غرب فرصت را از دست می‌دهد

شیبانی: به دنبال گسترش روابط با شرق هستیم

شیبانی: ایران طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده به شماره یک منطقه تبدیل خواهد شد. بنابراین غربی‌ها در حال از دست دادن فرصت هستند. ابراهیم شیبانی، رییس کل بانک مرکزی ایران در گفت‌وگویی مفصل با نشریه بین‌المللی یورومانی با تشریح آخرین وضعیت نظام بانکی کشور اعلام کرد که هم‌اکنون ایران از نظر مالی در شرایط ایده‌آل و مطمئنی به سر می‌برد. وی بدون اشاره به مبلغ دقیق، اندوخته ارزی کشور را ده‌ها ‌میلیارد‌دلار اعلام و تصریح کرد: اعلام دقیق اندوخته ارزی ممکن نیست زیرا به دلیل فضای موجود بین‌الملل، ما اندکی محتاط هستیم.

رییس‌کل‌ بانک مرکزی خاطرنشان کرد: شرکای تجاری سنتی ما در اروپا هستند و ما با آنها روابط خوبی داریم، اما در همین حال ما به دنبال شرق نیز هستیم تا بتوانیم تجارت خود را با آنها نیز گسترش دهیم و این به آن معنی است که ما به دنبال ارزهای آنها نیز هستیم. خبرنگار یورومانی در خصوص مشکلات فعالیت در فضایی که ایران از لحاظ سیاسی تحت فشار است سوال پرسید و رییس‌کل‌ بانک مرکزی پاسخ داد: سوال خوبی بود. ما از لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران استقبال می‌کنیم. تجارت آمریکایی در ایران مورد استقبال است. ما حتی با تامین قطعات یدکی هواپیماهای غیر نظامی‌ دچار مشکل هستیم. آمریکا دارای مردمان بزرگ و متمدنی است و ما به آنها احترام می‌گذاریم، اما سیاستمداران آنها رفتار مناسبی ندارند و هر ساله تحریم‌های علیه ایران را تمدید می‌کنند. وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه در یک دهکده مالی جهانی چگونه آمریکا می‌تواند اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار دهد، پاسخ داد: اگر آنها بتوانند این کار را می‌کنند، آنها تمام تلاش خود را کرده‌اند و می‌کنند. پیش از انقلاب اسلامی‌ خودرو‌های آمریکایی زیادی در ایران بود که اکنون شمار خودرو‌های کره‌ای در کشور زیاد شده است، بنابراین ما آنها را جایگزین کرده‌ایم. وی ابراز امیدواری کرد که غربیان به این نقطه برسند که تجارت آزاد و بانکداری آزاد برای هر کشور و هر شخصی خوب است. شیبانی ابراز اطمینان کرد که طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده ایران در منطقه به شماره یک تبدیل خواهد شد، بنابراین آنها در حال از دست دادن فرصت هستند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص امکان کشمکش و درگیری با غرب گفت: نه! جنگی در کار نخواهد بود. مطمئن هستم که دیر یا زود غربیان به این منطق خواهند رسید که بهترین گزینه همکاری و مذاکره صلح است.

دکتر شیبانی در پاسخ به سوال یورومانی:

اندوخته ارزی ایران به بالاترین حد در تاریخ کشور رسیده و کاملا متنوع است

رییس‌کل بانک مرکزی گفت: سطح اندوخته ارزی کشور در حال حاضر به بالاترین میزان خود در تاریخ کشور رسیده و این امر کاملا طبیعی است زیرا بهای نفت نیز افزایش بی‌سابقه‌ای یافته است.

من نمی‌گویم که ما همچون بانک‌های مرکزی کانادا و استرالیا مستقل هستیم اما در مقایسه با دیگر بانک‌های منطقه از استقلال بسیار بیشتری برخورداریم

به گزارش (ایسنا) دکتر ابراهیم شیبانی در گفت‌وگویی تشریحی با نشریه بین‌المللی یورومانی با تشریح آخرین وضعیت نظام بانکی کشور اظهار کرد که هم‌اکنون ایران از نظر مالی در شرایط ایده‌آل و مطمئنی به سر می‌برد.

وی گفت: دوره‌ای که من اکنون می‌توانم با آن مقایسه کنم سال‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۷ پیش از انقلاب اسلامی ‌ایران است. در طی آن دوره ما ۹۹‌میلیارد‌دلار به دست آوردیم و پس از انقلاب بخش اعظمی‌ از آن مصرف شد، بخشی از آن به عنوان وام به کشور‌هایی همچون مصر، اردن، فرانسه داده شد و تنها در حدود ۱۲‌میلیارد‌دلار باقی ماند. در حال حاضر سطح ذخایر ارزی در بالاترین میزان و در سطح مطمئنی قرار دارد.

وی بدون اشاره به مبلغ دقیق، اندوخته ارزی کشور را ده‌ها ‌میلیارد‌دلار اعلام و تصریح کرد: اعلام دقیق اندوخته ارزی ممکن نیست زیرا به دلیل فضای موجود بین‌الملل، ما اندکی محتاط هستیم.

شیبانی درباره ترکیب اندوخته ارزی کشور اذعان کرد: اساس اولیه اندوخته ارزی پرداخت‌های ملی است. برخی از پرداخت‌های ما به دلار، برخی به یورو و مابقی به دیگر ارز‌هاست. دومین پایه اندوخته ارزی این است که ما تاثیرات سیاسی را به حساب می‌آوریم. چیزی که می‌توانم بگویم این است که ما مقداری دلار، یورو و اوراق قرضه از کشور‌های اروپایی در اختیار داریم و از دیگر ارز‌ها نیز داریم، بنابراین اندوخته ارزی ما کاملا متنوع است.

وی همچنین درباره عملکرد ارز‌ها طی پنج تا ۱۰سال آینده گفت: در حقیقت ما یک هیات برای این امر داریم و به دقت تغییرات در ارز‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. چیزی که قابل رویت است، این است که اقتصاد آمریکا در حال رشد سریع است و رشد ۳/۳‌درصدی برای این کشور بالا است. این رشد در حال حاضر خوب است و این به آن معنی است که ارزش‌دلار در برابر دیگر ارز‌ها به سطح خوبی خواهد رسید. ارز‌های کشور‌های در حال رشد همچون چین و هند و حتی اندونزی و مالزی نیز در حال قدرتمند شدن هستند. وی افزود: برخی اوقات ما برخی از اندوخته خود را به صورت دیگر ارز‌ها نگهداری می‌کنیم، زیرا تنوع اندوخته ارزی برای ما بسیار مهم است که دلیل آن تنها سیاسی نبوده است.

رییس‌کل‌ بانک مرکزی خاطرنشان کرد: ما عضو اتحادیه نقل و انتقال‌های آسیا که شامل کشور‌های هند، پاکستان و دیگر کشور‌های آسیای جنوب شرقی است، هستیم. شرکای تجاری سنتی ما در اروپا هستند و ما با آنها روابط خوبی داریم، اما در همین حال ما به دنبال شرق نیز هستیم تا بتوانیم تجارت خود را با آنها نیز گسترش دهیم و این به آن معنی است که ما به دنبال ارزهای آنها نیز هستیم.

وی همچنین درباره ارتباط با بانک‌های مرکزی منطقه و اتحاد مالی رسمی‌ در آینده گفت: ایجاد یک اتحادیه پولی ممکن است، ما به دنبال آن هستیم و تلاش می‌کنیم نقش چنین اتحادیه‌ای را افزایش دهیم. ما در پیشبرد این امر بسیار صاحب نفوذ هستیم. وی تصریح کرد: این امکان وجود دارد که در آینده‌ای نزدیک ما این اتحادیه را به یک اتحادیه تجاری، یک اتحادیه گمرکی و در نهایت به یک بازار مشترک توسعه دهیم.

او در زمینه استقلال در تصمیم‌گیری‌ها اظهار کرد: سال گذشته قانون تغییر کرد. در حال حاضر رییس بانک مرکزی از سوی رییس‌جمهور انتخاب می‌شود که این یعنی استقلال بیشتر، زیرا پیشتر وزیر امور اقتصادی و دارایی رییس‌کل‌ بانک مرکزی را انتخاب می‌کرد. شیبانی در پاسخ به سوالی درباره حضور مقامات بلندپایه مذهبی در تصمیم‌گیری‌‌های بانک مرکزی و حضور یکی از آنها در هیات مدیره بانک تصریح کرد: ما تکنوکرات هستیم و البته مذهبی نیز هستیم. ما یک شورای پول و اعتبار داریم که بخش قانون‌گذاری بانک است و نمایندگان مجلس و هیات‌دولت در آن حضور دارند و من رییس آن شورا هستم.

وی ادامه داد: حتی می‌توان گفت که ما ماهرترین در منطقه هستیم، به طوری که صندوق بین‌المللی پول از متخصصان ایرانی برای آمار‌ها و مسائل مالی استفاده می‌کند و آنها را برای آموزش به دیگر کشور‌ها می‌فرستد. بانک مرکزی همیشه یک موسسه تکنوکرات بوده است.

وی ادامه داد: ما کاملا آزاد هستیم و می‌توانیم کاملا آزادانه تصمیم‌گیری‌‌های دولت را نظاره و از آنها انتقاد کنیم. در حقیقت نقش بانک مرکزی در کشور انتقاد از تصمیم‌های دولت بود تا به طور مثال دریابیم که بودجه دولت در راستای اهداف ما بوده است یا نه. برخی اوقات ما بحث‌هایی نیز داریم و برخی اوقات نیز مجلس عملکرد ما را نقد می‌کند که این کاملا طبیعی است، به طور مثال اگر مجلس بخواهد از اندوخته ما هزینه کند موضع ما این است که بایستیم و آن را مورد انتقاد قرار دهیم و به سطحی که به نظرمان برای اقتصاد امن است، کاهش دهیم.

من نمی‌گویم که ما همچون بانک‌های مرکزی کانادا و استرالیا مستقل هستیم اما در مقایسه با دیگر بانک‌های منطقه از استقلال بسیار بیشتری برخورداریم. شیبانی در ادامه مصاحبه خود عنوان کرد: قانون به ما اجازه نمی‌دهد که استقلال بیشتری داشته باشیم. در آمریکا بانک مرکزی به کنگره گزارش می‌دهد و در اینجا ما به رییس‌جمهوری و نه به مجلس.

وی درباره تفاوت دولت‌های کنونی و پیشین در سیاست‌های اقتصادی گفت: تغییرات اندکی بین دو دولت در این خصوص وجود دارد که طبیعی است که از آن جمله سیاست ذی‌نفع شدن استان‌های کوچک بوده است که در دولت کنونی انجام شد اما در اصل سیاست‌ها مثل هم است.

او از عملکرد دولت جدید ابراز رضایت کرد و افزود: تنها یک سال از حضور رییس‌جمهور جدید در دفتر کارش می‌گذرد و تا جایی که به بانک مرکزی مربوط می‌شود، ما کاملا در سیاست‌های خود آزاد هستیم و هیچ کس کار‌های ما را به ما دیکته نکرده است.

رییس‌کل‌ بانک مرکزی همچنین درباره رشد اقتصادی کشور اعلام کرد: طی سال گذشته رشد اقتصادی ۵/۵‌درصد بوده است که در مقایسه با کشور‌های حاشیه خلیج فارس خوب بوده است. طی سال گذشته رشد بخش کشاورزی ۱/۷‌درصد، بخش نفت و گاز ۶/۲‌درصد، صنعت و معدن ۱/۷‌درصد و تولیدی ۵/۸‌ درصد بوده است که برای ما کاملا خوب است. همچنین تولید ناخالص داخلی بخش غیر نفتی رشد ۹/۵‌درصدی و نفت ۵/۵‌درصدی یافت که به این معنی است که بخش غیر نفتی عملکرد خوبی دارد. وی افزود: طی سال آینده نرخ‌های رشد بالاتر خواهد بود سال گذشته ما صادراتی معادل ۶۰‌میلیارد‌دلار داشتیم که واردات در این سال معادل ۴۰‌میلیارد‌دلار بود. وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا تورم که برخی اقتصاددانان آن را ۵۰‌درصد محاسبه کرده‌اند، برای شما یک مشکل است؟ گفت: البته تورم برای هر رییس بانک مرکزی یک مشکل است. طی سال گذشته تورم سه‌درصد کاهش یافت که خبر خوبی بوده است. من مطلع شده‌ام که طی ماه مه‌ این میزان به ۵/۸‌ درصد کاهش یافته است. وظیفه اصلی ما کنترل تورم و عرضه پول است. سال گذشته تورم ۱/۱۲‌درصد و سال پیش از آن ۲/۱۵‌درصد بود. نرخ تورم در اولین سال من در حدود ۸/۱۵‌درصد بود که در دوران من پایین و پایین‌تر آمد.

وی درباره چگونگی این کاهش تشریح کرد: ما پول را به بخش‌هایی تولیدی دادیم. تولید هر چه بیشتر کالا و خدمات باعث کاهش تورم می‌شود. در ثانی ما سعی می‌کنیم عرضه پول را کنترل کنیم و سپس نوسانات نرخ‌های بهره را پایدار کنیم. طی سه سال گذشته تضعیف ریال در حدود دو تا سه‌درصد در برابر ۱۲ تا ۱۵‌درصد تورم بوده است که این به معنی آن است که ریال ترقی کرده است.

وی در همین حال در خصوص ارزش برابری ریال در برابر‌دلار که در حال حاضر معادل ۹‌هزار واحد است، گفت: به اعتقاد من اکنون این میزان خوب است. شیبانی درباره پیش‌بینی‌های نفت اظهار کرد: در بودجه سالانه ما بهایی برای نفت داریم. سال گذشته این بها ۴۰‌دلار بوده است و امسال فکر می‌کنم در حدود ۴۵‌دلار باشد. بهای ۵۰‌دلار در هر بشکه برای ما حداکثر خواهد بود. ما متوجه افزایش تقاضا برای نفت هستیم. تقاضای بالا برای انرژی دلیل اصلی افزایش بهای نفت است. طی چهار تا پنج سال آینده قیمت‌های نفتی افزایش خواهد یافت و به نظر نمی‌رسد پس از آن کاهش زیادی داشته باشد. بنابراین می‌توانیم برای دست کم سه سال آینده بر روی قیمت ۶۰‌دلار در هر بشکه برای نفت خام حساب کنیم. شیبانی در خصوص کاهش سطح مشارکت دولت در اقتصاد تصریح کرد: ما در حال انجام این کار هستیم و به مکانیزم بازار معتقدیم. ما سهام عدالت دولت را پیش رو داریم و طی آن سهام شرکت‌های دولتی را به مردم فقیر واگذار می‌کنیم که این به معنی انجام خصوصی‌سازی است. اخیرا نیز مجوز شش بانک خصوصی را صادر کردیم. پس از انقلاب اسلامی‌ هیچ بانک خصوصی در ایران وجود نداشت.

وی افزود: ما برای تحقق برنامه عظیم خصوصی‌سازی پول کافی، نقدینگی و سازمان‌های کافی برای حمایت این برنامه در اختیار داریم و همچنین بازار‌های سهام خوبی داریم و در حال توسعه آنها هستیم. وی در خصوص نامه ۵۰ اقتصاددان به رییس‌جمهور و انتقاد از سیاست‌های اقتصادی وی گفت: این خیلی معمولی است. این اتفاقات حتی در آمریکا نیز طبیعی است. آنها تنها کار خود را انجام دادند و ما با ایده‌های آنها آشنا شدیم.

خبرنگار یورومانی در خصوص مشکلات فعالیت در فضایی که ایران از لحاظ سیاسی تحت فشار است سوال پرسید و رییس‌کل‌ بانک مرکزی پاسخ داد: سوال خوبی بود. ما از لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران استقبال می‌کنیم. تجارت آمریکایی در ایران مورد استقبال است. ما حتی با تامین قطعات یدکی هواپیماهای غیر نظامی‌ دچار مشکل هستیم. آمریکا دارای مردمان بزرگ و متمدنی است و ما به آنها احترام می‌گذاریم، اما سیاستمداران آنها رفتار مناسبی ندارند و هر ساله تحریم‌های علیه ایران را تمدید می‌کنند.

بالاترین مقام سیستم بانکی کشور در ادامه اظهارات خود گفت: موضع ما همکاری با آنها به ویژه در خصوص مسائل حرفه‌ای است اما آنها یک مسیر فعال و سازنده را طی نمی‌کنند، ما باید موضوعات را رو در رو حل و فصل کنیم.

وی با بیان اینکه می‌توانیم با آنها مذاکره کنیم، افزود: من به عنوان دانشجو در هند بوده‌ام و با ذهنیت آنها آشنایی دارم اما آنها نمی‌خواهند با ما همکاری کنند. آنها از ابتدا از خود تکبر و نوعی بی‌توجهی نشان دادند. او گفت: ما با اروپا مشکلی نداریم و روابط بانکداری ما با آنها نرمال است. من بسیاری از روسای بانک‌های مرکزی اروپا را می‌شناسم و با آنها گفت‌وگو کرده‌ام. اکنون آنها از سوی آمریکا تحت فشار هستند و به من گفته‌اند که از این موضوع خوشحال نیستند. البته در حال حاضر شرایط خاصی وجود دارد اما من اطمینان دارم که این شرایط تغییر خواهد کرد. شیبانی در زمینه فعالیت متفاوت بانک مرکزی در شرایط کنونی گفت: در حال حاضر روابط ما با اروپا و آسیا به خوبی پیش می‌رود و هیچ گونه اقدام تثبیتی انجام نداده‌ایم، اندوخته‌هایی در آن بانک‌ها داریم که به معنی آن است که به یکدیگر اطمینان داریم. وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه در یک دهکده مالی جهانی چگونه آمریکا می‌تواند اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار دهد، پاسخ داد: اگر آنها بتوانند این کار را می‌کنند، آنها تمام تلاش خود را کرده‌اند و می‌کنند. پیش از انقلاب اسلامی‌ خودرو‌های آمریکایی زیادی در ایران بود که اکنون شمار خودرو‌های کره‌ای در کشور زیاد شده است بنابراین ما آنها را جایگزین کرده‌ایم. ما با کشور‌های زیادی مبادلات بازرگانی داریم که از آن جمله می‌توان به مناسبات خوب با بانک‌های انگلیس، فرانسه و آلمان اشاره کرد. وی ابراز امیدواری کرد که غربیان به این نقطه برسند که تجارت آزاد و بانکداری آزاد برای هر کشور و هر شخصی خوب است.

شیبانی ابراز اطمینان کرد که طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده ایران در منطقه به شماره یک تبدیل خواهد شد، بنابراین آنها در حال از دست دادن فرصت هستند. رییس‌کل‌ بانک مرکزی با تاکید بر اینکه ما از خصومت متنفریم، درباره جنگ عراق و شرایط پس از آن گفت: شرایط در عراق در حال بهبود است. اکنون آنها دولت خود را دارند و امیدواریم که به ثبات دست پیدا کنند که برای ما نیز خیلی خوب خواهد بود. ما تلاش زیادی برای کمک به آنها می‌کنیم. اگر به اطراف نگاه کنید متوجه می‌شوید که ایران یک کشور با ثبات است و دوست دارد همسایگانش نیز ثروتمند و با ثبات باشند. وی در پاسخ به سوالی در خصوص امکان کشمکش و درگیری با غرب گفت: نه! جنگی در کار نخواهد بود. مطمئن هستم که دیر یا زود غربیان به این منطق خواهند رسید که بهترین گزینه همکاری و مذاکره صلح است. اگر نگاهی عمیق کنیم متوجه خواهیم شد که تمامی‌همسایگان ما از لحاظ فرهنگی، اقتصادی و تاریخی به یکدیگر متصل هستند.

وی تصریح کرد: ثابت شده است که تحریم‌های اقتصادی هیچ گاه موثر نبوده است و بر خلاف تجارت آزاد است. تحریم‌های مالی به ضرر ثبات مالی جهان خواهد بود و ما باید بسیار مراقب باشیم تا هیچ گونه آسیبی به سیستم مالی جهانی وارد نکنیم. آنها نمی‌توانند ما را نادیده بگیرند و نمی‌توانند ما را تحریم کنند. ما هیچ گاه برای هیچ کشوری دشمن نبوده‌ایم، اینجا هیچ نشانه‌ای از اهریمن نیست و تنها نشانه‌های خدا وجود دارد. وی تاکید کرد: کشور ما امن و از هر کشور دیگری در منطقه متمدن‌تر است. در همین حال رییس‌جمهور ما محبوب است و از سوی توده مردم حمایت می‌شود زیرا به منافع کشور فکر می‌کند. وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های هسته‌ای ایران تاکید کرد: هرگز، این امر هرگز به وقوع نخواهد پیوست. در ایدئولوژی ما بمب هسته‌ای جایگاهی ندارد. رهبران ما نیز به این امر تاکید کرده‌اند. در اسلام نیز این امر به شدت ممنوع شده است. من حتی تصور آن را نیز نمی‌توانم بکنم، ما به آن احتیاج نداریم و هیچ خصومتی با هیچ کس نداریم.

او در پاسخ به سوالی درباره اهمیت فلسطینیان برای ایرانیان گفت: مردم فقیری در آنجا زندگی می‌کنند. به آنها ظلم شده است و این احساس ما به آنهاست، آنها هیچ درخواستی ندارند و آنجا دموکراسی به چشم نمی‌خورد.