بانک پارسیان رتبه اول بخش‌خصوصی در قدرمطلق سود و فروش

حمیدرضا اسلامی منوچهری- سازمان مدیریت صنعتی براساس یک سنت چندین ساله در پایان هرسال فهرست صد شرکت برتر کشور را که در سال قبل از آن از نظر شاخص‌های گوناگون رتبه‌بندی شده‌اند، منتشر می‌کند. در سال‌جاری نیز این سازمان برای نهمین سال متوالی، فهرست صد شرکت برتر را منتشر کرد. شاخص‌های موردنظر سازمان مدیریت صنعتی به ترتیب رشد فروش، فروش سرانه، سودآوری، رشد سود، تعداد کارکنان، رشد اشتغال،‌ دارایی‌ها، ارزش بازار، صادرات، صادرات سرانه، بازده فروش، بازده دارایی، بازده ارزش ویژه و نسبت مالکانه است. حضور پرحجم دولت در اقتصاد کشور موجب شده است تا هر سال بیشترین شرکت‌های مشمول این فهرست مارک دولتی داشته باشند.

امسال نیز پنج شرکت اول فهرست یاد شده که براساس عملکرد آنها در سال ۸۴ رتبه‌بندی شده‌اند به ترتیب عبارتند از: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شرکت ایران‌خودرو، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، شرکت سایپا و شرکت ملی صنایع پتروشیمی. از پنج شرکت اول فهرست سال ۸۴، دو شرکت در گروه صنایع خودروسازی قرار می‌گیرند. دو شرکت مادر (هلدینگ) سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران نیز به ترتیب جایگاه اول و سوم رتبه‌بندی ۱۰۰شرکت برتر ایران را به خود اختصاص داده‌اند و شرکت ملی صنایع پتروشیمی، رتبه پنجم را کسب کرده است.

با نگاهی دقیق‌تر به ۱۰۰شرکت برتر سال ۸۴ می‌توان آنها را به ۴ گروه تقسیم کرد. گروه نخست، شرکت‌های صددرصد دولتی همچون، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است. گروه دوم، شرکت‌های غیردولتی با مدیریت دولتی همچون شرکت ایران‌خودرو و سایپا، گروه سوم به شرکت‌های غیردولتی با مدیریت خصوصی اختصاص دارد که عمده معاملات آنها با بخش دولتی است. از نمونه این شرکت‌ها می‌توان شرکت مپنا را نام برد که در زمینه نیروگاه‌های برق فعالیت می‌کند. اما گروه چهارم، شرکت‌های غیردولتی با مدیریت خصوصی هستند که عمده معاملات آنها با بخش‌خصوصی است. بانک پارسیان را می‌توان در این گروه جای داد.

با توجه به طبقه بندی فوق، بانک پارسیان در سال ۸۴ بیشترین قدر مطلق مبلغ فروش و بیشترین قدرمطلق مبلغ سود را در بین شرکت‌های غیردولتی که در تعامل مدیریتی و معاملاتی با بخش‌دولتی قرار ندارند به خود اختصاص داده است. هلدینگ پارسیان در سال ۸۴ رقمی معادل ۸هزار و ۸۴۶میلیارد ریال فروش داشته است که با ۹/۱۵۳درصد رشد نسبت به سال ۸۳ رتبه بانک پارسیان را در میان صد شرکت برتر به ۲۳رسانده است. رتبه‌های پیش از بانک پارسیان در فروش تماما شرکت‌های دولتی نظیر شرکت‌ پتروشیمی بوعلی سینا، شرکت ارتباطات سیار و شرکت پتروشیمی امیرکبیر هستند.

میزان سود سال ۸۴ بانک پارسیان قبل از کسر مالیات نیز ۲۳۷۳میلیارد ریال است که رشد تعدیل شده سود آن را در سال یاد شده به ۵/۱۳۵درصد می‌رساند.

پیش از این بانک خصوصی، شرکت‌های دولتی نظیر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شرکت سایپا، شرکت ذوب‌آهن اصفهان و شرکت ملی صنایع مس ایران قرار دارند. بانک پارسیان در سال ۸۴ توانسته است بیشترین مبلغ فروش و بیشترین مبلغ سود را در بین شرکت‌های غیردولتی به خود اختصاص دهد. بیمه پارسیان نیز در سال ۸۴ از نظر شاخص‌های سازمان مدیریت صنعتی رتبه‌های قابل توجهی را به دست آورده است.

رتبه این بیمه خصوصی از نظر قدر مطلق فروش در بین شرکت‌های صددرصد خصوصی پس از بانک پارسیان قرار دارد. در صنعت بیمه کشور بیمه پارسیان از نظر افزایش رتبه مقام نخست را به دست آورده و در فروش نیز پس از بانک پارسیان رتبه دوم را کسب کرده است.

رتبه بانک اقتصاد نوین و کارآفرین نیز در فهرست صد شرکت برتر سال ۸۴ رشد قابل‌توجهی داشته است. بانک اقتصاد نوین با ۲۱ پله صعود از صدمین شرکت به هفتاد و نهمین شرکت و بانک کارآفرین با ۲۴پله صعود از خارج از فهرست شرکت‌های برتر به رتبه هشتاد و سوم رسید.