بانک توسعه صادرات برای صدور تولیدات «نانوفناوری» تسهیلات می‌دهد

گروه بازار پول- بانک توسعه صادرات ایران، آمادگی دارد برای حمایت از دست‌اندرکاران بخش نانو به محصولاتی که از فناوری نانو تولید شده و جنبه صادراتی داشته باشد، تسهیلات پرداخت نماید. دکتر طهماسب مظاهری، در مراسم افتتاحیه اولین کنگره بین‎المللی علوم و فناوری نانو در دانشگاه تهران گفت: امروزه بحث نانو در شرایطی است که از مرحله تحقیقات بنیادی و تولید محصول گذشته و در مرحله توسعه کاربردی قرار دارد. اگرچه ما در ایران با توجه به وجود دانشمندان و پژوهشگران داخلی خیلی از شاخص‎های به روز نانوتکنولوژی دور نیستیم ولی فاصله‎ای که طی پانزده سال میان ما و علم روز نانوتکنولوژی افتاده است را باید جبران و نقش خودمان را در مسیر حرکت این علم در جهان پیدا کنیم.

رییس هیات‌مدیره بانک توسعه صادرات با اشاره به جنبه صادراتی این علم گفت: با توجه به سیاست‎های تامین مالی بانک توسعه صادرات در زمینه صادرات، سرمایه گذاری و تامین مالی طرح‌های نانوفناوری را در اولویت‎های بانک مدنظر قرار داده‎ایم. چرا که هر اقدامی در زمینه نانوتکنولوژی انجام شود، به طور حتم جنبه صادراتی نیز که همه جای دنیا مشتری آن هستند را خواهد داشت.

عضو شورایعالی صادرات کشور افزود: با حمایت‌های قانونی دولت و اتخاذ سیاست‌های مناسب و ایجاد تسهیلات لازم، بخش‌خصوصی از عوامل موثر برای ورود به این عرصه است.

دکتر مظاهری با اشاره به این موضوع که عقب ماندن از علم نانو مانند همراه نشدن بسیاری از کشورها با انقلاب صنعتی در اوایل قرن بیستم که موجب عقب‎ماندگی آن کشورها شده است، تاکید کرد: طبق پیش‎بینی‎های انجام شده تا سال ۲۰۱۵ ارزش سرمایه‎گذاری در این زمینه هزار میلیارد دلار خواهد شد، که تا آن زمان به حدود دو‌میلیون نفر نیروی متخصص در این عرصه نیاز داریم.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران علم نانو تکنولوژی و پس از آن پیپوتکنولوژی را زمینه‎ساز تحولی عظیم دانست که دنیا در قرن بیست و یکم شاهد آن است. وی افزود: این دو برآورد در عین اینکه دور از انتظار جلوه می‌کند، شبیه به تحولات الکترونیک و اینترنت است، به طوری که استفاده و کاربری از اینترنت چندین برابر پیش‎بینی‎ای شد که سال‎ها قبل در این مورد ارائه شده بود.

وی بر این موضوع تاکید کرد که با گسترش فعالیت در زمینه نانوتکنولوژی می‎توانیم منتظر تحولاتی اساسی در تولید محصولات شیمیایی، محصولات مکاترونیک و الکترونیکی باشیم.

آقای دکتر مظاهری با اشاره به تاثیرات اقتصادی فناوری نانو تصریح کرد: امروزه سرمایه‎گذاری در صنعت نانو، سرمایه‎گذاری با ساختار هزینه نیست بلکه به طور کلی در بخش فناوری، چه در سطح خرد و چه در سطح کلان سرمایه‎گذاری با ساختار تولید ثروت است.

وی ادامه داد: برای مثال در بازار سهام آمریکا بازده ۲۵ شرکتی که نانو را به کار گرفته‎اند و سود آینده خود را براساس آن تدارک دیده‎اند، ۴۰۰ تا ۶۰۰‌درصد بالاتر از بازده بازار بورس آمریکا است.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که این کنگره تنها به سه روز برگزاری آن خلاصه نشود و انتهای سه روز گفت و شنود در کنگره، نقطه شروعی برای یک حرکت عظیم در زمینه نانوتکنولوژی در کشور باشد.