محمد طبیبیان با بیان این که موفقیت هر سیاست اقتصادی بستگی به میزان اعتبار دولت‌ها در بین مردم دارد، گفت: اگر سود دریافتی مردم از اوراق مشارکت بیش از نرخ تورم باشد مردم از خرید اوراق مشارکت استقبال به عمل می‌آورند، اما اگر این نرخ سود کمتر از نرخ تورم باشد، مردم برای خرید آن چندان استقبالی از خود نشان نخواهند داد. رییس موسسه عالی آموزش بانکداری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان این که در هر کشوری تاثیرگذاری هر سیاست اقتصادی بستگی به درجه اعتماد و اعتباری است که دولت آن کشور در بین مردم از نظر اقتصادی دارد، تصریح کرد: در هر کشوری زمانی یک سیاست به نحو صحیح مطرح و اجرا می‌شود که مردم نسبت به آن سیاست اعتبار قائل باشند.

محمد طبیبیان افزود: در صورتی که مردم به هر دلیلی نسبت به یک سیاست دولت اعتبار قائل نباشند، به همان نسبت آن سیاست موفق نخواهد بود و با عدم موفقیت مواجه می‌شود.

وی در مورد سیاست فروش انتشار اوراق مشارکت توسط دولت گفت: اوراق مشارکت منتشره در ایران به نحوی نظیر اوراق قرضه منتشره در سایر کشورها است که با توجه به مسائل شرعی در ایران این اوراق به صورت اوراق مشارکت منتشر می‌شود.

رییس موسسه عالی آموزش بانکداری با اشاره به فروش اوراق قرضه در سایر کشورها، گفت: تامین کسری منابع، بودجه و استقراض از مردم از جمله اهداف کشورهای صنعتی از انتشار این اوراق است.

وی فلسفه کلی انتشار اوراق قرضه در سایر کشورها را تاثیرگذاری بر روی حجم نقدینگی و نرخ سود بانکی عنوان کرد و افزود: عمده کار بانک‌های مرکزی در تمام دنیا نیز خرید و فروش اوراق قرضه منتشر شده در گذشته است که البته بر روی حجم نقدینگی تاثیرگذار است.

طبیبیان ادامه داد: به عنوان نمونه اگر بانک مرکزی آمریکا خواهان کاهش نیم درصدی نرخ بهره است، به این معنا است که قرار است این بانک مقادیری از اوراق قرضه موجود در دست مردم را خریداری کند.