مهر- پایان زمان افزایش سرمایه بانک‌های خصوصی بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی آخر سال ۸۹ بود، اما بر اساس آخرین وضعیت افزایش سرمایه بانک‌ها، هنوز ۱۱ بانک خصوصی کشور مصوبه شورای پول و اعتبار را اجرا نکرده‌اند. بانک مرکزی در اولین جلسه شورای پول و اعتبار در سال گذشته موضوع افزایش سرمایه اولیه بانک‌ها را به تصویب رساند. بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، بانک‌های موجود و بانک‌هایی که اخیرا مجوز گرفته‌اند موظف بودند تا پایان سال گذشته سرمایه خود را از ۲ هزار به ۴ هزار میلیارد ریال افزایش دهند. این در حالی است که تنها کمتر از یک ماه قبل از تصویب این مصوبه در شورای پول و اعتبار، بانک مرکزی بر اساس مصوبه دیگری سرمایه بانک‌ها را کاهش داده بود و سرمایه بانک‌های خصوصی از رقم ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به ۲ هزار میلیارد ریال کاهش یافته بود.

بی‌اعتنایی ۱۱ بانک خصوصی

در این بین با وجود اینکه برخی از بانک‌ها به مصوبه شورای پول و اعتبار جامع عمل پوشاندند، اما ۱۱ بانک خصوصی هنوز مصوبه شورای پول و اعتبار را عملیاتی نکرده‌اند، البته اکثر این بانک‌ها برنامه افزایش سرمایه را در دستور کار دارند.

یک مقام آگاه با بیان اینکه افزایش سرمایه برخی از بانک‌های خصوصی به ۴ هزار میلیارد ریال محقق شده و برخی در شرف انجام است، گفت: برخی از بانک‌ها برای افزایش سرمایه مصوبه مجمع را دریافت کرده‌اند و تا پایان سه ماهه اول سال ۹۰ افزایش سرمایه انجام خواهند داد. بر اساس آخرین اخبار بانک‌های خصوصی دی، تات، سینا، شهر، رفاه، گردشگری، کارآفرین، سامان، انصار، سرمایه و حکمت هنوز سرمایه اولیه خود را به رقم اعلامی در مصوبه شورای پول و اعتبار نرسانده‌اند.

آخرین وضعیت افزایش سرمایه بانک‌ها

در حال حاضر سرمایه بانک دی هنوز رقم ۲ هزار میلیارد ریال است، البته بر اساس مصوبه دی ماه این بانک قرار است سرمایه اولیه از رقم مذکور به ۵ هزار میلیارد ریال افزایش یابد و به نظر می‌رسد که تا پایان سه ماهه اول سال اجرایی شود.

بانک تات نیز با سرمایه اولیه فعلی ۲ هزار میلیارد ریال، آگهی افزایش سرمایه، استفاده از حق تقدم و مهلت ۶۰ روز جهت خرید را منتشر کرده و قرار است تا پایان اردیبهشت ماه سرمایه اولیه خود را به ۴ هزار میلیارد ریال برساند. بانک سینا با سرمایه اولیه ۳ هزار میلیارد ریال فعالیت می‌کند و با افزایش سرمایه هزار میلیارد ریالی و رسیدن آن به ۴ هزار میلیارد ریال در مجمع موافقت شده و بر اساس آخرین اخبار این کار را تا پایان سه ماه ابتدای امسال عملیاتی می‌کند. سرمایه اولیه فعلی بانک شهر نیز ۲ هزار میلیارد ریال است که مصوبه افزایش سرمایه خود را در تاریخ ۲۸ تیر ماه سال گذشته از مجمع دریافت کرده، اما تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده و پرونده‌ای در بانک مرکزی ندارد. بانک رفاه که با سرمایه فعلی ۸۹۵ میلیارد ریال فعالیت می‌کند، در بین بانک‌ها دارای کمترین سرمایه است، این بانک مصوبه افزایش سرمایه خود به ۴ هزار میلیارد ریال را در تاریخ ۲۶ اسفند ماه سال گذشته دریافت کرده و قرار است تا پایان فصل بهار آن را اجرا نماید. سرمایه بانک گردشگری به عنوان بانک تازه تاسیس ۲ هزار میلیارد ریال است که درخواست افزایش سرمایه را مطرح کرده و به نظر می‌رسد که این بانک هم مصوبه شورای پول و اعتبار را تا دو ماه آینده محقق کند.

بانک کارآفرین هم اکنون دارای سرمایه ۳ هزار میلیارد ریالی است، اما در اواخر اسفندماه سال گذشته تصمیم به افزایش سرمایه به رقم ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال را گرفت و بنا بر اعلام مسوولان بانک مرکزی، افزایش سرمایه این بانک هم در پایان فصل بهار تحقق خواهد یافت. بانک سامان هم مانند بانک کارآفرین با سرمایه ۳ هزار میلیارد ریالی فعالیت می‌کند، در تاریخ ۲۱ اسفند ماه سال گذشته هم تصمیم به افزایش هزار میلیارد ریالی سرمایه و رسیدن آن به رقم مصوب شورای پول و اعتبار را گرفتند و قرار است در مجمع امسال به تصویب برسانند، البته ناگفته نماند که مجامع بانک‌ها معمولا در فصل دوم سال برگزار می‌شود. سرمایه فعلی بانک انصار هم ۲ هزار میلیارد ریال است و بازرس قانونی افزایش آن به ۴ هزار میلیارد ریال را به تائید رسانده ولی هنوز مصوبه مجمع را دریافت نکرده است که البته بانک مرکزی نسبت به عملیاتی شدن افزایش سرمایه این بانک در مدت سه ماهه اول سال خوشبین نیست. بانک سرمایه هم با سرمایه ای معادل ۳ هزارو ۵۳۵ میلیارد ریال فعالیت می‌کند که قرار است در اردیبهشت ماه جاری سرمایه خود را به ۴ هزار میلیارد ریال ارتقا دهد تا ابلاغیه بانک مرکزی را انجام دهد.

بانک حکمت نیز به عنوان بانکی تازه‌تاسیس با سرمایه ۲ هزار میلیارد ریالی فعالیت می‌کند و مقررشده است تا پایان سه ماهه اول سال ۹۰ برنامه افزایش سرمایه را داشته باشد.

دلیل مصوبه شورای پول و اعتبار

بانک مرکزی اوایل سال گذشته برای ایجاد انگیزه ورود بانک‌های جدید به بازار پولی کشور مصوبه‌ای برای کاهش سرمایه بانک‌های خصوصی از ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به ۲ هزار میلیارد ریال را صادر کرد، اما با مشاهده افزایش تقاضاهای تاسیس بانک که بر اساس آمار اعلامی از سوی خود رییس کل بانک مرکزی تعداد آنها به ۹۴ تقاضا هم رسیده بود، در اولین مصوبه سال گذشته شورای پول و اعتبار رقم سرمایه اولیه آنها را افزایش داد.