بانک مرکزی در گزارشی به بررسی وضعیت اقتصاد جهان و بازارهای جهانی پرداخت. در گزارش یاد شده که برگردان اخبار منتشر شده در سایت و رسانه‌های تخصصی است در خصوص وضعیت اقتصاد جهان نوشته است: در کشور آمریکا در این هفته آمارها و علایم اقتصادی رضایت‌بخش بودند. کسری تجاری این کشور در ماه ژوئن با کاهشی ۱۲ درصدی مواجه بود که عامل اصلی آن کاهش بهای نفت تلقی می‌شود. رشد بهره‌وری نیروی کار بهتر از میزان مورد انتظار بود، هر چند نسبت به دوره‌های گذشته کمتر بود. رشد بهره‌وری آهسته به معنی کاهش پتانسیل تولید در اقتصاد آمریکا و همچنین چشم‌انداز نه چندان روشن تورم در این کشور است.

در حوزه‌ اروپا، رییس کل بانک مرکزی اروپا (ECB) اعلام کرد این نهاد در بازار بدهی مداخله نخواهد کرد و افزود، این کار قبل از هر چیز به عهده دولت‌ها است که برای دریافت کمک به صندوق نجات اروپا مراجعه کنند. در هفته‌های پیش وی اعلام کرده بود ECB تمام تلاش خود را برای نجات یورو به کار خواهد گرفت و با تدابیری قدرتمندانه در بازار بدهی کشورهایی چون اسپانیا و ایتالیا مداخله می‌کند. بنابراین اظهارات جدید وی دلسردکننده بود. به نظر می‌رسد این عقب‌نشینی‌ها از مواضع قبلی پس از مخالفت مقامات آلمان و بلژیک صورت گرفته ‌است. نخست‌وزیر لوکزامبورگ هم اعلام کرد که خروج یونان از یورو قابل مدیریت و انجام است، هرچند این کار مطلوب یورو نیست. همچنین وزرای دارایی برخی از ایالات آلمان خواستار خروج یونان از حوزه‌ یورو شدند و کمک بیشتر آلمان به این کشور را اشتباه محض دانستند.

تحولات بازار ارزهای عمده

متوسط ارزش دلار نسبت به متوسط ارزش آن در هفته قبل در برابر یورو، پوند و فرانک سوئیس به ترتیب ۶۶/۰ و ۱۷/۰ و ۶۷/۰ درصد تضعیف و در برابر ین ۱۸/۰ درصد تقویت شد.

در مورد تضعیف دلار در برابر یورو، به نظر می‌رسد در نبود اخبار خاص، در شروع هفته فعالان بازار گفته‌های ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا را مستمسک معاملات خود قرار دادند و ترجیح دادند موقعیت‌های خرید دلاری خود را تا حدودی کاهش دهند و در مقابل یورو خریداری نمایند. دلار تا حدودی در مقابل پوند تضعیف شد که به علت ارقام بهتر از انتظار مربوط به تولیدات صنعتی و کارخانه‌ای انگلیس بود. در روز چهارشنبه آمارهای اقتصادی آلمان در خصوص تولیدات صنعتی و صادرات این کشور بسیار ناخوشایند بود.

در عین حال سخنان یکی از مقامات اتحادیه اروپا، احتمال خروج یونان از عضویت در منطقه یورو را دوباره مطرح نمود. این اخبار سبب شد تا دلار در مقابل یورو تقویت شود. در آخر هفته هم انتشار نامطلوب ارقام اقتصادی در چین دلالان بازار را نسبت به کاهش رشد اقتصاد جهانی و افزایش ریسک در بازار های مالی جهان نگران ساخت. این مساله سبب شد تا اسعاری که به طور سنتی امن‌تر محسوب می‌گردند، در مقابل رقبای خود تقویت شوند که دلار یکی از مهم‌ترین این ارزها بود و در مقابل یورو و پوند تقویت شد. انتشار آمار اقتصادی آلمان که کاهش صادرات این کشور را نشان می‌داد و حاکی از روند منفی در اقتصاد این کشور بود، باعث شد که در روز چهارشنبه برای اولین بار در هفته گذشته یورو در مقابل دلار، ین و پوند تضعیف شود. البته عامل دیگری که به کاهش ارزش یورو کمک کرد اظهارنظرها در مورد خروج یونان از منطقه یورو بود. شرط بانک مرکزی اروپا در روز پنج‌شنبه برای بانک‌های این منطقه برای استفاده از منابع صندوق نجات اروپا سبب شد تا یورو بخش دیگری از ارزش خود را از دست دهد. در روز جمعه هم انتشار زنجیره‌ای از آمارهای نامساعد اقتصادی در چین در روزهای پنج‌شنبه و جمعه فضای ریسک‌گریزی را به شدت افزایش داد و تضعیف بیشتر یورو را در پی داشت.

از آنجایی که این آمارها مربوط به اقتصاد چین بود که مراودات بسیار با ژاپن دارد برای ین نیز تضعیف کننده بود و با وجود ضعف ین، دلار تنها ارز امن برای سرمایه‌گذاری محسوب شده و در مقابل یورو تقویت گردید. در اواخر هفته بانک مرکزی ژاپن اقدام به تثبیت نرخ بهره در سطح ۱/۰ درصد نمود، ضمن اینکه افزایشی در برنامه خرید اوراق قرضه و سیاست‌های فوق انبساطی خود به وجود نیاورد که این عامل سبب تقویت ین در مقابل سایر رقبای خود از جمله دلار، یورو و پوند شد.

پوند انگلیس در ابتدای هفته برخلاف یورو در برابر دلار تضعیف شد. در این روز رشد کمتر از انتظار شاخص خرده فروشی در انگلیس بر احتمال تداوم رکود اقتصادی در این کشور افزود. در روز سه‌شنبه روند کاهشی تولیدات صنعتی و کارخانه‌ای ادامه یافت. اما این کاهش تولیدات از ارقامی که قبلا پیش‌بینی می‌شد بسیار کمتر بود و انتشار بهتر از انتظار این ارقام سبب شد تا پوند بعد از یک روز کاهش ارزش، در مقابل دلار و یورو تقویت شود. البته باید ذکر کرد که با توجه به اینکه ارقام منتشره اقتصادی بر کوچک شدن بخش صنعت انگلیس تاکید داشتند تقویت پوند چندان قابل توجه نبود. در روز چهارشنبه فعالان بازار که قبل انتظار اعمال سیاست‌های انبساطی بیشتر از سوی بانک مرکزی انگلیس را داشتند، با شنیدن خبر احتمال کاهش بیشتر نرخ بهره توسط بانک مرکزی، شروع به سرمایه‌گذاری بیشتر روی پوند نمودند که سبب تقویت پوند شد. در روز پنج‌شنبه با انتشار گزارش‌هایی مبنی بر احتمال ادامه رکود اقتصادی در انگلیس و احتمال افزایش برنامه خرید اوراق قرضه توسط بانک مرکزی، دوباره پوند در مقابل دلار و ین تضعیف شد.

تحولات بازار طلا

نوسانات هفته گذشته طلا در بازار نیویورک در محدوده ۳۵/۱۶۱۰ تا ۱۰/۱۶۲۰ دلار برای هر اونس در نرخ‌های پایانی ثبت شد. حجم مبادلات در روزهای ابتدایی بسیار اندک بود که نشان از بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران نسبت به سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی عمده داشت. در روز سه‌شنبه افزایش ارزش یورو، نفت خام و سهام نتوانست طلا را آنچنان که باید، به سمت بالا سوق دهد. از سوی دیگر با وجود آغاز فصل فستیوال‌های متعدد در هند که تا نوامبر نیز ادامه دارد، هنوز تقاضای فیزیکی در بزرگ‌ترین مصرف کننده‌ طلا تحریک نشده است. در روز پنج‌شنبه رشد اندک تولیدات کارخانه‌ای در چین، احتمال اجرای سیاست‌های انبساطی از سوی این کشور را افزایش داد و این موضوع تقاضا برای خرید طلا را اندکی تحریک کرد و به افزایش ۳/۰ درصدی طلا نسبت به روز قبل منجر شد. علاوه بر عامل احتمال اجرای سیاست‌های فوق انبساطی بانک‌های مرکزی، نگرانی از تورم مواد غذایی با توجه به خشکسالی اخیر، از دیگر دلایل افزایش قیمت طلا در روز جمعه عنوان شد.

تحولات بازار سهام

در هفته گذشته اکثر شاخص‌های سهام، با افزایش ارزش روبه‌رو شدند. در وال‌استریت شاخص داوجونز ۳۰، نسبت به هفته قبل به طور متوسط ۲۴/۱ درصد رشد کرد. شاخص دکس آلمان رشد متوسط ۹۳/۲ درصدی را تجربه کرد. در ژاپن شاخص نیکی ۲۲۵، در حدود ۵۵/۲ درصد افزایش یافت و در لندن، شاخص فوتسی ۱۰۰، ۴۲/۲ درصد تقویت شد.

به دنبال رشد بیش از انتظار در بخش غیرکشاورزی آمریکا، افزایش بهتر از انتظار درآمدهای شرکت تویوتا بزرگ‌ترین اتومبیل‌ساز رخ داد که به رشد شاخص سهام توکیو کمک زیادی کرد. در انگلیس و آمریکا نیز دلالان بازار سهام که منتظر اقدام بانک مرکزی اروپا برای خرید اوراق قرضه و کاهش بازده اوراق اسپانیا و ایتالیا بودند، با امید بیشتری به آینده دست به معامله زدند که سبب رشد شاخص‌های سهام شد. در اواسط هفته، خوشبینی نسبت به سیاست‌های ECB به صعود در بازارهای سهام انگلیس، آمریکا و ژاپن منجر شد. در آخر هفته، انتشار نامطلوب شاخص‌های اقتصادی در انگلیس و آلمان و مطرح شدن دوباره احتمال خروج یونان از جمع کشورهای منطقه یورو سبب کاهش شاخص سهام آمریکا شد.