دنیای اقتصاد- افت شدید قیمت انواع سکه در روز پنج‌شنبه نیز ادامه یافت و متاثر از وعده رییس کل بانک مرکزی برای عرضه گسترده‌تر سکه و شمش طلا در 300 شعبه منتخب بانکی، قیمت سکه با 10 هزار تومان کاهش، به نرخ 420 هزار تومان رسید. سکه طرح قدیم نیز 5000 تومان ارزان شد و به نرخ 460 هزار تومان عرضه شد. از نرخ نیم سکه و ربع سکه نیز هر یک 10 هزار تومان کاسته شد و به ترتیب 210 هزار تومان و 120 هزار تومان به خریداران عرضه شد.
در عین حال، بهای طلا در بازارهای جهانی روز گذشته تا ساعت ۳۰/۱۸ به وقت تهران به ۱۵۰۸ دلار رسید که نسبت به نرخ بسته شده ۱۵۰۵ دلاری روز پنج‌شنبه ۳ دلار افزایش داشت.

از امروز انواع سکه در 150 شعبه بانک ملی عرضه می‌شود
بازار «سکه» از سکه می‌افتد؟
گروه بازار پول - مسعودرضا طاهری: افت شدید قیمت انواع سکه در روز پنج‌شنبه نیز ادامه یافت و در بازار سکه متاثر از وعده رییس کل بانک مرکزی برای عرضه گسترده‌تر سکه و شمش طلا در 300 شعبه منتخب بانکی از امروز، قیمت سکه با 10 هزار تومان کاهش، به نرخ 420 هزار تومان رسید.
سکه طرح قدیم نیز ۵۰۰۰ تومان ارزان شد و به نرخ ۴۶۰ هزار تومان عرضه شد. از نرخ نیم سکه و ربع سکه نیز هر یک ۱۰ هزار تومان کاسته شد و به ترتیب ۲۱۰ هزار تومان و ۱۲۰ هزار تومان به خریداران عرضه شد. قیمت‌ها در این روز در حالی رو به کاهش نهاد که در این بازار اغلب افراد فروشنده بودند.
انتظار می‌رود با مداخله بانک مرکزی در عرضه گسترده‌تر سکه‌های بهار آزادی و شمش‌‌های 5/12 کیلویی، از امروز شاهد افت بیشتر قیمت‌ها در بازار باشیم. ریس کل بانک مرکزی اخیرا در بازگشت از سفر آمریکا از تزریق گسترده سکه و شمش از امروز (شنبه) در بیش از 300 شعبه خبر داده بود. در حالی که روز پنج‌شنبه سایت بانک مرکزی تنها خبر عرضه سکه را در 150 شعبه منتخب بانک ملی مخابره کرده است. از این‌رو هرگونه تعلل مجدد بانک مرکزی در ایجاد آرامش در بازار سکه و عدم اطلاع‌رسانی دقیق موجب توهم دوباره بازار در دخالت بانک مرکزی در تشکیل حباب قیمت خواهد شد.
بهای طلا در بازارهای جهانی روز گذشته تا ساعت ۳۰/۱۸ به وقت تهران به ۱۵۰۸ دلار رسید که نسبت به نرخ بسته شده ۱۵۰۵ دلاری روز پنج‌شنبه ۳ دلار افزایش داشت. کاهش ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای عمده و خریدهای عمده دلیل افزایش قیمت طلا بوده است. نگرانی‌های تورمی و تنش‌های شمال آفریقا و خاورمیانه کماکان مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت طلا عنوان می‌شود. در عین حال باقی ماندن نرخ بهره دلار بین صفر تا ۲۵ صدم درصد در مقابل افزایش نرخ بهره رینگیت مالزی موجب کاهش ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای عمده نیز بوده است.
طی روز‌های اخیر با واکاوی نظام تعیین قیمت سکه در افکار عمومی توجه بیشتر به این نکته ضروری است که چرا بانک مرکزی در محاسبه قیمت سکه، دلار را با نرخ غیررسمی بازار آزاد حساب می‌کند، در حالی که قیمت دلار آمریکا مرتبا از سوی رییس کل بانک مرکزی در مراحل مختلف، نرخ مرجع این بانک بوده است که این روز‌ها حدودا 1043 تومان است. به نظر می‌رسد تشکیل حباب قیمت در بازار سکه خود معلول علتی دیگری همچون هجوم نقدینگی به این بازار‌ها است که بانک مرکزی بیش از هر چیز باید با توجه به شکل گیری بسته پولی سال 90 بر اساس یک تفکر انبساطی، اهتمام ویژه‌ای به کنترل نقدینگی داشته باشد. چندی پیش رییس اتاق بازرگانی که همزمان عضو شورای پول و اعتبار و عضو شورای بورس کشور نیز هست، با انتقاد از بسته پولی سال 90 در کاهش نرخ سود سپرده و نرخ سود تسهیلات بانکی از جمله دلایل افزایش قیمت طلا را هجوم نقدینگی به این بازار دانسته و از تمایل موسسات پولی برای خرید طلا سخن گفته بود. پاشایی‌فام، مدیرعامل بانک سپه نیز در اظهارنظری اگرچه نقش بانک مرکزی در افزایش قیمت سکه را نفی می‌کند، ولی فروش سکه و ارز را از جمله ابزار‌های این بانک برای تجمیع نقدینگی دانسته است.
فروش انواع سکه طلا از روز شنبه در شعب منتخب بانک ملی
بانک مرکزی اعلام کرد، به منظور ایجاد تعادل در بازار طلا و سکه و نیز تامین نیاز خرد هموطنان به مسکوک طلا و مبارزه با ایجاد قیمت‌های کاذب در این بازار، فروش انواع سکه طلا از روز شنبه مورخ 3/02/1390 از طریق 150 شعبه منتخب بانک ملی ایران در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هر هفته از ساعت 11 صبح لغایت 13 بعدازظهر تا اطلاع ثانوی انجام می‌پذیرد.
افزایش حباب سکه سیاست بانک مرکزی نبود
در حالی که برخی کارشناسان سیاست‌های بانک مرکزی را دلیل اصلی افزایش حباب در بازار سکه عنوان می‌کنند، مدیرعامل بانک سپه معتقد است که بانک مرکزی با فروش اوراق مشارکت، نقدینگی را از بازار جمع‌آوری می‌کند نه بالا بردن قیمت‌ سکه.
رامین پاشایی‌فام در گفت‌وگو با «فارس» درباره برخی اظهارنظرها پیرامون التهابات بازار سکه مبنی بر گرانفروشی سکه از سوی بانک مرکزی با هدف جمع‌آوری نقدینگی اظهار کرد: اگر دولت بخواهد نقدینگی را از بازار جمع‌آوری کند، می‌تواند از ابزارهای مختلف استفاده کند. وی افزود: عرضه سکه و ارز و همچنین پیش‌فروش‌ها می‌تواند از ابزارهای مختلف بانک مرکزی و دولت برای جمع‌آوری نقدینگی از بازار باشد.
مدیرعامل بانک سپه با تاکید بر اینکه محل تجمیع منابع جمع‌آوری نقدینگی حاصل از ابزارهای مذکور باید مشخص شود، تصریح کرد: اگر قرار باشد منابع مذکور مجددا به اقتصاد برگردد این نتیجه حاصل می‌شود که دولت نقدینگی را جمع‌آوری نکرده، بلکه آنها را مدیریت کرده است. پاشایی‌فام ادامه داد: در سال‌های گذشته بانک مرکزی با انتشار اوراق مشارکت نقدینگی را از بازار جمع می‌کرد؛ این اقدام به معنای سیاست‌ انقباضی پول است. وی تاکید کرد: نوسانات حوزه‌های طلا و ارز در فواصل کوتاه مدت یک یا دو ماهه می‌تواند به منظور جمع‌آوری نقدینگی باشد، ولی در طول سال ممکن نیست این منابع قفل شوند.
این مقام مسوول در شبکه بانکی با اشاره به بازگشت منابع حاصل از فروش ارز و طلا به بازار افزود: اما به دلیل اینکه سکه انحصارا توسط بانک مرکزی به بازار عرضه می‌شود اگر قیمت‌های بازار با قیمت‌های جهانی و همچنین قیمت‌های ضرب سکه اختلاف داشته باشند بانک مرکزی بلافاصله این قیمت‌ها را می‌شکند.
مدیرعامل بانک سپه گفت: به همین دلیل رییس کل بانک مرکزی در روزهای اخیر اعلام کرد «اجازه اختلاف بین قیمت‌های داخلی و جهانی را نمی‌دهد.»
وی به مبنای تعیین قیمت سکه از سوی بانک مرکزی اشاره و تصریح کرد: قیمت واقعی سکه از قیمت‌های جهانی و هزینه‌های تبدیل شمش به سکه تعیین و اعلام می‌شود. پاشایی‌فام با بیان اینکه اگر قیمت‌های بازار بالاتر از قیمت‌ سکه باشد بانک مرکزی بلافاصله عرضه سکه را افزایش می‌دهد، گفت: بالا بودن قیمت‌های واقعی در عرضه‌های اولیه سکه از سوی بانک مرکزی طبیعی است. مدیرعامل بانک سپه افزایش قیمت‌های سکه در حراج را به دلیل وجود حباب در بازار داخلی دانست و گفت: قیمت عرضه‌های اولیه بانک مرکزی بالاست، ولی باز هم پایین‌تر از قیمت‌های بازار است. وی با تاکید بر اینکه افزایش عرضه‌ها باید به حدی باشد که موجب رسیدن سکه‌ها به قیمت‌های واقعی شود،‌ گفت: بانک مرکزی دنبال سودآوری نیست و در تلاش برای از بین بردن سودهای کاذب در بازار طلا است. پاشایی‌فام ادامه داد: با گسترش عرضه سکه در شعب بانک‌های دیگر به تدریج حباب‌ها از بین رفته و قیمت واقعی می‌شود. وی درباره تاثیر سیاست‌های بانک مرکزی در اتفاقات اخیر بازار سکه گفت: بازار پولی و مالی کشور به شدت نسبت به شایعات و اخبار رسانه‌ای حساس است. به گفته پاشایی‌فام به طور حتم انتشار اخباری پیرامون حذف صفرها از پول ملی و بسته سیاستی - نظارتی سال جاری در جریانات اخیر موثر بوده است.
اختلاف قیمت سکه صفر می‌شود
رییس اتحادیه کشوری طلا گفت: اختلاف قیمت کاذب سکه با قیمت‌های واقعی در بازار به حدود یکی و دو درصد رسیده است که با عرضه گسترده بانک‌ها از روز شنبه به صفر می‌رسد.
محمد کشتی‌آرای اظهار کرد: در حالی که روزهای گذشته صرافان در بازار سکه خریدار بودند، از روز گذشته قیمت‌ها رو به کاهش گذاشت و همه در بازار تبدیل به فروشنده شدند.
وی گفت: قیمت‌های حبابی سکه بهار آزادی تا حد چشمگیری در حال نزدیک شدن به قیمت‌های واقعی است.
کشتی آرای در پاسخ به این پرسش که آیا اکنون قیمت سکه در بازار واقعی است؟ خاطرنشان کرد: هنوز یکی دو درصد اختلاف قیمت با قیمت واقعی وجود دارد که از امروز با توجه به عرضه گسترده بانک‌ها قطعا به صفر نزدیک می‌شود.