5 هزار تومانی‌ها تا 2 سال دیگر به خودپردازها راه نمی‌یابند

هنگامی که حجم اسکناس‌های پنج هزار تومانی به حدی برسد که از نظر برگی در مقیاس اسکناس منتشره مطلوب باشد، قابل استفاده در خودپردازها خواهند بود. سید جلال جلیلیان، مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی ، در گفت‌وگو با ایسنا درباره چاپ اسکناس‌های پنج هزار تومانی و تاثیر آن در اقتصاد کشور و دلیل اعلام مشخصات امنیتی این اسکناس و تاثیر آن در رفتار جاعلان، توضیح داد: بانک مرکزی بخشی از ویژگی‌های اسکناس پنج هزار تومانی را اعلام کرده است، این اقدام در همه جای دنیا رخ می‌دهد تا مردم نسبت به آنها آگاهی کافی داشته باشند.

به گفته او بخشی از ویژگی‌های امنیتی تمام اسکناس‌ها به مردم و بخشی دیگر به بانک‌ها اعلام می‌شود، قسمتی که به مردم اعلام می‌شود، هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند و اطلاع جاعلان از این ویژگی‌ها باعث نمی‌شود که آنها قادر به جعل آن باشند.

وی با بیان اینکه اسکناس پنج هزار تومانی دارای بیش از ۲۰ ویژگی امنیتی است، تصریح کرد: در اطلاعیه بانک مرکزی عمده‌ترین ویژگی‌های امنیتی این اسکناس مطرح شده است.

جلیلیان با بیان اینکه شش میلیون برگ اسکناس در مرحله اول در میان بانک‌ها توزیع می‌شود خاطرنشان کرد: سه روز بعد از ۲۱ اسفندماه نیز شش میلیون برگ اسکناس پنج هزار تومانی دیگر توزیع می‌شود و این اقدام به طور متناوب ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه تزریق این اسکناس همزمان با چاپ آن صورت می‌گیرد، گفت: در حال حاضر این اسکناس به طور مرتب چاپ می‌شود.

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا اسکناس‌های پنج هزار تومانی قادر به استفاده در خودپردازها خواهند بود یا خیر؟ گفت: خیر! استفاده از این اسکناس در خودپردازها تا دو سال آینده امکان پذیر نیست، چرا که باید تعداد این اسکناس‌ها به تدریج آن قدر افزایش یابد تا قابل استفاده در خودپردازها شود، بدین ترتیب استفاده از اسکناس پنج هزار تومانی در خودپردازها وابسته به حجم در جریان آنهاست.

وی تزریق این اسکناس‌ها در اقتصاد را باعث تسهیل انجام مبادلات مردم و ارائه سرویس دهی بهتر شبکه بانکی به دلیل کاهش حجم برگی دانست.

او در پاسخ به این سوال که چاپ هر برگ اسکناس پنج هزار تومانی چه هزینه‌ای برای بانک مرکزی داشته است؟ تصریح کرد: بعد از گذشت یک سال مالی، قیمت تمام شده هر اسکناس پنج هزار تومانی محاسبه و سپس هزینه چاپ هر اسکناس مشخص خواهد شد.

او از چاپ این اسکناس در کارخانجات داخل کشور خبر داد و متذکر شد: فعلا قصد انتشار اسکناس‌های درشت‌تر از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.

در عین حال دکتر مرتضی ا... داد ، کارشناس امور مالی ، در این زمینه توضیح داد: در قبل از انقلاب اسکناس‌های هزار تومانی رایج بوده است، در آن زمان یک اسکناس هزار تومانی معادل ۱۳۵ دلار آمریکا بود با گذشت زمان و تورم و افزایش میزان نقدینگی کشور، امروز میزان مبادلات در داخل به دلیل آنکه فقط دو برابر اسکناس هزار تومانی (دو هزار تومانی) منتشر شد با مشکلاتی همراه است و برای رفع این مشکل نیاز به اسکناس‌هایی با ارقام درشت‌تر است.

وی متذکر شد: در حال حاضر بانک‌ها با مجوز بانک مرکزی نسبت به صدور چک پول یا ایران چک مبادرت ورزیده‌اند اما این چک‌ها به عنوان یک پول اصلی در معاملات خرد جایگزین مناسبی نبود، چرا که این چک‌ها در اولین خرج مجددا به بانک برمی‌گردد.

وی هزینه صدور چک بانک‌ها را بالا عنوان کرد و افزود: از ‌طرف دیگر در حال حاضر پول الکترونیکی به شایستگی و همانند کشورهای صنعتی جهان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و به صورت گسترده جایگاه خود را نیافته است، بنابراین اقتصاد نیازمند اسکناس‌هایی با

ارقام درشت‌تر است تا مبادلات پولی تسهیل یابد.

ا...داد با بیان اینکه دولت باید در استفاده از پول الکترونیکی و ایجاد سیستم مناسب در استفاده از کارت‌های اعتباری که جانشین پول شود، اقدام کند، گفت: دولت باید شرایطی را برای بخش خصوصی ایجاد کند تا بتوانند در این زمینه با توسعه کارت‌های اعتباری مقدار زیادی از مبادلات پولی را به‌صورت اسکناس کاهش دهند.

وی با اشاره به اینکه در اقتصاد کشور باید در حال حاضر اسکناس درشتی با مبلغ ۱۰۰ هزار تومان منتشر شود، خاطرنشان کرد: اسکناس، خود به تنهایی تورم‌زا نیست.

به گفته او در مواقعی به دلیل افزایش قیمت سوخت، چاپ اسکناس و سایر عوامل، تورم افزایش می‌یابد. در عین حال افزایش بی‌رویه نقدینگی طی چند سال گذشته مورد مهار قرار نگرفته است، بدین ترتیب آنچه لازم است چاپ اسکناس درشت است.

این کارشناس امور مالی با بیان اینکه در حال حاضر چک ۱۰۰هزار تومانی در اقتصاد استفاده می‌شود، تصریح کرد: با چاپ اسکناس ۱۰۰هزار تومانی نیازی به پشت نویسی و ابطال چک نیست.

اما مساله مهم افزایش امنیت اسکناس‌ها برای جلوگیری از جعل آن است.

خبر توزیع این اسکناس روز گذشته از سوی بانک‌ مرکزی منتشر شد.

براساس این اطلاعیه اسکناس‌های ۵۰هزار ریالی با آرم انرژی هسته‌ای در شبکه بانکی کشور به جریان می‌افتد.

چاپ این اسکناس به پیشنهاد رییس کل بانک مرکزی و تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی صورت گرفت.

رنگ این اسکناس نارنجی و ابعاد آن ۱۶۶ در ۷۹ میلیمتر است که یک میلیمتر در عرض و سه میلیمتر در طول از اسکناس‌های ۲۰هزار ریالی بزرگتر است.

پشت اسکناس نقشه ایران به تصویر کشیده شده است که در میان آن، آرم انرژی هسته‌ای و نیز روایتی از حضرت رسول اکرم (ص) که دانش اگر در ثریا هم باشد، مردانی از پارس به آن دست خواهند یافت، به چشم می‌خورد. در پایین نقشه ایران نیز خلیج فارس نقش بسته است.

طرح این اسکناس از میان ۵۰ تا ۶۰ طرح انتخاب و رییس کل بانک مرکزی سه تا چهار طرح را انتخاب و به وزیر اقتصاد ارائه کرد.

وزیر اقتصاد نیز یک طرح را برگزید و با امضای رییس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد طرح نهایی اسکناس‌های ۵۰هزار ریالی مجوز چاپ و

انتشار گرفت.

روی این اسکناس طبق قانون حفظ یاد و آثار حضرت امام (ره)، مزین به تصویر ایشان است که به صورت پرتره‌ای برجسته چاپ شده است.

نخ ایمنی این اسکناس برای اولین بار دارای عرض ۵/۲ میلیمتر است که رنگ آن تلالو خاصی دارد و روی آن آرم بانک مرکزی و عدد ۵۰هزار ریال به صورت لاتین نقش بسته است.

در بخش سفید اسکناس نیز تصویر امام (ره) و مبلغ اسمی‌ ۵۰هزار ریال به صورت «واتر مارک» چاپ شده است.

در طرح «دید از داخل» که عدد یا شکلی را به صورت مکمل در دو طرف اسکناس به تصویر می‌کشد، عدد ۵۰هزار ریال در پشت و روی اسکناس گنجانده شده که یکی از نکات ایمنی این اسکناس است.