کاهش دستوری سود تسهیلات بر‌هم زننده نظم روابط کار است

سخنگوی کانون‌عالی کارفرمایان ایران گفت: این کانون‌عالی به زودی موضوع کاهش سود تسهیلات بانکی را از نظر تبعات و آثاری که بر بازار سرمایه تولید و اشتغال خواهد داشت بررسی می‌‏کند‌.

به گزارش ایلنا‌، «بهاءالدین ادب» در اظهار نظر شخصی راجع به تاثیر کاهش سود تسهیلات بانکی گفت: با توجه به اینکه سود تسهیلات همواره در ارتباط مستقیم با نرخ تورم در جامعه است کاهش سود تسهیلات به صورت دستوری و یک‌جانبه به زیان تولید و اشتغال خواهد بود‌. وی با بیان اینکه به طور معمول در کشورهای پیشرفته سود تسهیلات از نرخ تورم رایج در جامعه اندکی بیشتر است یاد‌آور شد: در حالی که دولت سعی دارد به صورت دستوری نرخ سود تسهیلات را تا ۱۲‌درصد کاهش دهد‌، شاهد هستیم که مراجع رسمی نرخ غیر‌واقعی تورم را ۱۴‌درصد اعلام می‌‏کنند.

وی در تشریح تاثیر و ارتباط نرخ سود تسهیلات بانکی با نرخ تورم تاکید کرد: اگر سود تسهیلات به صورت دستوری و غیر‌منطقی کاهش یابد در کوتاه‌مدت به دلیل افزایش نقدینگی سرگردان در جامعه نرخ تورم که ملاک مهمی در تعیین دستمزدهای کارگران است به صورت چشمگیر افزایش می‌‏یابد‌.

این فعال بخش‌خصوصی تاکید کرد‌: جدا از آثار تورمی که کاهش دستوری سود تسهیلات بانکی به دنبال دارد این اقدام باعث فرار سپرده‌های مردم از بانک‌‏ها شده و در نتیجه پرداخت تسهیلات به متقاضیان احداث طرح‌های اشتغالزا کمتر می‌‏شود‌. وی افزود: حتی اگر بالا بودن سود تسهیلات بانکی به عنوان یکی از معضلات تولید باشد باید سود تسهیلات هم زمان با نرخ تورم کاهش یابد تا از تبعات زیان باری که متوجه طبقات پایین جامعه می‌‏شود جلوگیری کند. ادب یاد‌آور شد: مسائل اقتصادی که تنظیم‌کننده روابط شرکای سه‌جانبه است همچون زنجیر به یکدیگر وابسته هستند‌.