الگوی پرداخت وام مسکن را تغییر ندهید

گروهی از مردم از دولت نهم درخواست کردند که شورای پول و اعتبار را موظف کند هر چه سریع‌تر در تصمیم خود برای تغییر روش پرداخت وام ۱۸‌میلیون تومانی مسکن (افزایش سپرده از ۶ به ۹‌میلیون تومان) که از ابتدای خرداد ۸۶ اجرایی می‌شود، تجدید نظر کند. به گزارش خبرگزاری مهر،‌ تغییرالگوی پرداخت وام مسکن که دریک هزاروهفتاد وهفتمین جلسه شورای پول و اعتبار(‌ شنبه ۲۸ بهمن ماه سال گذشته ) ‌به تصویب اعضای ‌این شورا رسید،‌ آغازی برای ایجاد تغییرات اساسی در شرایط پرداخت وام مسکن بود.

در راستای این تصویب در جلسه مذکور،‌ موافقت شد که سقف تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن در بانک مسکن از ۱۲۰‌میلیون ریال به ۱۸۰‌میلیون ریال افزایش یابد و توقف اجرای طرح تسهیلات توام (با سپرده و بدون سپرده مصوب ۱۰/۵/۱۳۸۴ شورا) و اجرای آن پس از پایان دوره تسهیلات توام (پایان اردیبهشت ماه ۱۳۸۶) صورت گیرد.

براساس تصمیم شورای پول و اعتبار برای تغییر الگوی پرداخت وام مسکن، ‌بانک مسکن در روزهای آغاز سال جاری،‌ شرایط جدید پرداخت وام ۱۸‌میلیون تومانی مسکن را با نرخ سود بانکی ۱۳‌درصد مصوب شورای پول و اعتبار به کلیه شعب خود در سراسر کشور ابلاغ کرد.

این بانک در دستورالعمل جدید خود اعلام کرده است که متقاضیان‌ دریافت‌ تسهیلات‌ خرید واحد مسکونی‌ از محل‌ صندوق‌ پس‌انداز مسکن‌ می‌توانند با ‌۶۰‌‌میلیون‌ ریال‌ سپرده‌گذاری‌ بعد از گذشت‌ ‌۱۸‌ ماه‌ انتظار و یا با ‌۹۰‌‌میلیون‌ ریال‌ سپرده‌گذاری‌ بعد از گذشت‌ ‌۱۲‌ ماه‌ انتظار از این‌ تسهیلات‌ بهره‌مند شوند.

همچنین‌ نرخ‌ سود این‌ تسهیلات‌ تا سقف‌ ‌۱۸۰‌‌میلیون‌ ریال‌ ‌۱۳‌‌درصد است‌ و متقاضیانی‌ که‌ سررسید تسهیلات‌ آنها بعد از ‌۳۱‌ اردیبهشت‌ باشد طبق‌ مقررات‌ جدید از این‌ تسهیلات‌ برخوردار می‌شوند‌.

بسیاری از مردم که متقاضی دریافت وام ۱۸‌میلیون تومانی مسکن هستند، می‌گویند که اتخاذ چنین سیاستی از سوی دولتمردان برای تغییر الگوی پرداخت وام مسکن نه تنها کمکی به خانه‌دارشدن آنان نخواهد کرد بلکه با پیچیده کردن شرایط دریافت وام، عملا تعداد متقاضیان دریافت این وام را نیز کاهش خواهد داد.

این درحالی است که تغییر الگوی پرداخت وام مسکن به این شکل آن هم در شرایطی که بازار مسکن همچنان با رکود مواجه است و قیمت‌های کاذب و سرسام‌آور توان مردم را برای خرید و حتی اجاره کاهش داده است،‌ تصمیمی عجولانه و غیرکارشناسانه به نظر می‌رسد.

اجرای طرح تغییر الگوی پرداخت وام مسکن که در روزهای آغازین سال جدید از سوی مسوولان بانک مسکن به تمامی شعب این بانک ابلاغ شده است نه تنها با انتقاد کارشناسان این بخش مواجه شده بلکه موجب نارضایتی مردم به عنوان استفاده‌کنندگان از این طرح شده است.

«محمد فاطمی» کارمند یکی از ادارات دولتی که پدر یک خانواده چهار نفری است و ۷ سال است که اجاره نشین است،‌ با انتقاد از تصمیم جدید مسوولان در مورد پرداخت وام مسکن می‌گوید:‌ فکر می‌کردم که می‌توانم به‌زودی وام مسکن خود را دریافت کرده و از این اجاره‌نشینی خلاص شوم اما با شرایط فعلی ‌ باید باز هم صبر کنم چرا که فراهم کردن سه‌میلیون در مدت زمانی بسیار کوتاه برای یک کارمند دولت که سرپرست یک خانواده چهار نفره نیز هست، تقریبا کاری بعید به نظر می‌رسد.

همچنین «مهدی شهرامی» که به ‌تازگی ازدواج نموده و در یک شرکت ساختمانی به صورت قراردادی مشغول به کار است، تاکید می‌کند که متاسفانه به‌رغم اینکه باید دولت روز به روز شرایط را برای خانه‌دار شدن مردم آسان‌تر کند اما عملا می‌بینیم که مردم برای دریافت وام مسکن باید از «هفت خوان» رد شوند.

به گفته این شهروند تهرانی، سیاست‌های جدید دولت در زمینه وام مسکن با توجه به افزایش بی رویه قیمت مسکن در این کلان شهر،‌ کمکی به خانه‌دار شدن مردم نمی‌کند.

«مریم صبوری» نیز که هم اکنون چهار سال است ازدواج نموده و به گفته خودش سال گذشته به سختی توانسته شش‌میلیون تومان را در یکی از شعب بانک مسکن به امید خانه‌دار شدن پس‌انداز کند، با نارضایتی از تصمیم جدید دولت برای پرداخت وام مسکن می‌گوید:‌ معلوم نیست که مجریان این طرح چه فکری می‌کنند، اگر وام مسکن طرحی برای استفاده اقشار متوسط و کم درآمد جامعه است، ‌پس مجریان این طرح باید بدانند که فراهم آوردن سه‌میلیون تومان پول در مدت زمان کوتاه برای قشر متوسط و کم درآمد جامعه،‌ اصلا آسان نیست. مجریان طرح بهتر بود که به جای برنامه ریزی برای افزایش پس‌انداز متقاضیان، ‌با اتخاذ راهکارهایی کارآمد بستر مناسب را برای افزایش توان مالی مردم برای خرید خانه فراهم کنند نه اینکه عملا شرایط را برای خرید خانه سخت‌تر کنند.

اکثر متقاضیان وام ۱۸‌میلیون تومانی مسکن از دولت درخواست کردند که با توجه به اینکه طرح جدید تغییر الگوی پرداخت وام مسکن هنوز اجرایی نشده، سریعا نسبت به تجدید نظر در این تصمیم اقدام کند.