گمانه‌زنی‌ها از مدیران جدید پارسیان

صورتجلسه مجمع فوق‌العاده مورخ ۲۳/۸/۸۵ بانک پارسیان در روز دوشنبه در اداره ثبت شرکت‌ها در خصوص انتخاب ۷ عضو هیات مدیره پارسیان به ثبت رسید. با این اوصاف و در صورت معرفی و تایید صلاحیت ۷ عضو هیات مدیره بانک پارسیان، توسط بانک مرکزی موضوع انتخاب اعضای هیات‌مدیره پارسیان در روزهای آینده بحث داغی خواهد بود. خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد

تصمیمات مجمع فوق‌العاده بانک پارسیان در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید

صورتجلسه مجمع فوق‌العاده مورخ ۲۳/۸/۸۵ بانک پارسیان در روز دوشنبه در اداره ثبت شرکت‌ها در خصوص انتخاب ۷ عضو هیات مدیره پارسیان به ثبت رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس، یک منبع آگاه با تایید این خبر ابراز داشت: با توجه به ثبت صورت جلسه در اداره ثبت شرکت‌ها، تصمیمات آخرین مجمع‌ فوق‌العاده پارسیان قانونی بوده و ظرف روزهای آینده افراد حقیقی جهت تعیین صلاحیت به نمایندگی ۷ عضو حقوقی هیات مدیره که شامل صندوق تامین آتیه بانک تجارت، تام ایران خودرو، تهیه و توزیع قطعات یدکی (ایساکو)، قالب‌های پیشرفته ایران خودرو، سرمایه‌گذاری سمند، صندوق کارکنان نفت و شرکت‌ سهامی خاص توسعه نیک ‌آثار اقتصاد هستند، معرفی خواهند شد.

این موضوع در حالی مطرح شده که با تکیه بر رای شعبه چهاردهم دیوان عدالت اداری به باور برخی مخالفان، برگزاری مجمع فوق‌العاده پارسیان وجاهت قانونی نداشته و رسمیت ندارد و تصمیمات روز سه‌شنبه دو هفته پیش مجمع پارسیان ملغی و بی‌اثر است. این منبع آگاه در این رابطه به فارس گفت: مجمع فوق‌العاده با توجه به حضور حدود ۹۰درصد سهامداران و مشارکت اکثریت حاضرین در رای‌گیری و همچنین ثبت تصمیمات در اداره ثبت شرکت‌ها که زیر نظر قوه قضاییه است قانونی بوده و با این شرایط دلایل مخالفان نیز بی‌نتیجه است.

بحث داغ روزهای آینده

با این اوصاف و در صورت معرفی و تایید صلاحیت ۷ عضو هیات مدیره بانک پارسیان، توسط بانک مرکزی موضوع انتخاب اعضای هیات‌مدیره پارسیان در روزهای آینده بحث داغی خواهد بود.

این در حالی است که در روزهای پیش در برخی محافل از چهره‌های شناخته شده‌ای چون سیداحمد میرمطهری (دبیر کل سابق بورس)، پرویز کاظمی (وزیر سابق رفاه و مدیرعامل کنونی گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو)، علی شیخی (مدیر عامل سرمایه گذاری سمند)، و مهدی کرباسیان (معاون سابق وزیر اقتصاد و رییس هیات مدیره بورس نفت) جهت معرفی از سوی شرکت‌های حقوقی شنیده شده بود.

این منبع آگاه در این خصوص توضیح داد: افراد نام برده فقط در حد و اندازه صحبت و شایعه است و نمی‌توان ابراز نظری کرد.

وی افزود: ظرف روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه جلسات متعددی در شرکت‌های مختلف برگزار خواهد شد تا نسبت به معرفی نمایندگان حقوقی اقدام شود. وی تاکید کرد: بهتر است تا زمان حصول نتیجه نهایی و اعلام رسمی صبر کرد تا مشخص شود چه افرادی به عنوان هیات مدیره پارسیان معرفی خواهند شد.

گزارش فارس می‌افزاید: در صورت معرفی افراد حقیقی، در مرحله بعد باید منتظر وضعیت صلاحیت افراد منتخب توسط بانک مرکزی ماند که نیاز به زمان و بررسی‌های اداره نظارت بر بانک‌ها دارد و باید دید آیا صلاحیت افراد معرفی شده تایید خواهد شد یا خیر؟ خصوصا صلاحیت فرد معرفی شده از جانب شرکت توسعه نیک آثار اقتصاد که با ۵/۱۲درصد سهامداری به عنوان هفتمین عضو حقوقی بانک پارسیان رای ‌آورده و از آنجایی که این شرکت سهامی خاص بوده چگونگی برخورد بانک مرکزی با فرد منتخب این شرکت از حساسیت بیشتری برخوردار خواهد شد.

چه کسی مدیر عامل پارسیان می‌شود؟

به نظر می‌رسد مدیران و مسوولان ۷ شرکت عضو هیات مدیره پارسیان در شرایطی روزهای تعیین‌کننده‌ای را سپری خواهند کرد که در مرحله بعدی بحث مدیر عامل و فرد موردنظر هیات مدیره برای تصدیگری بزرگترین بانک خصوصی کشور با سرمایه ۵۰۰میلیارد تومانی و حضور بیش از ۸۰هزار سهامدار حقیقی و حقوقی موضوع روز خواهد بود. در همین رابطه منبع آگاه در حالی به لغو مدیر عاملی عبداله طالبی در بانک پارسیان اشاره می‌کند که با توجه به رد صلاحیت طالبی توسط بانک مرکزی و ترکیب جدید هیات‌مدیره، وی دیگر مسوولیتی در بانک ندارد، اما با توجه به تلاش‌های فراوان طالبی، حضور وی در مجموعه بانک بلامانع است. از طرف دیگر بانک مرکزی بعد از لغو صلاحیت طالبی و فتحعلی (رییس هیات مدیره پارسیان) به فاصله چند روز بهزادان و اسدی را به عنوان مدیر عامل و رییس هیات مدیره پارسیان معرفی کرد که با توجه به عدم مشارکت بهزادان در رای‌گیری روز مجمع فوق‌العاده ابتدا به ساکن و در ظواهر امر اینگونه تلقی شد که وی نیز به مانند اسدی از دایره بانک پارسیان کنار گذاشته خواهد شد. اما منبع موثق در این زمینه ابراز داشت: با توجه به سوابق بهزادان و معرفی و تعیین صلاحیت وی توسط بانک مرکزی به نظر می‌رسد همه اعضای هیات مدیره جدید پارسیان بر مدیر عاملی بهزادان اتفاق نظر خواهند داشت و فقط باید منتظر بود که نامبرده از سوی کدام یک از دو گروه ایران خودرو با ۴ عضو هیات مدیره و دیگر گروه‌ها به عنوان نماینده حقوقی و مدیر عامل معرفی خواهد شد.

اما در این میان نکته ظریفی وجود دارد که مربوط به آیین‌نامه شرکت‌های سهامی عام است که مطابق این آیین‌نامه جدید که هنوز ابلاغ نشده مدیر عامل باید خارج از هیات مدیره باشد که در این صورت، اولا باید دید تا زمان تعیین تکلیف نهایی مدیر عامل پارسیان آیین‌نامه جدید ابلاغ خواهد شد یا خیر و در ثانی باید منتظر تصمیم هیات مدیره در صورت ابلاغ این آیین‌نامه و عدم معرفی مدیر عامل تا فرصت باقی مانده نشست. اما از گوشه و کنار اخبار نیمه‌موثقی به گوش می‌رسد که بهزادان از شانس بیشتری برای مدیریت پارسیان برخوردار است، چرا که تایید صلاحیت و معرفی از پیش‌تعیین شده وی توسط بانک مرکزی و بانکی بودن وی برگ برنده‌ای است که در دستان دیگران موجود نیست و همین نکته به همراه تعجیل در بسته شدن کادر هیات مدیره بانک پارسیان تا قبل از ابلاغ آیین‌نامه جدید شرکت سهامی عام (که به نظر می‌رسد اکثر مدیران و مسوولان شرکت‌های عضو هیات مدیره از آن غافل مانده‌اند) می‌تواند موجبات جانشینی بهزادان به جای طالبی را فراهم کند.

باید منتظر واکنش دیوان عدالت اداری ماند

این مسائل در حالی مطرح می‌شود که تا امروز هیچ واکنشی از سوی دیوان عدالت اداری نسبت به قانونی بودن یا نبودن مجمع فوق‌العاده پارسیان منتشر نشده است و باید به انتظار ماند و دید که آیا دیوان عدالت اداری رای جدیدی را صادر و بر غیرقانونی بودن مجمع تاکید خواهد کرد و یا اینکه به طور رسمی و غیررسمی تصمیمات مجمع را تایید می‌کند که در این صورت باید ختم داستان بانک پارسیان را اعلام و نظاره‌گر فروکش شدن تمام مسائل و موضع‌گیری‌ها و حواشی چندوقت اخیر نشست.

در غیر این صورت و به هر دلیلی که به ایجاد فصلی و داستانی دیگر بینجامید باید باز هم شاهد مسائلی ماند که به هیچ وجه نه درخور بازار پول است و در نه شان بازار سرمایه به عنوان ویترین اقتصادی.