گفت‌و‌گوی رو در روی مدیران ارشد بانک تجارت با فعالان اقتصادی

حمیدرضا اسلامی منوچهری - بیش از ۱۰۰تن از فعالان اقتصادی در بخش ساختمان، فولاد، نفت، گاز و پتروشیمی و طراحی صنعتی سه‌شنبه شب گذشته در محل هتل انقلاب گردهم آمدند تا در گفت‌و‌گویی رو در رو، مشکلات خود را با مدیران ارشد بانک تجارت در میان بگذارند. در این نشست که هم‌اندیشی بانک و مشتری نام گرفته بود،‌ پس از سخنان سید داوود زارع اسکندری، مدیرعامل بانک تجارت و نادر حق‌وردی، عضو جدید هیات‌مدیره این بانک، نمایندگان بخش خصوصی به طرح دیدگاه‌های خود در مورد مشکلات شرکت‌های خصوصی در دریافت تسهیلات، گشایش اعتبار و صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی در بانک تجارت پرداختند. مدیرعامل بانک تجارت در آغاز این نشست با اشاره به تاریخچه بانک تجارت گفت: این بانک در اوایل پیروزی انقلاب از ادغام ۱۲ بانک ایرانی و خارجی تشکیل شد.

اسکندری بانک‌های ایران و ژاپن، ایران و روس، ایران و انگلیس، ایران و هلند، ایران و فرانسه، ایرانیان، بازرگانی و بانک کار را که در حقیقت بانک پیمانکاران بود، از جمله این بانک‌ها ذکر کرد. به گفته وی به دلیل ادغام بانک‌های یاد شده، ساختار بانک تجارت نسبت به بانک‌های دیگر متفاوت است و از مزیت‌های بسیاری برخوردار است. مدیرعامل بانک تجارت، ظرفیت نیروها در بخش آموزش و ارتباط مستمر با کارگزاران خارجی را از مزیت‌های این بانک اعلام کرد و افزود: تاکنون این مزیت‌ها حفظ شده و به همین دلیل بانک تجارت در صدور ضمانت‌نامه‌های خارجی و گشایش اعتبار (LC) در بین بانک‌های کشور رتبه نخست را دارد.

اسکندری گفت: در یکسال گذشته تلاش کرده‌ایم تا نیروهای توانمند را در بانک بازشناسی کنیم تا آمادگی لازم را برای بروز توانایی‌های خود داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در مدت یاد شده در جریان بازدیدهایی که از بخش‌های مختلف بانک داشته‌ام و در ارتباط با دست‌اندرکاران، ساعت‌ها در مورد مسائل مختلف بانکی بحث و گفت‌وگو کرده‌ایم و برداشت‌های من از این گفت‌وگوها به اندازه سال‌ها تحصیل در دانشگاه بوده است.

وی گفت: ما نیازمند ارتباط صمیمانه و صادقانه با مشتریان خود هستیم تا بدانیم آنها چه انتظاراتی از ما دارند. همچنین نقاط ضعف خود را بشناسیم و در صدد اصلاح آنها برآییم.

مدیرعامل بانک تجارت که ریاست شورای هماهنگی بانک‌ها را نیز برعهده دارد به میهمانان خود قول داد تا نقطه‌نظرات آنها را طبقه‌بندی کرده و آنچه را که از اختیارات بانک‌ها خارج است و به مقررات و قوانین بانکی بازمی‌گردد در شورای هماهنگی بانک‌ها مطرح کند تا از طریق این شورا به دولت و مجلس منتقل شود و برای اصلاح امور چاره‌‌اندیشی گردد.

اسکندری از فعالان اقتصادی حاضر در این همایش که مشتریان فعال بانک تجارت نیز محسوب می‌شوند خواست تا علاوه بر جزییات مسائل به موارد کلی‌تر که فراتر از مسائل آنها است نیز اشاره کنند تا مشکلات در سطح کلان‌تری دیده شود.

مدیرعامل بانک تجارت گفت: بانکداری فقط پرداخت تسهیلات و دریافت سپرده نیست. بلکه نظام بانکی بازوی کارآفرینان است و باید در مواقع نیاز در کنار آنها باشد.

به گفته اسکندری همان طور که بانک‌ها مشتریان خود را اعتبارسنجی می‌کنند مشتریان نیز در شرایط فعلی بانک‌های طرف خود را مورد اعتبارسنجی قرار می‌دهند و طبعا بانکی را انتخاب خواهند کرد که انتظارات و نیازهای آنان را برآورده کند.

خدمات بانکداری الکترونیک

نادر حق‌وردی، عضو هیات‌مدیره بانک تجارت هم در این نشست گفت: اگرچه صاحب‌نظران ۵۷ چالش را بر سر راه بانکداری الکترونیکی در ایران برشمرده‌اند اما ما به آینده امیدواریم.

وی افزود: تا ۲ سال آینده تعداد قابل توجهی از مردم می‌توانند از خدمات الکترونیکی نظام بانکی بهره‌مند شوند.

به گفته وی ضریب نفوذ اینترنت، تلفن همراه و اینترانت در ایران در سال‌های اخیر نسبت

به گذشته ۲ برابر شده است.

همچنین افزایش تعداد پایانه‌های فروش و کارت‌های بانکی امید به ترویج بانکداری الکترونیکی را دو چندان کرده است.

حق‌وردی گفت: بانکداری الکترونیک به دو بخش خدمات مالی و بانکی و خدمات اطلاع‌رسانی تقسیم می‌شود.

به گفته وی در‌حال‌حاضر مشاهده مانده حساب و گردش آن، انتقال وجه و پرداخت قبوض در بانک تجارت انجام می‌شود.

در بخش اطلاع‌رسانی نیز خدمات تلفن بانک، SMS بانک، وب‌کیوسک و اینترنت بانک وجود دارد به طوری که یک دانشجو با دریافت اطلاعات از سایت اطلاع‌رسانی این بانک توانسته است پایان‌نامه خود را به انجام برساند.

حق‌وردی گفت: تاکنون در ۱۶ شعبه بانک، وب کیوسک ۲۴ ساعته افتتاح شده که تعدادی از آنها در تهران و تعدادی در مراکز استان‌ها مستقر هستند.

وی سایت اینترنتی بانک را شامل سایت خدمات الکترونیکی، سایت اطلاع‌رسانی درون سازمانی (ویژه کارکنان و بازنشستگان) و سایت مشتریان بانک ذکر کرد.

عضو هیات‌مدیره بانک تجارت، تسهیلات این بانک را در بخش کشاورزی ۱۴هزار میلیارد ریال، در بخش صنعت و معدن ۴۲هزار میلیارد ریال، در بخش خدمات و بازرگانی، ۲۱هزار میلیارد ریال، در بخش مسکن و ساختمان ۱۸هزار میلیارد ریال و در بخش اشتغالزایی و طرح‌های زودبازده با ایجاد ۶۵هزار فرصت شغلی، ۵هزار میلیارد ریال ذکر کرد.

درددل مشتریان

جواد خوانساری، دبیر انجمن شرکت‌های ساختمانی، نخستین نماینده مشتریان بانک تجارت بود که پس از سخنان مدیران این بانک به ایراد سخن پرداخت.

وی گفت: در حال حاضر ۱۰هزار شرکت ساختمانی و تاسیسات در کشور فعالیت می‌کنند که این تعداد در ۳۰ انجمن استانی و یک انجمن مرکزی در تهران تشکل یافته‌اند.

خوانساری افزود: شرکت‌های ساختمانی، مشتریان پروپا قرص بانک‌ها هستند و بیشترین معاملات را با بانک تجارت دارند. به گفته وی ۲ سال پیش در زمان مدیریت مهندس میلانی در بانک تجارت، تفاهمنامه‌ای بین انجمن شرکت‌های ساختمانی و این بانک به امضا رسید تا بانک تجارت خدمات بهتر و بیشتری را به این شرکت‌ها بدهد اما با وجود امضای این تفاهمنامه، نتیجه‌ای حاصل نشد.

وی انتظار شرکت‌های ساختمانی را از بانک تجارت همکاری بیشتر این بانک در پرداخت اعتبارات و صدور ضمانتنامه‌های بانکی ذکر کرد.

رییس انجمن شرکت‌های ساختمانی، پرداخت تسهیلات بیشتر از سوی بانک تجارت برای خرید ماشین‌آلات و مصالح برای پروژه‌های عمرانی که هزینه عمده‌ای را طلب می‌کند خواستار شد. وی افزود: بانک تجارت باید در امر صدور ضمانتنامه، تسهیلات بیشتری ایجاد کند و با همکاری انجمن شرکت‌های ساختمانی، میزان اعتبارات برای شرکت‌های ساختمانی تعیین شود. وی همچنین خواستار تعیین تنخواه‌گردان در حساب جاری (اعتبار در حساب جاری) برای شرکت‌های ساختمانی شد.

خوانساری از بانک تجارت خواست تا با مشارکت در سرمایه‌گذاری، فاینانس ریالی و ساختن پروژه‌ها و تحویل آن به دولت با شرکت‌های ساختمانی همکاری کند.

وی همچنین خواستار اجرای عقد مشارکت مدنی در پروژه‌ها شد و گفت: این عقد پیش از این از سوی بانک اجرا می‌شد و بار دیگر باید به اجرا درآید.

رییس انجمن شرکت‌های ساختمانی، نشست مدیران بانک تجارت با مشتریان خود را گام نخست در تعامل بخش‌خصوصی با بانک دانست و این اقدام را به مقامات بانک و شرکت‌های خصوصی تبریک گفت.

مجید جلال‌زاده، رییس انجمن شرکت‌‌های نفت و گاز و پتروشیمی دومین نماینده مشتریان بانک تجارت بود که به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی گفت: انجمن ما از گذشته با بانک تجارت همکاری داشته و تفاهمنامه‌ای هم در این زمینه امضا کرده‌ایم. جلال‌زاده افزود: انجمن با کارشناسان بانک تجارت، کمیته مشترکی را تشکیل داده‌اند و مصوبات این کمیته غالبا مورد تایید بخش اعتباری بانک قرار می‌گیرد. به گفته وی، برخی از مصوبات کمیته مشترک این انجمن با بانک تجارت مورد موافقت بانک مرکزی قرار نمی‌گیرد و در واقع مشکل در جای دیگری است و به بانک تجارت مربوط نمی‌شود.

وی گفت: ما از بانک تجارت انتظار داریم، مشکلات بانکی را با نظر کارشناسی با ما در میان بگذراند و ما را توجیه کنند زیرا حرفه ما سازندگی است و از مسائل پولی و بانکی اطلاع دقیق نداریم. وی گفت: کارشناسان بانک باید این مشکلات را فرموله کنند و به ما بگویند تا ما بتوانیم در ارتباطات خود با نمایندگان مجلس و مسوولان دیگر آن را مطرح کنیم.

ناصر شریفی، رییس هیات‌مدیره کانون طراحی مهندسی و طراحی مونتاژ ایران نیز با تشکر از برپایی این نشست گفت این نشانه یک تحول جدید در بانک تجارت است.

وی طراحی مهندسی را بنیان عملیاتی یک نیاز ذهنی تعریف کرد و افزود: مفهوم طراحی مهندسی که در ایران به اشتباه از آن با عنوان طراحی و مهندسی یا طراحی صنعتی نام می‌برند یک روش علمی است که موجب پیشرفت صنعتی در کشورهای پیشرفته شده و بالاترین ارزش افزوده را دارد.

وی مشکلات نظام بانکی کشور را نیازمند طراحی مهندسی دانست و افزود: پس از جنگ انجمن ما بیشتر فعال شد زیرا ماشین‌آلات زیادی به کشور وارد شد اما متاسفانه از این ماشین‌آلات به‌دلیل عدم مطالعه لازم برای واردات آن استفاده بهینه‌ای نشده بود بنابراین از ما خواستند تا این سرمایه‌های راکد را فعال کنیم ولی به‌دلیل نگرش سخت‌افزاری که حاکم بود این کار که یک امر نرم‌افزاری است به درستی انجام نگرفت و دچار مشکل شدیم.

رییس هیات‌مدیره کانون طراحی مهندسی و طراحی مونتاژ ایران گفت: ما نباید دوباره چرخ را اختراع کنیم. فقط کافی است به همان نرم‌های جهانی بازگردیم که پدیده‌های جدید را طراحی کرده و طراحی مهندسی را در نظام بانکی و سایر سازمان‌ها اجرا کنیم.

ترابی، از انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز در همایش هم‌اندیشی بانک و مشتری بانک تجارت گفت: در‌حال‌حاضر تلقی مردم از صنعت فولاد در ایران این است که این صنعت صرفا دولتی است در حالی که از سال ۱۳۸۰ رشد شتابانی را در جهت خصوصی‌ شدن این صنعت در ایران شاهد هستیم.

به گفته وی در ‌حال‌حاضر بخش‌خصوصی با مشارکت بانک‌ها مجوز تولید میلیون‌ها تن فولاد را در کشور دارد و ۲۵میلیون تن در مراحل مختلف اجرا است.

تولید ۶میلیون فولاد نوردی نیز در حال انجام است.

ترابی گفت: ما از بانک‌ها خواهش کرده‌ایم به ظرفیت‌های فولاد نوردی وام داده نشود و افزایش ظرفیت فولاد در دستور کار قرار گیرد.

به گفته وی در حال حاضر در کشور ما ۴میلیارد تن ذخایر سنگ آهن وجود دارد.

وی نیاز مالی این صنعت را برای واردات مواد اولیه و صادرات محصولات دانست و افزود: کارخانه‌های فولاد خصوصی در کشور ما نیاز دارند که بانک‌ها در جهت صدور فولاد در کنار آنها باشند. ترابی گفت: در حال حاضر پیش پرداخت گشایش اعتبار برای واردات شمش فولاد ۳۰ تا ۳۵درصد است در حالی که اگر یک کارخانه به ۳۵هزار تن شمش نیاز داشته باشد نمی‌تواند. ۳۰ تا ۳۵درصد قیمت آن را

از پیش بپردازد.

پنل‌های همایش

پس از سخنان نمایندگان بخش‌خصوصی، مدیران ارشد بانک تجارت به همراه مدیرعامل این بانک در پنل‌های همایش حاضر شدند. فعالان اقتصادی در بخش‌های مختلف در حالی که چند تن از مدیران بانک تجارت در میان آنان بودند به طرح جزئیات مشکلات خود در رابطه با مسائل بانکی پرداختند.