در حال حاضر وظیفه اصلی بانک مرکزی این است که نوع تبدیل‌ها را محاسبه و به بانک‌های مختلف کشور و بازرگانان ابلاغ کند تا از این طریق ارزش معاملاتی یورو مشخص شود. دکتر محمد باقری صدری، عضو کانون دانش آموختگان اقتصاد،‌ در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تبدیل واحد ارزی دلار به یورو در بودجه سال ۸۶ عنوان کرد: این مساله از منظر افزایش قیمت نفت بسیار قابل دفاع است چرا که دلار پول مسلط بین‌المللی است و کشورهای آسیایی سال‌ها است می‌کوشند که اقتصاد کشور خود را از وابستگی به دلار برهانند.

وی با بیان اینکه مهمترین حسن تبدیل این است که سبدهای ارزی مختلف را با هم تجمیع کنیم، ادامه داد: در این مساله بحث‌های سیاسی و بین‌المللی و منطقه‌ای وجود دارد، از طرفی با برخی تهدیدها از سوی آمریکا مواجه شده‌ایم و زمانی که دلار پول حاکم بازرگانی و بین‌المللی است، آمریکا بنا به دلایلی از طریق حاکمیت دلار می‌تواند به اقتصاد کشور ضربه وارد کند.

به گفته او در حال حاضر تبدیل دلار به یورو در بودجه سال ۸۶ که بیشترین معاملات ما با اتحادیه‌های اروپایی است کار بدی نیست و سود اقتصادی را به دنبال دارد. صدری اضافه کرد: برخی از کشورها وقتی متوجه شدند که ایران یورو را پول معاملات خود قرار داده عملا نرخ روز یورو را بالاتر حساب کردند و این مساله نیز چالش دیگری را به کشور ما وارد می‌سازد و به طور کلی این مساله باعث شده که رویکردی جدی در امر تغییر واحد پولی به وجود آید و آثار آن به طور قطعی در بودجه ظاهر می‌شود اما تغییر واحد دلار به یورو در بودجه تعیین کننده نیست. وی با بیان اینکه تبدیل یک‌باره از دلار به یورو ما را با مشکلات متعددی مواجه می‌کند، گفت: ما باید یک رویکرد کلی در این زمینه داشته باشیم و هر کاری باید از قبل به درستی تنظیم و همراه با برنامه‌ریزی باشد که اقتصاد کشور را به چالش نکشاند. عضو کانون دانش آموختگان اقتصاد در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه در بودجه سال ۸۶ پیش‌بینی شده که به رشد اقتصادی ۷‌درصدی دست یابیم، تصریح کرد: منابع بین‌المللی مثل بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد‌اند که رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۰۷ به ۵درصد و در سال ۲۰۰۸ به ۸/۴‌درصد برسد. اما در برنامه چهارم پیش‌بینی رشد اقتصادی ۸‌درصدی را داشته‌ایم و از این مقدار ۵/۵‌درصد را برای رشد اقتصادی گذاشته بودیم و ۵/۲‌درصد را برای بهره‌وری قرار داده‌ایم، اما متاسفانه شاهد هستیم که کشور ما در بهره‌وری به هیچ وجه تکان نخورده است و میزان بهره‌وری ما حتی از کشورهای همسایه پایین‌تر بوده است.

وی ادامه داد: دولت در بودجه سال ۸۶، رشد ۷‌درصدی را پیش‌بینی کرد، اما مشخص نشده که از این مقدار چقدر مربوط به رشد

بهره وری است.