رییس اداره نظارت بر موسسات غیربانکی بانک مرکزی گفت: ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون بازار غیرمتشکل پولی توسط دولت دست بانک مرکزی برای نظارت بر موسسات پولی را باز خواهد گذاشت. ابراهیم درویشی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: لایحه تنظیم بازار غیر متشکل پولی در مرداد ماه سال ۸۲ به مجلس ارائه شد و یک سال مانده به اتمام مجلس ششم مورد بحث قرار گرفت.

وی گفت: تصویب قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی سند افتخار برای مجلس هفتم است، نمایندگان مجلس هفتم با تقبل زحمات زیاد و شنیدن حرف مردم و مسوولان بانک مرکزی این قانون را به تصویب رساندند و بانک مرکزی را همانند سایر کشورهای جهان مسوول ساماندهی موسسات پولی غیر بانکی کردند.

درویشی ادامه داد: بلافاصله پس از تصویب قانون، آیین‌نامه اجرایی آن نیز تهیه شده و در تاریخ دهم مرداد ماه سال ۸۴ جهت تصویب به هیات وزیران ارسال شده، اما تا کنون این آیین‌نامه از دولت بر نگشته است.

وی از دلایل تاخیر در تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: امیدواریم هر چه زودتر این مهم نیز انجام شده تا دست بانک مرکزی برای ساماندهی موسسات پولی غیربانکی اعم از موسسات مالی و اعتباری، لیزینگ‌ها و قرض‌الحسنه‌ها باز شود.

مدیر اداره نظارت بر موسسات غیرپولی افزود: مقایسه‌ اجمالی بین موسسات پولی و قرض‌الحسنه سال‌های ۸۲-۸۰ با وضعیت فعلی نشان می‌دهد امروز آرامش نسبی بر صندوق‌ها و موسسات حاکم است.

وی اضافه کرد: بانک مرکزی تلاش کرده است و روزها و ماه‌ها وقت بازرسان بانک مرکزی در تهران و شهرستان‌ها گذشته است تا این موسسات مورد بازرسی قرار دهند.

وی یادآور شد: نظارت بر صندوق‌هایی مانند بسیجیان، انصار‌المجاهدین و قوامین که هر یک با بیش از ۵۰۰ شعبه در کشور فعالیت دارند و تعداد شعب آنها بسیار بیشتر از بانک‌های خصوصی است، کار آسانی نبوده است.

درویشی اظهار داشت: متاسفانه یکی از این موسسات پولی این ایده را داشته است که هر چه شعب بیشتری راه‌اندازی کنند دولت را در برابر عمل انجام شده قرار خواهد داد که این طرز فکر صحیح نیست.

وی گفت: با بازرسان محدود بانک مرکزی این موسسات به طور کامل مورد بازرسی قرار گرفته و موسسات تحت نظارت نیز چون دریافتند هدف بانک مرکزی ساماندهی است نه برخورد، همکاری لازم را داشته‌اند.

وی گفت: کل تعاونی‌های اعتبار که بیش از ۲۰ شعبه فعال داشته‌اند را نیز مورد بازرسی قرار داده‌ایم و آنان نیز چون حسن نیت بانک مرکزی را دریافتند همکاری کرده و به وضعیت آرام امروز رسیده‌ایم.

درویشی گفت: علاقه‌مندیم به زودی آیین‌نامه اجرایی قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی نیز به تصویب هیات وزیران رسیده و ابلاغ شود و همانگونه که تصویب این قانون سند افتخاری برای مجلس هفتم است اجرای آن نیز سند افتخاری برای دولت آقای احمدی‌نژاد باشد.

خبرنگار فارس از درویشی پرسید: قرار بود شرکت‌های لیزینگ نیز در چارچوب قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی ساماندهی شود در این رابطه چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

وی پاسخ داد: منتظر ابلاغ قانون توسط دولت هستیم، البته ما به اداره ثبت شرکت‌های لیزینگ اعلام کرده‌ایم جدیدا شرکتی را بدون موافقت بانک مرکزی به ثبت نرسانند و اگر شرکت‌هایی که قبل از سال ۸۲ به ثبت رسیده‌اند مشکلاتی داشته باشند هم درصددیم تا رفع کنیم.

درویشی بار دیگر تاکید کرد: برای ساماندهی شرکت‌های لیزینگ منتظر ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون بازار غیرمتشکل پولی هستیم تا عملا مجوز اینگونه موسسات را بدهیم.

وی خاطرنشان کرد: حضور شرکت‌های لیزینگ بسیار مفید است، این شرکت‌ها مشکلات مقطعی مردم را حل می‌کنند، بار وام‌های کوچک را از روی دوش بانک‌ها برمی‌دارد تا به عنوان موسسات اقتصادی بزرگ به وظیفه اصلی خود یعنی تزریق منابع به کارخانه‌های بزرگ بپردازند.

درویشی تصریح کرد: وجود لیزینگ‌ها بسیار لازم است، بانک مرکزی ارتباط بسیار خوبی با لیزینگ‌ها دارد، اما باز منتظر ابلاغ آیین‌نامه هستیم.

وی در عین حال گفت: نظارت خود بر لیزینگ‌ها را رها نکرده‌ایم و بازرسان بانک مرکزی دایما در حال بازرسی هستند.