مسعودرضا طاهری - انتشار گزارش قطعی آمار اشتغال آمریکا در ماه مارس که برخلاف پیش‌بینی قبلی افزایش ۱۸۰هزار نفری شاغلان ماه مارس را اعلام کرد، موجب رشد ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای عمده شد. سایت تحلیلی Market Watch در چهارم آوریل پیش‌بینی کرد آمار اشتغال ماه مارس آمریکا با روند نزولی به میزان ۱۱هزار نفر کمتر از میزان قابل انتظار روبه‌رو شود. شبکه تلویزیونی European Bloomberg نیز همزمان در مصاحبه با یک تحلیلگر و استراتژیست ارزی بر کاهش ۶/۴ روند اشتغالزایی ماه مارس صحه گذارده بود. در پی این تحلیل و پیش‌بینی، نرخ برابری دلار آمریکا رو به کاهش نهاد.

نرخ برابری یورو به رشد بی‌سابقه خود در مقابل دلار طی ۲سال اخیر دست یافت و تا حد ۳۴۴۱/۱ نیز رسید و قیمت طلا در مقابل با بیش از ۱۰دلار افزایش تا حد ۶۷۵دلار برای تحویل فوری بالا رفت. با انتشار گزارش قطعی آمار اشتغال ماه مارس که رشد ارزش دلار را در پی داشت نرخ برابری یورو نسبت به دلار با ۰۰۴۳/۰واحد کاهش تا حد ۳۳۳۴/۱ پایین آمد.

دلار آمریکا تا حد برابری ۲۴/۱۱۹ در مقابل ین ژاپن تقویت شد.بازارهای مالی روز گذشته همچنان در پی تعطیلات عید پاک تعطیل بود اما به نظر می‌رسد امروز دوشنبه قیمت طلا برخلاف رشد ارزش دلار رو به کاهش نهد.

به گزارش بلومبرگ انتشار آمار ۱۸۰هزار نفری اشتغال در ماه مارس ایالات‌متحده موجب شد، اوراق قرضه ۱۰ساله آمریکا به بالاترین حد خود طی ۸هفته گذشته برسد و به نظر می‌رسد شرایط برای فدرال رزرو جهت کاهش نرخ بهره مهیاتر باشد.

بر پایه این گزارش برخی پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که بانک مرکزی آمریکا احتمالا نرخ بهره را از حد ۲۵/۵درصد به ۵درصد تا میانه سال ۲۰۰۷ کاهش دهد که این اقدام معمولا در پی کاهش میزان تورم آتی در آمریکا صورت خواهد گرفت.

اکثر قیمت‌ها در بازار داخلی ارز نیز در پی رشد نرخ دلار در بازارهای جهانی، با کاهش ۲ الی ۳تومانی مواجه بوده‌اند. در بازار سکه و طلا نیز در عوض شاهد تغییرات خاصی نبوده‌ایم اما بازار امروز را در انتظار تغییرات (کاهش) قیمت سپری خواهد کرد.

اداره مطالعات و سازمان‌های بین‌المللی بانک مرکزی کشورمان نیز تحلیل ویژه‌ای از وضعیت ارزهای عمده در هفته منتهی به ۶ آوریل دارد که در پی می‌آید.

وضع ارزهای عمده و نرخ‌های بهره

در هفته منتهی به ۶ آوریل سال ۲۰۰۷ میلادی در بازار نیویورک، ارزش دلار آمریکا عمدتا تحت تاثیر انتشار ارقام اقتصادی در ایالات متحده تقویت انتظارات ادامه فروش‌های ینی و تبدیل آن به ارز‌های دیگر جهت سرمایه‌گذاری در خارج از کشور با شروع سال مالی جدید ژاپن توسط سرمایه‌گذاران، تصمیم بانک مرکزی انگلیس به عدم تغییر نرخ‌های بهره کلیدی این کشور و عوامل تکنیکی قرار داشت. در اولین روز هفته شاخص مدیران خرید بخش کارخانه‌ای موسسه مدیریت عرضه (IMS) حکایت از رشد داشت ولی نشان می‌داد که از سرعت رشد این شاخص در ماه مارس نسبت به ماه فوریه کاسته شده است. این امر ضمن تشدید نگرانی نسبت به ضعیف بودن رشد اقتصادی ایالات متحده انتظارات کاهش نرخ‌های بهره کلیدی فدرال رزرو را تا اواسط امسال تقویت و موجبات ضعف دلار در برابر اکثر ارزهای عمده را در روز دوشنبه در بازار نیویورک فراهم آورد.

در روز سه‌شنبه شرکت‌ها و موسسات سرمایه‌گذاری که قبل از پایان سال مالی ژاپن (۳۱ مارس) سود حاصله از دارایی‌های مالی خود در خارج را به داخل ژاپن برگشت داده بودند، در دومین روز کاری از سال مالی جدید دارایی‌های ینی خود را جهت سرمایه‌گذاری در دارای‌های خارجی و همچنین جهت بهره‌برداری از عملیات (Carry trades) فروختند. از سوی دیگر در این روز سرمایه‌گذارانی که دارای وضعیت مازاد یورویی و فرانک سوئیس بودند، جهت پوشش کمبود حساب‌های دلاری خود مبادرت به فروش‌های یورویی و فرانک سوئیس در برابر دلار نمودند. علاوه بر این در این روز ارقام اقتصادی منتشره در ایالات متحده حکایت از رشد بهتر از انتظارات شاخص فروش خانه‌های قولنامه‌ای داشت. این امر تا حدودی نگرانی نسبت به بازار مسکن را فروکش کرد. موارد مذکور موجب تقویت دلار آمریکا در برابر تمام ارزهای عمده در روز سه‌شنبه در بازار نیویورک شد.

روز چهارشنبه ارقام اقتصادی منتشره در آمریکا حکایت از ضعف شاخص مدیران بخش غیر کارخانه‌ای موسسه مدیریت عرضه در ماه مارس و رشد ضعیف‌تر از انتظار سفارشات بخش کارخانه‌ای این کشور در ماه فوریه داشت. این گزارش این دیدگاه که اقتصاد آمریکا رو به ضعف می‌رود را تقویت کرد و موجب سیر نزولی دلار آمریکا در برابر تمام ارزهای عمده در روز چهارشنبه در بازار نیویورک شد. البته در ساعات اولیه این روز برای مدت کوتاهی انتشار خبر مربوط به تصمیم ایران مبنی بر آزادی ۱۵ ملوان انگلیسی موجب شد تا دلار بخشی از ارزش از دست رفته خود را بازیابد.

روز پنج‌شنبه خریدهای تکنیکی یورویی در پیشاپیش انتشار ارقام اشتغال ماه مارس آمریکا موجب تضعیف دلار در برابر یورو در بازار نیویورک شد. لکن در این روز دلار آمریکا در برابر لیره انگلیس تقویت گردید. چون بانک مرکزی انگلیس تصمیم به عدم تغییر نرخ‌های بهره کلیدی آن کشور گرفت. قابل ذکر است در حال حاضر نرخ‌های بهره کلیدی انگلیس و آمریکا برابر و در سطح ۲۵/۵درصد قرار دارد. روز جمعه آمارهای منتشره در آمریکا حکایت از رشد قوی‌تر از انتظار شاغلان بخش غیر کشاورزی در ماه مارس داشت. این امر ضمن کاهش نگرانی نسبت به ضعف بخش مسکن و ضعف بخش کارخانه‌ای آمریکا موجب تقویت دلار در برابر تمام ارزهای عمده در این روز و در بازار نیویورک شد.