با توجه به ریسک بالای کشاورزی در کشور‌،‌ بیمه محصولات کشاورزی می تواند تضمینی برای ادامه تولید و زندگی کشاورزان باشد. به گزارش خبرگزاری مهر، قرارگرفتن ایران بروی کمربند خشک نیمکره شمالی و داشتن ذخایر منابع آبی بسیار ضعیف و نزولات جوی کم‌،‌ نابسامانی بازار محصولات کشاورزی و در نتیجه نوسان قیمت محصولات کشاورزی و نداشتن امنیت شغلی کشاورزان از موارد عمده‌ای است که کشاورزی در کشور را با ریسک همراه کرده است‌.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که توسعه بیمه محصولات کشاورزی می‌تواند یکی از راه‌های مهم برای کاهش خطر‌پذیری شغل کشاورزی در کشور باشد به گونه‌ای که مسوولان با تحت‌پوشش قراردادن محصولات کشاورزی‌،‌ می‌توانند امنیت را برای کشاورزان فراهم آورند‌.

با نگاهی گذرا به تلاش کشاورزان می‌توان مشاهده کرد که یک کشاورز برای به دست آوردن یک محصول حدود شش‌ماه وقت می‌گذارد،‌ سرمایه‌گذاری می‌کند، اما بار فروش در شهر و در یک غرفه طی ۲۴ یا ۴۸ساعت چند برابر سود کشاورزان را کسب می‌کند‌، ‌یعنی کار ۴۸ ساعته برابر می‌شود با یک تلاش شش ماهه.

براساس اظهارنظر دست‌اندرکاران بخش‌، ‌‌باید بین ‌کشاورزی که روی زمین کار می‌کند و زحمت می‌کشد با بارفروشی که در شهرها حاصل تلاش کشاورزان را به مصرف‌کننده عرضه می‌کند تفاوت منطقی و معقولی وجود داشته باشد به طوری که باید علاوه‌بر افزایش بازدهی کار کشاورزی‌، کشاورز نیز از تضمین کافی برای ادامه شغل و زندگی خود برخوردار باشد.

بنابراین با توجه به ریسک بالایی که کشاورز تحمل می‌کند، علاوه بر استفاده و بهره‌گیری بیشتر و علمی‌تر از منابع آب و خاک‌، ‌مساله بیمه محصولات کشاورزی نیز باید یک کار جدی برای اقتصادی کردن و تضمین بخشیدن به کشاورز زحمتکش در دستور کار قرار گیرد‌.

این درحالی است که عملیات بیمه محصولات کشاورزی که با کمک دولت و بانک کشاورزی از اوائل انقلاب اسلامی آغاز شده هم‌اکنون تا حدی توسعه‌یافته به نحوی که امروزه نزدیک به یک‌سوم از حجم تولیدات بخش کشاورزی تحت‌پوشش بیمه قرار دارد که امید است تا چند سال آینده تمامی تولید کشاورزان تحت پوشش بیمه قرار گیرد‌.

از سوی دیگر، هرچند که طی سال‌های گذشته در زمینه پرداخت خسارات وارده بابت خشکسالی‌،‌ فعالیت‌های مثبتی صورت گرفته اما در مقایسه با میزان خسارات وارده واقعا ناچیز است. البته این درحالی است که خسارات ناشی از خشکسالی چندین برابر خسارات سیل و زلزله است که بیمه محصولات کشاورزی یک راه تضمین بخش برای کشاورزان به شمار می‌آید‌.

به گفته غلامعلی سامی، مدیرعامل صندوق کمک به خسارت‌دیدگان محصولات کشاورزی میزان خسارت وارده ناشی از خشکسالی در سال زراعی ۸۵-۸۴ را ‌بیش از ۲۰هزار میلیارد ریال اعلام کرده و می‌گوید:‌ از این میزان فقط مبلغ ۵۰۰‌میلیارد ریال یعنی معادل ۵/۲‌درصد رقم اعلام شده‌،‌ تصویب و به استان‌ها ابلاغ شده است.

امید است که مسوولان و متولیان بخش کشاورزی با توجه بیشتر و تخصیص اعتبارات به موقع در زمینه محصولات کشاورزی‌،‌ به توسعه پایدار در بخش کشاورزی کمک کنند‌.