام‌های قرض‌الحسنه دارد. عضو هیات‌ بررسی مسائل صندوق‌های قرض‌الحسنه به خبرگزاری فارس گفت: مرجعی باید بر فعالیت صندوق‌های قرض‌الحسنه نظارت داشته باشد و این نظارت بر عهده بانک قرض‌الحسنه قرار می‌گیرد.

زریباف با یادآوری اینکه نرخ کارمزد صندوق‌های قرض‌الحسنه ۴درصد است گفت: برخی از صندوق‌های قرض‌الحسنه در شهرهای دیگر تا ۱۰درصد نیز کارمزد دریافت می‌کنند در حالی که این صندوق‌ها مجاز به انجام کار انتفاعی نیستند. مرکز پژوهش‌های مجلس به موازات دولت در خصوص بررسی مقدمات تاسیس بانک قرض‌الحسنه را برای ساماندهی صندوق‌های قرض‌الحسنه به مجلس ارائه می‌کند.

مصباحی‌مقدم، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این خصوص گفت: مقرر شده طرحی به مجلس ارائه شود تا براساس آن صندوق‌های قرض‌الحسنه تنها تسهیلات قرض‌الحسنه بدهند و دریافت کنند.

او با اشاره به اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس طرح فوق را آماده کرده و به زودی به مجلس ارائه می‌کند گفت: در طرح فوق نرخ حق‌الوکاله این موسسات نیز بررسی و تعیین خواهد شد.

آنچه به نظر می‌رسد رییس‌جمهور دستور تاسیس بانک قرض‌الحسنه را به بانک مرکزی داده است و چنانچه این بانک تاسیس شود و صندوق‌ها هم تحت نظارت آن باشند.

اختلاف دیرینه صندوق‌های قرض‌الحسنه با بانک مرکزی تا اندازه‌های حل خواهد شد.

اما آنچه حائز اهمیت است اینکه بسیاری از صندوق‌های قرض‌الحسنه در پایتخت و سایر استان‌های کشور مشغول رایزنی با بانک مرکزی برای اخذ مجوز موسسات مالی و اعتباری هستند و بسیاری از آنها، بخش عمده‌ای از راه پرفراز و نشیب اخذ مجوز از بانک مرکزی را پیموده‌اند.

راه‌اندازی بانک قرض‌الحسنه آنها را در مسیر فوق متوقف می‌کند یا بانک مرکزی به وعده خود عمل کرده و مجوز موسسه مالی و اعتباری را به آنها خواهد داد؟

روز سخت استانداری کرمان

هیات دولت در سفرهای استانی رییس‌جمهور مصوبات زیادی داشت که یکی از مصوبات هیات دولت در سفر استانی دکتر احمدی‌نژاد به استان کرمان تاسیس بانک خصوصی کرمانیان بود، به طوری که هیات وزیران در مصوبه‌ای وزارت امور اقتصادی و دارایی را موظف کرد تا نسبت به بررسی چگونگی تاسیس بانک‌خصوصی کرمانیان اقدام کند و ظرف مدت ۳ماه به معاونت اجرایی رییس‌جمهور ارائه کند.

نقطه حائز اهمیت تاسیس بانک خصوصی کرمانیان تجمیع صندوق‌های قرض‌الحسنه در استان کرمان برای تاسیس بانک مذکور است.محمدرضا پورابراهیمی، معاون برنامه‌ریزی و اداری مالی استاندار کرمان در این خصوص گفت: بانک کرمانیان با تجمیع صندوق‌های قرض‌الحسنه در این استان به زودی راه‌اندازی خواهد شد.

باغ‌های پسته، نخلستان‌های بم، موزستان‌های جیرفت، مس سرچشمه، مناطق آزاد سیرجان، بم و شهر کرمان که از مناطق صنعتی کشور است شرایط خاصی را برای استان کرمان فراهم کرده است تا این استان با داشتن پتانسیل‌های بالا مکان مناسبی برای فعالیت بنگاه‌های اقتصادی مانند بانک و بیمه باشد.استانداری کرمان با عنایت به مصوبه هیات دولت در زمینه تاسیس بانک خصوصی کرمانیان متولی تاسیس این بانک البته با مشارکت صندوق‌های قرض‌الحسنه استان و سایر نهادهای مالی شده است.

معاونت برنامه‌ریزی- اداری و مالی استانداری کرمان جهت تسریع در اجرای بانک خصوصی کرمانیان از متولیان کلیه صندوق‌های قرض‌الحسنه و سایر نهادهای مالی خواست تا در تاسیس این بانک همکاری‌های لازم را داشته باشند که بدیهی است تاسیس بانک کرمانیان الگوی رفتاری برای سایر استان‌ها خواهد شد، بدیهی است تاسیس بانک خصوصی از طریق تجمیع صندوق‌های قرض‌الحسنه هم ساماندهی این نهادهای مالی را رقم خواهد زد و هم خواسته آنها را که در بسیاری مواقع مشکلات نیازمندان را حل کرده‌اند برای تبدیل به بانک را برآورده خواهد کرد.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی و حتی نمایندگان مجلس در این خصوص ابراز امیدواری کرده‌اند تا استانداری کرمان با دوراندیشی و تدوین برنامه‌های اصولی مسیر را برای تجمیع صندوق‌های قرض‌الحسنه و تاسیس بانک خصوصی کرمانیان هموار کند تا اجرای مصوبه هیات دولت در اسرع وقت جامه عمل بپوشد.

در نظرسنجی که از صندوق‌های قرض‌الحسنه استان کرمان به عمل آمد، تاسیس بانک خصوصی کرمانیان مورد استقبال آنان قرار گرفته است. صالحی، مدیر عامل کانون صندوق‌های قرض‌الحسنه کرمان در این خصوص به دنیای‌اقتصاد گفت: تاسیس یک بانک با مشارکت صندوق‌ها طرح خوبی است و از آن استقبال می‌کنیم. او با یادآوری اینکه صندوق‌های قدیمی و سنتی قرض‌‌الحسنه استان کرمان زیر پوشش این کانون هستند، افزود: اکنون هر صندوقی اساسنامه خود را دارد و به قولی ساز خود را می‌زند و چنانچه تمام صندوق‌ها تحت یک نام واحد و در قالب یک بانک خصوصی فعالیت کنند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

او با اشاره به اینکه از دعوت استانداری استقبال کرده‌اند، گفت: صندوق‌ها در بسیاری مواقع گره‌گشا بوده‌اند و با تاسیس بانک کرمانیان بهتر خواهند توانست به فعالیت خود ادامه دهند.