جزئیات پرداخت وام به دارندگان خودروهای فرسوده

لیلا اکبرپور- مدیرعامل بانک ملت گفت: دارندگان خودروهای فرسوده می‌توانند با ساده‌ترین شکل ممکن و در کوتاه‌ترین زمان تسهیلات خود را از این بانک دریافت کنند. دکتر دیواندری در نشستی با خبرنگاران ضمن تشریح جزئیات پرداخت وام برای طرح نوسازی خودروهای فرسوده کشور افزود: بانک ملت به این منظور به دارندگان خودروهای فرسوده وام ۵میلیون تومانی با سود ۷درصد، بازپرداخت ۵ساله در ۶۰قسط ۹۸هزار تومانی اعطا می‌کند.

او خاطر نشان کرد: بانک ملت برای اعطای این تسهیلات با اخذ سفته، تنها یک ضامن فعال در بخش دولتی، خصوصی و یا دارای شغل آزاد می‌خواهد و سند خودرو در رهن بانک نمی‌رود و به نام خود مشتری ثبت خواهد شد.

او در پاسخ به این سوال دنیای اقتصاد که آیا اعطای وام ۵میلیون تومانی به این شکل ریسک بالایی ندارد؟ گفت: اکثر افرادی که گیرندگان این وام هستند اکنون با خودروهای فرسوده خود کار کرده و امرار معاش می‌کنند بنابراین این قشر زحمتکش برای بازپرداخت اقساط ۹۸هزار تومان مشکلی نخواهند داشت.

دکتر دیواندری با بیان اینکه بانک ملت در مرحله اول ۸۰۰شعبه خود را که به نمایندگی‌های مجاز خودروسازان نزدیک هستند برای خدمت‌رسانی به متقاضیان وام در نظر گرفته است، یادآور شد: برای جلوگیری از ترافیک کاری و رفاه حال مشتری شعب مذکور از ساعت ۱۴ الی ۱۶ یعنی بعد از پایان کار شعب به متقاضیان تسهیلات، خدمات می‌دهد.

به گفته مدیر عامل بانک ملت آدرس شعب منتخب ضمن درج در سایت این بانک در نمایندگی‌های مجاز خودروسازان موجود است که در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

مدیر عامل بانک ملت با یادآوری اینکه خودروسازها مرحله اول ثبت‌نام را انجام داده و متقاضیان وام را به شعب بانک ملت معرفی می‌کنند، گفت: بانک ملت مرحله اعتبارسنجی مشتری را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام داده و چنانچه فرد متقاضی بدهی معوق به بانک ملت نداشته باشد وام خود را دریافت می‌کند.

دکتر دیواندری خاطرنشان کرد: از زمانی که بانک ملت حواله خرید خودرو را صادر می‌کند خودروسازان باید ظرف ۱۵روز اتومبیل را به گیرنده وام تحویل دهند.

او اظهار داشت: دارندگان خودروهای فرسوده برای خرید خودرو از شرکت‌های خودروسازی محدودیت ندارند اما از آنجا که طبق مقررات این یارانه بابت اتومبیل‌های دوگانه‌سوز در نظر گرفته شده است، محصولات ایران‌خودرو و سایپا در اولویت هستند.

مدیرعامل بانک ملت با اشاره به اینکه وزارت کشور متولی طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده است گفت: چنانچه دارندگان خودروهای فرسوده تنها بخواهند ماشین خود را تحویل دهند و قصد خرید مجدد خودرو ندارند می‌توانند مبلغ یک میلیون تومان از وزارت کشور و ۶۵۰هزار تومان از اعتبارات دولت بابت از رده خارج شدن خودروی فرسوده خود دریافت کنند.

دیواندری تاکید کرد: از نمایندگی‌های خودروسازان خواسته شده تا روزانه ۴ تا ۵ نفر را به شعب بانک معرفی کنند تا ظرف ۲۴ ساعت مقدمات اعطای تسهیلات فراهم شود.

به گفته او تا پایان امسال ۲۵۰هزار دستگاه خودروی فرسوده از ناوگان حمل و نقل کشور خارج می‌شود، که ۶۰۰میلیارد تومان منابع برای مرحله اول و ۱۲۵هزار خودرو تامین شده است.

دکتر دیواندری یادآور شد: خودروهای عادی که بالای ۳۰ سال از ساخت آنها گذشته باشد و خودروهای تاکسی با سن ۱۵ سال مشمول این طرح می‌باشند.

او ادامه داد: برای وانت‌بارها ۲۰ سال، خودروهای ۶ سیلندر ۲۵ سال و ۴ سیلندر ۳۰ سال عمر برای قرار گرفتن در این طرح تعیین شده است.

مدیرعامل بانک ملت گفت: در مورد خودروهای تاکسی محدودیت برای اعطای وام وجود ندارد و دارندگان تاکسی می‌توانند مطابق شرایط عمل نوسازی در سازمان تاکسیرانی به بانک ملت مراجعه و تسهیلات دریافت کنند.

دیواندری یادآور شد: تاکسیداران برای دریافت وام نیازی به ضامن ندارند اما سند خودروی آنها در رهن بانک قرار می‌گیرد.

او افزود: طرح نوسازی خودروهای فرسوده در تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۸۴ با در نظر گرفتن یارانه تسهیلات و با عاملیت بانک ملت انجام می‌شود.

او ادامه داد: مشکلات واردات بنزین، آلودگی هوا در کلان شهرها و ظرفیت تولید در کارخانه‌های خودروسازی موجب شد تا ضمن فراهم نمودن منابع برای دارندگان خودروهای فرسوده، شرایط برای فروش محصولات خودروسازان و اجرای یک پروژه ملی مهیا شود.

مدیرعامل بانک ملت در پاسخ به این سوال که مشارکت در امر نوسازی خودروهای فرسوده چه نفع اقتصادی برای خود بانک دارد گفت: امتیاز انجام یک کار زمین مانده برای بانک ملت کافی است، همانطور که همگان استحضار دارند از رده خارج شدن خودروهای فرسوده جزو برنامه‌های دولت بود اما به کندی صورت می‌گرفت که با مشارکت بانک ملت روند اجرای این طرح آهنگ تندی گرفت.

دکتر دیواندری درخصوص اینکه چرا بانک ملت به عنوان بانک عامل انتخاب شد، گفت: بانک ملت تجربه طرح گندم را در کارنامه خود داشت که مورد توجه هیات دولت قرار گرفت و وزارت کشور با توجه به زیرساخت‌ها و سرعت عمل این بانک، با عاملیت بانک ملت موافقت کرد.

او اظهار داشت: هموطنان ما که تا به حال به بانک ملت مراجعه نکرده‌اند طرح نوسازی خودروهای فرسوده فرصتی خواهد بود تا خدمات‌رسانی این بانک را نیز تجربه کنند.

***

دکتر دیواندری، مدیرعامل بانک ملت پس از تشریح جزییات اعطای تسهیلات به دارندگان خودروهای فرسوده به پرسش‌های دنیای اقتصاد در مباحث دیگری پاسخ داد.

آقای دکتر در راستای اجرای بند ج سیاست‌های کلی اصل ۴۴ طرح واگذاری شرکت‌های بیمه به بانک‌ها در چه مرحله‌ای است و بانک ملت تصمیم دارد چه شرکت بیمه‌ای را خریداری کند؟

بابت افزایش سرمایه بانک‌ها یا پرداخت بخشی از بدهی دولت به نظام بانکی، بحثی مطرح است که مالکیت بیمه‌های دولتی به بانک‌ها انتقال یابد تا همراه خصوصی شدن بانک‌ها به صورت خودکار، بیمه‌ها نیز واگذار شوند تا مراحل بوروکراسی و مذاکره خصوصی‌سازی کوتاه‌تر شود.

اما در خصوص این که بانک ملت چه شرکت بیمه‌ای را می‌خرد هنوز هیچ چیز مشخص نیست و منتظر کار کارشناسی و اخذ مصوبه هستیم.

البته گمان می‌کنم منطق اختصاصی شرکت‌های بیمه به بانک‌ها براساس سایز شرکت‌ها باشد. یعنی بانک‌ها براساس میزان منابع (سرمایه + سپرده‌ها) و بیمه‌ها براساس سهم بازار با هم مقایسه و واگذاری صورت می‌گیرد.

طرح واگذاری بانک و بیمه‌های دولتی در چه مرحله‌ای است؟

متولی خصوصی‌سازی بانک‌ها معاونت وزارت امور اقتصادی و دارایی در امور بانک‌و بیمه وشرکت‌های دولتی است. این معاونت با تشکیل کمیته‌هایی از خود بانک‌ها با عناوین اصلاح ساختار مالی بانک‌ها، تهیه اساسنامه بانک‌هایی که واگذار می‌شوند و قرار است دولتی بمانند و دستورالعمل‌های حقوقی و مرحله انتقال مالکیت و کمیته بررسی تجارب خصوصی‌سازی در داخل و خارج از کشور قدم‌های اولیه را برداشته است.

در واقع کمیته‌های مذکور با بررسی فرصت‌ها و تهدیدها بهترین مسیر را در راستای تحقق اهداف سیاست‌های کلی اصل ۴۴ انتخاب می‌کنند.

بانک ملت در کدامیک از کمیته‌ها حضور دارد؟

بانک ملت متولی کمیته حقوقی و تهیه اساسنامه بانک‌ها بود که کار خود را به پایان رسانده است. توجه داشته باشید که دوره خصوصی‌سازی انتقال مالکیت دولتی به بخش غیردولتی است و دارای حساسیت‌ها و ویژگی‌ خاصی است که باید به درستی انجام شود.

به عقیده شمابرای گذر از این مرحله باید مدیران دوران انتقال تعریف شوند؟

خیر، فکر می‌کنم تغییر مدیریت بعد از خصوصی‌سازی باشد بهتر خواهد بود تا سهامداران جدید با توجه به سیاست‌ها و برنامه‌ها خود مدیریت جدیدی را تعیین کنند.

آقای دکتر، لطفا از عملکرد بانک ملت و نظر مجمع‌عمومی در این خصوص بگویید.

مجمع عمومی بانک ملت برگزار شد و صورت‌های مالی به تصویب اعضا رسید و بانک ملت تنها بانکی بود که مجمع عمومی از عملکرد خوب آن قدردانی کرد.

منابع بانک ملت در سال ۸۴ با رشد ۲۵درصدی همراه بود که نسبت به سال ۸۳، ۵درصد رشد نشان می‌داد. همچنین تسهیلات اعطایی بانک ملت در سال ۸۳ با رشد ۱۷درصدی همراه بود که نسبت به سال ۸۳، ۷درصد رشد داشت.

بانک ملت در زمینه بانکداری الکترونیک به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کرده است که می‌توان رشد ۱۰۰درصدی نصب ATMها را نام برد، در ۳ماه اول امسال و سال گذشته شمار دستگاه‌های خودپرداز بانک ملت ۲برابر شد و از ۶۰۰دستگاه به ۱۲۰۰دستگاه رسید. همچنین نصب POS از سال ۸۴ آغاز شد و در ۶ ماه اول امسال به ۱۰هزار پایانه فروش رسید. در ضمن خدمت جدید بانک ملت ارائه access card است که با استفاده از آن افراد می‌توانند به تمام اطلاعات بانکی خود دسترسی داشته باشند.

همچنین افتتاح حساب کوتاه‌مدت از طریق اینترنت خدمت دیگر بانک ملت است که امروز در ۳۰۰ شعبه تست می‌شود و از نیمه دوم آبان‌ماه عمومیت پیدا می‌کند.

سود ناخالص بانک ملت برای سال‌مالی منتهی به اسفند ۸۴ معادل یک‌هزار و ۳۰۰میلیارد ریال بود.

آقای دکتر نظر شما در خصوص اعتبار در حساب‌های جاری که جزو مصوبات اخیر شورای پول و اعتبار بود، چیست؟

این مصوبه حلقه مفقوده خدمات نظام بانکی کشور بود که حل شد، در واقع به بانک‌ها این اجازه داده شد تا اعتبار در حساب‌ جاری از طریق عقد خرید دین فعال شود. بانک‌ها می‌توانند با توجه به شرایط مشتری تا سقف معینی اعتبار در حساب جاری او در نظر بگیرند و با سود ۱۴درصد محاسبه کنند.

این مساله موجب خواهد شد تا حجم چک‌های برگشتی کاهش یابد و سرعت گرفتن اعتبار بالا رود و بخشی از نقدینگی بنگاه‌ها تامین شود. همچنین مطالبات معوق بانک‌ها نیز کاهش می‌یابد.

به نظر شما این اعتبار در حساب جاری قدرت خرید افراد را بالا نمی‌برد و منجر به افزایش نرخ تورم نمی‌شود؟

توجه داشته باشید که اعتبار در حساب جاری با توجه به اعتبارسنجی مشتریان صورت می‌گیرد و قرار نیست هر کس دسته‌چک داشت از این امتیاز برخوردار شود، بلکه این خدمت بانک برای مشتریان خوب بانک است و بانک‌ها باید با توجه به اینکه خدمت مذکور هزینه پیش‌بینی نشده‌ای برای آنها به شمار می‌رود، در اجرای آن دقت لازم کنند.