انحلال شورای‌عالی بانک‌ها به نفع نظام بانکی است

در حالی که رییس کل بانک مرکزی از مخالفت رییس جمهوری باانحلال شورای عالی بانک‌ها خبر داده، داوود زارع اسکندری گفت: انحلال شورای عالی بانک‌ها به عنوان یک قانون مناسب لازم‌الاجرا و به نفع نظام بانکی است. به گزارش خبرگزاری مهر، رییس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌ها و مدیرعامل بانک تجارت در جمع خبرنگاران در خصوص انحلال شورای‌عالی بانک‌ها گفت: پس از این که انحلال شورای عالی بانک‌ها در مجلس به تصویب رسید، به عنوان یک قانون لازم الاجرا است و من قصد موافقت یا مخالفت با آن را ندارم و قاعدتا می‌تواند خوب مدیریت شود و به نفع نظام بانکی است.

داوود زارع اسکندری در پاسخ به این سوال که پس چرا رییس جمهور با انحلال شورای‌عالی بانک‌ها مخالفت کرد، اظهار داشت: نمی‌دانم، اما به عنوان یک قانون آن را خوب می‌بینم.

وی همچنین افتتاح شعب بانک‌های خارجی در ایران را مثبت ارزیابی کرد وگفت: اگر مشکل و منع قانونی حضور بانک‌های خارجی در ایران برطرف شود، حضور آنها در ایران می‌تواند تحول بزرگی در سرعت بخشیدن و تعادل بیشتر به سیستم بانکی ایران ایجاد کند.

وی با تاکید بر این که سیستم بانکی کشور برای رقابت کردن با بانک‌های خارجی فعال در ایران در آینده مجبور به ارائه خدمات بیشتر به مشتریان خود هستند، افزود: خرید سهام بانک‌های ایرانی توسط سرمایه‌داران خارجی نیز روشی برای فعالیت سرمایه‌داران خارجی در ایران است.

مدیرعامل بانک تجارت در پاسخ به این سوال که آیا خارجیان ۴۰درصد سهام بانک تجارت را خریداری می‌کنند، گفت: سهام این بانک مشتری دارد واگر مشکل قانونی نداشته باشد حاضر به خرید آن هستند.

رییس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی در ادامه در خصوص دستور رییس جمهور مبنی بر کاهش نرخ سود بانک‌های دولتی و خصوصی به ۱۲درصد، گفت: پس از این که بانک مرکزی کاهش نرخ سود بانکی را به بانک‌ها ابلاغ کند، نظام بانکی موظف به اجرای آن خواهد بود.

داوود زارع اسکندری در پاسخ به این سوال که بنابراین بانک مرکزی باید آن را تائید کند، اظهارداشت: ‌اصولا هر ضابطه و دستورالعملی در نظام بانکی توسط بانک مرکزی ابلاغ می‌شود.

وی اضافه کرد: نظام بانکی زمانی کاهش نرخ سود بانکی را اجرا خواهد کرد و یا موظف به اجرای آن خواهد شد که این قانون یا ابلاغیه و یا هر مصوبه دیگری از هیات دولت توسط بانک مرکزی ابلاغ شود.

رییس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا تائید می‌کنید که این برای اولین بار است که دولت بدون نظر شورای پول و اعتبار دستور کاهش نرخ سود بانکی را داده است، گفت: ‌به هر حال فکر می‌کنم که قرار است این دستور به شورای پول و اعتبار برود.