دنیای اقتصاد- تداوم سقوط ارزش سهام در بازارهای آسیایی قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری را در پایان معاملات روز پنج‌شنبه تا حد 658دلار کاهش داد که روز جمعه بخشی از آن جبران شد. طی هفته گذشته طلا با 9/23دلار کاهش قیمت، 49/3درصد از ارزش خود را از دست داد.

تداوم کاهش ارزش سهام در بورس چین و نیویورک بازار طلا را تکان داد
سقوط 16دلاری طلا در بازارهای جهانی
مسعود رضا طاهری- تداوم سقوط ارزش سهام در بازارهای آسیایی قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری را در پایان معاملات روز پنج‌شنبه تا حد ۶۵۸دلار کاهش داد. طی هفته گذشته طلا با ۹/۲۳دلار کاهش قیمت، ۴۹/۳درصد از ارزش خود را از دست داد.کاهش ارزش بورس چین در ۲۷ فوریه موجب کاهش شدید ارزش سهام در بورس نیویورک از زمان ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ شد. طلا در این میان ۴درصد از ارزش خود را از دست داد.اکثر سرمایه‌گذاران طلا فروختند تا زیان‌های ناشی از سقوط ارزش سهام را به نوعی جبران کنند. از روز چهارشنبه با وقوع این تلاطم در بازارهای مالی جهان قیمت طلا از حد ۶۷۷دلار به حد ۶۶۶دلار سقوط کرد و مجددا به نرخ ۶۷۷دلار در آخرین ساعت معاملات بازگشت. تداوم این شرایط در پایان معاملات روز پنج‌شنبه نیز موجب کاهش نرخ طلا تا حدود ۶۵۸دلار شد و در آغاز معاملات روز جمعه دوباره به رشد خود ادامه داد تا در ساعت ۱۴ به وقت تهران این میزان به حد ۶۶۱دلار رسید. به این ترتیب قیمت طلا در روز گذشته نسبت به پایان معاملات روز چهارشنبه ۱۶دلار کاهش یافت. افزایش چند دلاری پس از این سقوط به دلیل اقدام به خرید طلا توسط دیگر خریداران طلا صورت گرفته است. به طور کلی به هنگام کاهش رونق بازارهای سهام، تقاضا برای خرید طلا افزایش می‌یابد. در واقع روند عرضه و تقاضا در این راستا در جهت مخالف خود حرکت می‌کند. در عین حال با تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری و خرید آتی و آنی طلا و امکان تبادل اوراق مربوطه شرایطی را همچون دادوستد اوراق سهام و یا اوراق قرضه پدید آوره است که از رونق افتادن بازارهای سهام به نوعی بر افت ارزش بازارهای طلا و صندوق‌های سرمایه‌گذاری آن به طور مستقیم تاثیر می‌گذارد. از سوی دیگر با کاهش ارزش سهام در بازارهای سرمایه چین و سقوط سهام صنایع در این کشور به دنبال سقوط شاخص صنعتی داوجونز خریداران چینی را از خرید طلا منصرف کرده است. در مقابل این خریداران که عمدتا همان شرکت‌های بزرگ هستند برای جذب نقدینگی اقدام به فروش طلا کرده‌اند.طی روزهای گذشته اگرچه پیش‌بینی‌ها حکایت از رشد قیمت هر اونس طلا تاحد ۷۰۰دلار داشت با توجه به شرایط به‌وجود آمده تا بازگشت وضعیت سهام بازارهای سرمایه آسیایی و آمریکایی به حالت اولیه نمی‌توان به پیش‌بینی افزایش قیمت طلا خوشبین بود.
بازار داخلی سکه و طلا
روز پنج‌شنبه در بازار داخلی نیز سکه طرح قدیم با ۲هزار تومان رشد قیمت به سطح ۱۸۴هزار تومان رسید و سایر سکه‌ها نیز بین ۵۰۰ تا ۸۰۰تومان رشد قیمت داشتند که انتظار می‌رود امروز با وجود چسبندگی قیمت‌های آنها به سقف ایجادشده شاهد کاهش اندکی در قیمت‌ها باشیم.
ارزش ین به بالاترین رشد 14 ماهه خود رسید
از بازار مبادلات جهانی ارز نیز خبر می‌رسد که ارزش ین ژاپن به بالاترین سطح خود در مقابل دلار آمریکا طی ۱۴ ماه گذشته دست یافته است. روز گذشته نرخ برابری هر دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن به سطح ۴۵/۱۱۷ رسید. این وضعیت نیز به‌دلیل افت ارزش بازارهای سهام در شرق آسیا پدید آمده و عدم تمایل سرمایه‌گذاران به دریافت وام از بانک‌های ژاپنی به انگیزه خرید ارزهای پر‌بازده را در پی داشته است. طی هفته گذشته ین ژاپن به بالاترین بازده خود در مقابل دلار نیوزیلند و راند آفریقای جنوبی دست یافته است.