پیشنهاد یک‌درصد سود بیشتر از بانک‌های خصوصی برای لیزینگ‌ها

گروه بازار‌پول- شرکت‌های لیزینگ که سال گذشته را با نرخ سود ۱۷درصدی در فعالیت‌های خود گذرانده‌اند با ابلاغ نرخ سود ۱۲درصدی تسهیلات بانک‌های دولتی و نرخ ۱۳درصدی نرخ سود وام‌های بانک‌های خصوصی در ابتدای تیر ماه سالجاری در انتظار تصمیم‌گیری و اعلام نرخ سود فعالیت‌های فروش اقساطی خویش‌اند.

نبود رضایت نسبی از سود قابل انتظار در این شرکت‌ها و بیم از کاهش بیشتر نرخ سود نسبت به سال قبل، آنان را تا کنون از ارائه هر گونه پیشنهاد در این زمینه برحذر داشته است. آنچنان که یک عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان این که تا کنون پیشنهادی از سوی شرکت‌های لیزینگ به کمیسیون صنایع ارسال نشده است، پیشنهاد داد که نرخ سود تسهیلات لیزینگ نیز برابر نرخ سود تسهیلات بانک‌های خصوصی برابر با ۱۳درصد یا حداکثر ۱۴درصد تعیین شود.

از سویی به نظر می‌رسد سخن از هر گونه اعطای یارانه به این صنعت منتفی است آنچنان که مصباحی مقدم، عضو شورای پول و اعتبار، کمبود منابع یارانه‌ای و سیاست‌های کلی دولت بر کاهش تدریجی یارانه‌ها را عامل تعیین‌کننده در این باره می‌داند.

حمید رضا فولادگر، با بیان اینکه کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی در کاهش نرخ سود شرکت‌های لیزینگ نیز تاثیرگذار است، افزود: نرخ سود لیزینگ‌ها در حال حاضر ۱۷درصد است که با توجه به کاهش نرخ سود تسهیلات بانک‌های دولتی و خصوصی، نرخ سود آنها نیز باید کاهش یابد.

فولادگر کاهش نرخ سود لیزینگ‌ها را در حد بانک‌های خصوصی (۱۳‌درصد) یا حداکثر ۱۴‌درصد پیشنهاد کرد.

نقش آفرینی لیزینگ در تقویت تولید

محمود ابطحی، دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز معتقد است: لیزینگ یک صنعت است که می‌تواند در توانمند شدن اقتصاد، تجهیز و تزریق مستقیم منابع به تولید موثر باشد.

وی تصریح کرد: شرکت‌های لیزینگ در کشور منابع خود را با قیمت‌های بالایی در اختیار مشتریان قرار می‌دهد (پول را گران به مشتریان می‌دهند) و کنترلی بر آنها وجود ندارد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس تصمیم دولت برای کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی را تصمیم ارزشمندی خواند و گفت: کاهش نرخ سود باعث تقویت و کاهش قیمت تمام شده تولید می‌شود.

وی تاکید کرد: بانک‌های دولتی یقینا کاهش نرخ سود تسهیلات را اعمال می‌کنند اما بر کاهش نرخ سود بانک‌های خصوصی باید نظارت کرد چرا که آنها با تغییر نوع محاسبات به صورت ظاهری دستور دولت را اجرا می‌کند اما در نحوه عملیات حسابداریشان ارقام بالاتری مطالبه می‌کنند.

ابطحی معتقد است: یکی از اشکالات سیستم عملیات بانکی بدون ربا این است که در این سیستم، هنوز سیستم‌های مالی آنها سیستم ربوی است و این امر به شدت در بانک‌های خصوصی وجود دارد.

لیزینگ به عنوان صنعتی تاثیرگذار بر تولید ناخالص داخلی در حدود ۶۰۰میلیارد دلار حجم فعالیت در جهان دارد که این رقم در ایران در حدود ۲میلیارد دلار (معادل ۱۸هزارمیلیارد ریال در سال ۸۴) یعنی تنها ۳/۰درصد از سهم جهانی است.

برای شرکت‌های لیزینگ به عنوان یک بنگاه اقتصادى، باید سود معقولى متصور شد تا شکاف بین سپرده‌ها و میزان وام پرداختى منطقى باشد.

اگر با این دید نگریسته شود هر قدر نرخ سود بانکى کاهش یابد و لیزینگ بتواند با نرخ پایین‌ترى تسهیلات دریافت کند کماکان باید تسهیلات را با نرخ پایین‌ترى به مشتریان بپردازد.

آیین‌نامه قانون بازار غیر متشکل پولی به صورت جزیی‌تر به بحث لیزینگ‌ها پرداخته است. در این آیین‌نامه ثبت شرکت‌ها منوط به حداقل سرمایه، تخصص و سابقه اعضای هیات‌مدیره است تا بدین وسیله دیگر شاهد حضور شرکت‌هایی با سرمایه یک‌صد هزار تومان نباشیم.

تصویب چنین آیین‌نامه‌ای می‌تواند به عنوان یکی از راه‌حل‌های شرکت‌های لیزینگ برای کاهش نرخ سود باشد.

نرخ سود بانک‌های دولتی و خصوصی سال جاری پس از گذشت سه ماه از سال در تاریخ اول تیر ماه ابلاغ شد با این حال شورای پول و اعتبار هنوز به بررسی کاهش نرخ سود تسهیلات شرکت‌های لیزینگ نپرداخته است.

هیچ یارانه‌ای به شرکت‌های لیزینگ داده نخواهد شد

عضو شورای پول و اعتبار در پاسخ به این سوال که در صورت کاهش نرخ سود تسهیلات شرکت‌های لیزینگ، احتمال تخصیص یارانه به این شرکت‌ها وجود دارد؟ گفت: منابع یارانه‌ای ما تکافوی چنین مسائلی را نمی دهد.

غلامرضا مصباحی‌مقدم در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهادی برای تعیین نرخ سود از سوی شرکت‌های لیزینگ به شورای پول و اعتبار ارائه شده، اظهار داشت: از ارائه چنین پیشنهادی اطلاع ندارم.

وی با اشاره به اینکه نامه‌هایی در گذشته از شرکت‌های لیزینگ دریافت کرده بودم، افزود: آنها در این نامه علاوه بر نرخ سود تسهیلات بانکی، ۵‌درصد هزینه برای خود درنظر گرفته‌اند.

مصباحی‌مقدم در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در صورت کاهش نرخ سود تسهیلات شرکت‌های لیزینگ، احتمال تخصیص یارانه به این شرکت‌ها وجود دارد؟ گفت: منابع یارانه‌ای ما تکافوی چنین مسائلی را ندارد.

وی تصریح کرد: سیاست کلی برنامه چهارم بر کاهش تدریجی سالانه یارانه‌ها است.

نرخ سود شرکت‌های لیزینگ در سال ۸۴ برابر ۲۵‌درصد و سال ۸۵ به ۱۷‌درصد کاهش یافته است.

با توجه به اینکه نرخ سود بانک‌های دولتی و خصوصی کاهش یافته، نرخ سود شرکت‌های لیزینگ هنوز در شورای پول و اعتبار بررسی و تعیین نشده است.

سیدعلینقی خاموشی، عضو سابق شورای پول و اعتبار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی مشمول شرکت‌های لیزینگ هم می‌شود؟ گفته بود: خیر، کاهش نرخ سود تسهیلات شرکت‌های لیزینگ باید جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.