شورای پول و اعتبار علاقمند به کاهش نرخ سود بانکی است

دنیای اقتصاد- ابراهیم شیبانی درحالی از علاقمندی شورای پول و اعتبار به کاهش نرخ بهره سخن گفته است که چندی پیش اعلام شد از سال‌جاری نرخ بهره در بانک‌های دولتی نیز براساس فرمول جدید محاسبه خواهد شد که عملا نوعی افزایش نرخ بهره به حساب می‌آید. صاحب‌نظران اقتصادی با اشاره به شرایط تورمی کشور مخالف کاهش نرخ بهره هستند و به نظر می‌رسد که فرمول جدید به عنوان راه‌حلی در این راستا و با توجه به تجربه سال گذشته اتخاذ شد که در آن کاهش نرخ بهره نه تنها به کاهش تورم منجر نشد بلکه به دنبال آن، علائمی از اختلال در سیستم اقتصادی نیز مشاهده شد. رییس کل بانک مرکزی به‌رغم اینکه از علاقه‌مندی شورای پول و اعتبار به کاهش نرخ بهره سخن گفته، نگرانی‌هایی را نیز از عواقب کاهش غیر کارشناسی این نرخ مطرح کرده است. به گفته وی برای تعیین نرخ بهره توجه به نرخ تورم بسیار مهم است. رئیس کل بانک مرکزی ضمن تشریح روند پیشرفت بانکداری الکترونیک و عملکرد حساب ذخیره ارزی اعلام کرد:

شورای پول و اعتبار علاقه‌مند به کاهش نرخ سود بانکی است

رییس کل بانک مرکزی در آستانه جلسه شورای پول و اعتبار در خصوص تعیین نرخ سود بانکی با تاکید بر ایجاد تعادل میان نرخ سود بانکی و نرخ تورم، گفت: شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی علاقه‌مند به کاهش نرخ سود بانکی هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، ابراهیم شیبانی با اشاره به نرخ سود پرداختی به سپرده‌گذاران و تسهیلات گیرندگان گفت: شاید تنها سه‌درصد منابع بانک‌ها متعلق به بانک‌ها و ۹۷‌درصد آن متعلق به سپرده‌گذاران و مردم است و برای محاسبه نرخ سود بانکی توجه به نرخ تورم بسیار مهم است.

به گفته وی، اگرفرضا نرخ تورم در کشور ۱۰‌درصد و نرخ سود پرداختی به سپرده‌گذاران در حد ۸‌درصد باشد، ظلمی‌در حق سپرده‌گذار خواهد بود و در مقابل آن اگر نرخ سود دریافتی بانک از سپرده‌گذاران نیز بالاتر از نرخ تورم باشد به ضرر تولیدکنندگان و نا امیدی آنها خواهد بود.

وی با تاکید در برقراری یک تعادل میان نرخ سود بانکی و نرخ تورم اظهارداشت: این تعادل را میزان پول، حجم پول و سطح قیمت‌ها تعیین می‌کند، لذا ریشه و اصل، کنترل سطح قیمت‌ها است که بانک مرکزی نیز همواره از آن دفاع کرده است.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: البته برخی از افراد معتقدند که کاهش نرخ سود بانکی منجر به کاهش قیمت‌ها می‌شود که تا حدی این نظر صحیح است و در کوتاه‌مدت ممکن است این اتفاق بیافتد اما در بلندمدت عکس این قضیه رخ می‌دهد، به عبارت دیگر اگر سطح قیمت‌ها و میزان پول کنترل نشود به طور قطع نرخ سود بانکی نیز افزایش خواهد یافت.

وی یکی از شعارهای دولت نهم را کاهش نرخ سود بانکی عنوان کرد و افزود: شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی نیزعلاقه‌مند به کاهش نرخ سود بانکی هستند، اما باید راه این کار فراهم شود و راه‌حل آن در بودجه در حال اجرایی شدن است وسعی مان در همین راستا است.

رییس کل بانک مرکزی اضافه کرد: منضبط‌تر شدن بودجه و حتی فروش اوراق مشارکت باعث کاهش سطح قیمت‌ها می‌شود که همزمان با آن نیز می‌توان نرخ سود بانکی را نیز کاهش داد.

به گفته شیبانی میانگین سپرده‌ها در ایران یکصد هزار تومان است، بنابراین اگر فردی یک میلیارد تومان اعتبار از بانک دریافت کند، از سپرده‌های ۱۰هزار نفر استفاده کرده است، بنابراین این موضوع باید در امر تسهیلات‌دهی ومحاسبه نرخ تورم مورد توجه قرار گیرد.وی گفت: در حال حاضر رشد نقدینگی کشورهای همسایه ایران نظیر کشورهای حوزه خلیج فارس و اردن ۵، ۴درصد، قیمت‌ها ۴‌درصد و نرخ سود ۵/۴‌درصد است به عبارت دیگر تمام موارد مذکور با یکدیگر در تراز است.

رییس کل بانک مرکزی با بیان این که سعی ما این است که پول زیاد به جامعه تزریق نشود و آرام آرام سطح قیمت‌ها با کاهش مواجه شود، تصریح کرد: برای نشان دادن تلاش دولت در این راستا سال گذشته سطح سود را دو ‌درصد کاهش دادیم که امسال نیز شرایط را برای کاهش نرخ سود به شورای پول و اعتبار ارائه خواهیم کرد.

وی در خصوص این مطلب که برخی بر این عقیده هستند که چاپ اسکناس با مبلغ درشت منجر به افزایش تورم می‌شود یا خیر؟ گفت: در این بحث باید این سوال را مطرح کرد که آیا چاپ اسکناس ۲۰تومانی به جای اسکناس ۲۰۰، ۱۰۰ یا ۵۰تومانی باعث کاهش نرخ تورم خواهد شد؟

شیبانی که در برنامه شبکه تهران سخن می‌گفت، افزود: از نظر تئوری اقتصادی و از لحاظ علمی‌ارتباطی بین اندازه اسکناس و تورم و نقدینگی وجود ندارد، زیرا اسکناس جزئی از نقدینگی است نه این که نقدینگی را ایجاد کند، اما راه حل این موضوع روی آوردن به بانکداری الکترونیک است.

وی با تاکید بر این که هدف از استفاده از دستگاه‌های خودپرداز دریافت پول و استفاده آن در فروشگاه‌ها نیست، بلکه هدف استفاده از کارت‌ها برای انتقال و پرداخت پول به صورت اتوماتیک از حساب‌های بانکی است، تصریح کرد: در حال حاضر متوسط اسکناس در کشورهای صنعتی به هر نفر ۱۱ تا ۱۲ برگ است و این در حالی است که متوسط اسکناس در ایران به هر نفر ۱۱۲ برگ یعنی ۱۰ برابر است.

رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: بانکداری الکترونیک در کشور در حال پیشرفت است و با رشد ۷۰-۸۰‌درصدی در سال ۸۵ نسبت به سال ۸۴ برخوردار شد.

وی تصریح کرد: طی سه سال گذشته بانکداری الکترونیک در کشور با جهش بزرگی مواجه شده و در سال‌جاری تکمیل خواهد شد. همچنین شیبانی روش اصلی کنترل قیمت‌ها را کنترل پول عنوان کرد و افزود: کنترل قیمت‌ها مجموعه ای از سیاست‌ها و یک هنر است و کاری است که بانک‌های مرکزی دنیا در پی آن هستند.

وی در مورد وضعیت حساب ذخیره ارزی نیز اظهار داشت: فلسفه تشکیل حساب ذخیره ارزی برای مواجهه با مواقعی است که قیمت نفت بیش از پیش بینی قیمت آن در بودجه افزایش می‌یابد که مازاد بر این قیمت وارد حساب شود و درمواقعی که قیمت نفت کمتر از پیش بینی قیمت آن در بودجه است، از آن استفاده شود و علاوه بر آن قرار بود نیمی ‌از موجودی حساب برای سرمایه‌گذاری در اختیار بخش‌خصوصی قرار گیرد.

رییس کل بانک مرکزی با بیان این که از زمان تشکیل حساب ذخیره تاکنون ۵۰میلیارد دلار وارد این حساب شده است، افزود: دولت‌های گذشته به دلیل علاقه‌ای که به تولید و راه انداختن پروژه‌ها داشتند از این حساب برداشت کردند و گرچه این امر مثبت تلقی می‌شود اما بهتر است موجودی حساب برای آینده حفظ شود.وی یکی از وظایف بانک مرکزی ایران را حفظ ذخایر ارزی کشور عنوان کرد و گفت: در کشورهای عربی روسای بانک‌های مرکزی را محافظ‌المصرف المرکزی می‌نامند و کلمه محافظ یعنی حفاظت‌کننده و نگهدارنده را به جای کلمه رییس به کار می‌برند. شیبانی با تاکید بر این که بانک مرکزی علاقه‌مند به هزینه شدن ذخایر نیست، تصریح کرد: با این حال دولت و مجلس تصمیم‌گیرنده هستند و بانک مرکزی تصمیم‌گیرنده نیست بلکه در حد مشاوره کمک می‌کند.

وی بیان کرد: آنچه تاکنون به بخش خصوصی پرداخت شده نزدیک به ۸میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار است که البته بیش از میزان مذکور قرارداد با بخش‌خصوصی منعقد شده است و آنچه تا پایان سال ۸۵ در حساب باقی مانده بود نزدیک به ۵/۹میلیارد دلار بود.