حرکت دلار در کانال جدید

گروه بازار پول- مسعودرضا طاهری: زمزمه افزایش قیمت دلار مرجع که استارت آن در سخنان روز چهارشنبه بهمنی در حاشیه جلسه با کمیسیون صنایع و معادن و اصل ۹۰ مجلس زده شد، همچنان ادامه دارد و تبعات اظهارات جدید مقامات اقتصادی کشور خود را بازار غیررسمی ارز نشان داده است. قیمت دلار رقم ۲۰۲۰ تومان را برای خود در روز پایانی هفته گذشته تثبیت کرد. با افزایش دلار قیمت سکه نیز افزایش یافت. افزایش قیمت سکه و طلا در حالی بود که قیمت طلا در جهان به زیر ۱۶۰۰ دلار در هر اونس بازگشت. تجربه بازار آتی سکه و بازار آتی ارز

روز گذشته نیز اخباری مبنی بر نهایی شدن طرح‌های راه‌اندازی بورس آتی ارز منتشر شد. راه‌اندازی بورس ارز که به دلیل اختیار گزینه‌های معامله در زمان آینده و انتقال ریسک معامله به آینده، بورس آتی ارز نام گرفته، قرار است در بورس کالا اجرایی شود. برخی شنیده‌ها نیز از این حکایت دارد که بانک مرکزی خود قرار است این بازار را سازمان‌دهی کند و تنها بانک‌ها مجاز به شرکت در معاملات آن باشند. پیش‌تر نیز شنیده شده بود که به دستور رییس‌جمهور قرار است طی یک هفته راه‌اندازی شود. هدف از برپایی چنین بازاری کاستن از شکاف قیمت ارز دولتی و بازار است. از میان برداشتن فعالیت‌های سفته بازانه در بازار دارایی‌ها به ویژه بازار ارز نیز یکی دیگر از برنامه‌هایی است که وزارت اقتصاد به دنبال آن است. بازار ارز کشور نزدیک به دو سال است که با شکاف قیمت دلار مرجع و دلار بازار درگیر مسائل مختلفی است. در این میان شکاف ۷۰۰ تومانی بین این دو قیمت منبع عظیمی از رانت ارزی را برای برخی از سودجویان بازار ارز فراهم کرده بود که مبالغ کلانی با اقوال مختلف برای آن ذکر شده است. در این راستا تجربه بازار آتی سکه نیز به نوعی مورد توجه بوده است. بخش بزرگی از نقدینگی بازار سکه در این بازار متمرکز است و البته تاثیرگذاری توامان بازار نقدی سکه و بازار آتی بر هم غیر قابل انکار است. با وجود راه افتادن بازار آتی سکه، اتفاقات روزمره در بازار نقدی، تاثیر جدی بر قیمت‌گذاری‌ها دارد. درهمین حال افزایش بی‌محابای قیمت سکه برای تحویل در ماه‌های بعد گاهی موجب افزایش انتظارات تورمی در بازار نقدی آن نیز شده است. زمانی که رییس کل بانک مرکزی معاملات در این بازار را قمار خواند و خواستار برچیده شدن آن شد. به هر روی تشکیل بازار آتی ارز نیز از این قاعده مستثنی نخواهد ماند و کنش و واکنش این بازارها بر هم، خود منبعی برای شوک‌های قیمتی فراهم خواهد ساخت.

قیمت‌های داخلی

با تثبیت دلار ۲۰۲۰ تومانی در سطح بازار، عملا ۳۰ تومان دیگر بر قیمت آن از روز چهارشنبه افزوده شد. شامگاه چهارشنبه و روز پنج‌شنبه قیمت دلار تا این سطح افزایش داشت. برخی قیمت بالاتر را نیزاعلام کرده‌اند. قیمت یورو نیز با ۲۵ تومان افزایش تا ۲۴۸۰ تومان بالارفت. پوند انگلیس به نرخ ۳۱۵۶ تومان رسید که ۳۰ تومان افزایش داشته است. درهم امارات تا مرز۵۵۰ تومان رکورد جدیدی ثبت کردو ۹ تومان دیگر گران شد. افزایش قیمت آن در شیخ‌نشین‌های منطقه قیمت دلار را معمولا به بالا سوق می‌دهد. نرخ دلار کانادا و دلار استرالیا با ۵ تومان و ۲۵ تومان افزایش به ترتیب ۲۰۳۱ تومان و ۲۱۰۶ تومان رسیده است. لیر ترکیه نیز ۱۰ تومان دیگر افزایش داشت و ۱۱۳۸ تومان فروخته شد. در بازار سکه و طلا قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی و سکه طرح قدیم هر یک با ۴۰۰۰ تومان افزایش تا ۷۴۶ هزار تومان و ۷۴۸ هزار تومان رسید. قیمت‌های بالاتر نیز برای آنها البته در ساعات غیر اداری اعلام می‌شود که برای ارزیابی بهتر از ارزش آنها باید تا قبل از ظهر امروز صبر کرد. نیم سکه ۲۰۰۰ تومان و ربع سکه ۲۰۰ تومان گران شدند و ۳۷۳ هزار تومان و ۱۸۸ هزار تومان فروخته شدند. در بازار طلای تهران قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار بدون اجرت با ۲۶۰۰ تومان افزایش، از ۳۳۰ هزار تومان فراتر رفت. گرم ۱۸ عیارهم با ۶۰۰ تومان افزایش به ۷۶ هزار و ۳۰۰ تومان نزدیک شد.

در بازارهای جهانی

قیمت طلا دوباره به زیر ۱۶۰۰ دلاربازگشت. قیمت طلا که به ۱۶۲۴ دلارهم درجریان معاملات هفته گذشته رسیده بود، به دنبال نا امیدی سرمایه‌گذاران بازارهای کالایی وفلزی و همچنین بازارهای سهام از اعمال دور تازه ای از سیاست‌های انبساطی، تا کف ۱۵۸۵ دلار نیز پایین آمد، اما روز گذشته دوباره در مسیر افزایشی خود به ۱۵۹۳ دلار در هر اونس رسید. تازه ترین اخبار و تحلیل‌ها از بازارهای جهانی طلا حکایت از سرخوردگی سرمایه‌داران این بخش از نتایج نشست‌های بانک مرکزی آمریکا و اروپا دارد. روز چهارشنبه جلسه کمیته بازار باز فدرال رزرو آمریکا با تثبیت نرخ بهره و نبود یک برنامه مشخص برای تزریق منابع مالی بیشتر و مشوق‌های اقتصادی همراه شد. روز پنج‌شنبه نیز در بانک مرکزی اروپا همین شرایط برقرار شد. در این جلسه نه نرخ بهره پایین‌تر آورده شد و نه برنامه خاصی برای به کارگیری دور تازه‌ای از تسهیلات مقداری ارائه شد. این در حالی است که حتی آنهایی که احتمال تسهیل مقداری بیشتر را در شرایط فعلی مقدور نمی‌دانستند، لااقل انتظار داشتند که بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را برای جریان بهتر نقدینگی‌ها به سمت تولید و اشتغال کاهش دهد که البته این طور نشد.

این وضعیت نرخ کالاها و شاخص بازارهای سهام در سراسر جهان را افزایش نداد و برعکس صف فروش را برای اغلب آنها تشکیل داد. دراگی رییس بانک مرکزی اروپا روز پنج‌شنبه در کنفرانس خبری از بیان هرگونه برنامه زمان‌بندی شده برای تسهیل مقداری جدید خودداری کرد اما ضمن صحبت‌هایش اذعان کرد که چنین برنامه‌ای در حال وقوع است.