ورود قطعی بانک پاسارگاد به بورس تا پایان سال

گروه بازار پول- مراسم معارفه بانک پاسارگاد برای ورود به فرابورس و بورس عصر سه‌شنبه گذشته در محل سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی شهید بهشتی برگزار شد. در این مراسم که با استقبال فعالان بازار سرمایه مواجه شده بود، دکترمجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد اعلام کرد: این بانک طبق وعده مدیران آن برای حضور در بورس در سال جاری آمادگی کامل دارد. به گفته وی، برنامه بانک پاسارگاد نخست ورود به فرابورس و سپس حضور در بورس اوراق بهادار بود، اما طبق نظر هیات پذیرش بورس چنانچه بانک پاسارگاد بخواهد تا پایان سال جاری وارد بورس شود به دلیل تشریفات اداری ممکن است مراحل ورود به بورس پس از حضور در فرابورس به طول بیانجامد، اما برای تحقق وعده بانک پاسارگاد بهتر است تا بدون حضور در فرابورس مستقیما وارد بورس شود. دکترقاسمی خاطرنشان کرد: مذاکره در این خصوص ادامه دارد و تا چند روز آینده در این مورد تصمیم‌گیری می‌شود. وی تاکید کرد: در هر حال ورود بانک پاسارگاد به بورس تا پایان امسال قطعی است. مدیرعامل بانک پاسارگاد EPS این بانک برای سال جاری را با سرمایه ۲۳۱۰۰ میلیارد ریال، ۲۰۵ ریال اعلام کرد و افزود: امیدواریم بتوانیم برای سال ۸۹ معادل ۱۷۰ ریال DPS داشته باشیم.

به گفته دکترقاسمی، EPS سال ۹۰ این بانک ۳۵۰ ریال و DPS آن حداقل ۲۵۰ ریال خواهد بود که احتمال افزایش آن هم وجود دارد.

مدیرعامل بانک پاسارگاد همچنین اعلام کرد که افزایش سرمایه بانک پاسارگاد به میزان حدود ۱۰ درصد در اردیبهشت‌ماه سال ۹۰ تحقق خواهد یافت و تا پایان اردیبهشت‌ماه سال ۹۱ نیز سرمایه این بانک به ۳۰ هزار میلیارد ریال افزایش خواهد یافت. دکترقاسمی تاکید کرد: در حال حاضر بانک پاسارگاد با سرمایه ۲۳۱۰۰ میلیارد ریال بالاترین سرمایه بین بانک‌های دولتی و خصوصی را دارد. وی میزان تقاضا برای سهام این بانک را با قیمت هر سهم بیش از ۲ هزار ریال نزدیک به ۲۲ میلیون تقاضا ذکر کرد و افزود: ما نگران تقاضا برای سهام بانک نیستیم، بلکه نگرانی ما از جانب عرضه سهام است و به همین دلیل با چهار سهامدار عمده بانک مذاکراتی داشته‌ایم تا عرضه سهام مدیریت شود و از این نظر بازار سرمایه با کمبود سهام بانک پاسارگاد مواجه نشود. وی تاکید کرد: ما دنبال باز شدن سهام بانک با قیمت بالا نیستیم، اما با گرو گذاشتن سوابق کاری خود اعلام می‌کنم که سهم بانک پاسارگاد، سهمی فاخر است و باید از این سرمایه ملی حفاظت کنیم. دکترقاسمی بانک پاسارگاد را به معنای واقعی، بانک عشق نامید و گفت: فرهنگ سازمانی در این بانک یک راهبرد جدی است و مدیران بانک، بزرگ‌ترین سرمایه بانک پاسارگاد را نیروی انسانی آن می‌دانند. به گفته وی تاکنون بانک پاسارگاد هر هدفی را که ترسیم کرده به آن رسیده و در آینده نیز به فضل الهی چنین خواهد بود.

عملکرد بانک پاسارگاد

گزارش عملکرد بانک پاسارگاد در پنج سال گذشته توسط دکتردهقان، مدیر مالی این بانک قرائت شد. براساس این گزارش، بانک پاسارگاد در تاریخ ۱۳/۶/۱۳۸۴ به‌عنوان پنجمین بانک خصوصی ایران با بیشترین سرمایه اولیه یک بانک خصوصی به مبلغ ۳۵۰۰ میلیارد ریال به ثبت رسید و براساس مجوز بانک مرکزی از تاریخ ۲۲/۶/۱۳۸۴ فعالیت خود را آغاز نمود.

سرمایه این بانک طی چند مرحله افزایش در تاریخ ۳۰/۸/۱۳۸۹ به رقم ۲۳۱۰۰ میلیارد ریال افزایش یافت. پذیره‌نویسی این بانک در آبان ماه سال‌جاری صورت گرفت و سرمایه ۷۷۰۰ میلیاردی بانک پاسارگاد ۲۰۰ درصد افزایش یافت که در نوع خود این میزان پذیره‌نویسی در یک روز در صنعت بانکداری کشور بی‌سابقه است.

براساس گزارش یاد شده در حال حاضر درصد مالکیت اشخاص حقیقی در این بانک ۱۳/۲۷ درصد و میزان مالکیت اشخاص حقوقی ۸۷/۷۲ درصد است.

تا تاریخ ۱۹/۱۱/۱۳۸۹ سهامداران این بانک عبارتند از: شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان با ۲۸/۱۹ درصد سهام، شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی با ۰۷/۵ درصد سهام، موسسه همیاری کشور با ۹۱/۳ درصد سهام، شرکت سام گروه با ۷۵/۳ درصد سهام، شرکت تامین آتیه سرمایه انسانی گروه مالی پاسارگاد با ۲۶/۳ درصد سهام، شرکت همقدم با ۲۵/‌۲ درصد سهام، شرکت توسعه مدیریت سرمایه خوارزمی با ۷۱/۱ درصد سهام، ستاره منصوبی با ۵۳/۱ درصد سهام، محمدهادی نیک لعل‌فرد با ۵۳/۱ درصد سهام، صندوق بازنشستگی وظیفه از کار افتادگی و پس‌انداز کارکنان بانک‌ها با ۴۹/۱ درصد سهام، موسسه صندوق‌ حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد با ۲۸/۱ درصد سهام، شرکت سرمایه‌گذاری آتیه‌اندیشان مس با ۰۸/۱ درصد سهام، شرکت سرمایه‌گذاری پارس حافظ با ۰۳/۱ درصد سهام، بانک تجارت با یک درصد سهام و سایر سهامداران با ۸۳/۵۱ درصد سهام. اعضای هیات مدیره این بانک هم عبارتند از:

سید کاظم میرولد، رییس هیات مدیره و عضو موظف، مجید قاسمی، نایب رییس هیات مدیره و مدیرعامل، محمدرضا صداقت تفرشی، عضو موظف هیات‌مدیره، احمد وادی‌دار، عضو موظف هیات مدیره، ذبیح‌الله خزائی، عضو موظف هیات مدیره، مصطفی بهشتی روی، عضو موظف هیات مدیره، داود مجتهد، عضو غیرموظف هیات مدیره و علی اکبر امین تفرشی، عضو علی البدل هیات مدیره.

تعداد شعب

تعداد شعبه‌های بانک پاسارگاد تا تاریخ ۱۸/۱۱/۱۳۸۹، ۲۴۴ شعبه بوده است و تا پایان سال جاری به ۲۷۰ شعبه خواهد رسید. شعب این بانک به ترتیب در سال ۱۳۸۸، ۲۳۳ شعبه، سال ۱۳۸۷، ۲۰۲ شعبه،‌ سال ۱۳۸۶، ۱۵۰ شعبه، سال ۱۳۸۵، ۸۲ شعبه و سال ۱۳۸۴، ۲۵ شعبه بوده است.

جذب سپرده طی سال‌های گذشته

براساس گزارش عملکرد بانک پاسارگاد، این بانک تا تاریخ ۱۸/۱۱/۱۳۸۹ معادل ۱۳۷ هزار و ۸۹۲ میلیارد ریال سپرده جذب کرده است. این میزان در سال ۱۳۸۸ معادل ۱۰۵ هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال و در پایان سال ۱۳۸۷ معادل ۸۰ هزار و ۷۶۱ میلیارد ریال بوده است. در سال ۱۳۸۶ سپرده‌های این بانک معادل ۴۷ هزار و ۷۵۴ میلیارد ریال و در پایان سال ۱۳۸۵ این میزان سپرده ۱۶ هزار و ۷۱۵ میلیارد ریال گزارش شده است. وضعیت سپرده‌های بانکی جذب شده بانک پاسارگاد در مقایسه با کل سیستم بانکی نشان می‌دهد در تاریخ ۳۰/۸/۱۳۸۹ سهم بانک پاسارگاد از سپرده‌های سیستم بانکی معادل ۶۵/۴ درصد بوده است. در حالی که این میزان در سال ۱۳۸۸ معادل ۳۵/۴ درصد، در سال ۱۳۸۷ معادل ۱۶/۴ درصد، در سال ۱۳۸۶ معادل ۷۴/۲ درصد و در پایان سال ۱۳۸۵ معادل ۲۵/۱ درصد بوده است. کل سپرده‌های بانکی در تاریخ ۳۰/۸/۸۹ معادل ۲ میلیون و ۸۸۰ هزار و ۵۱۱ میلیارد ریال و سپرده‌های بانک پاسارگاد در تاریخ یاد شده ۱۳۴ هزار و ۱۶۱ میلیارد ریال اعلام شده است.

تسهیلات بانک پاسارگاد طی سال‌های گذشته

مانده تسهیلات بانک پاسارگاد در تاریخ ۱۸/۱۱/۱۳۸۹ معادل ۹۷ هزار و ۷۸۳ میلیارد ریال بوده است. این رقم در سال ۱۳۸۸ معادل ۷۹ هزار و ۲۰۶ میلیارد ریال، در سال ۱۳۸۷ معادل ۶۵ هزار و ۵۳۴ میلیارد ریال، در سال ۱۳۸۶ معادل ۴۰ هزار و ۳۸۵ میلیارد ریال و در پایان سال ۱۳۸۵ معادل ۱۱ هزار و ۴۴۵ میلیارد ریال گزارش شده است. نمودار سهم بانک پاسارگاد از تسهیلات سیستم بانکی نشان می‌دهد در تاریخ ۳۰/۸/۱۳۸۹ معادل ۳۰/۳ درصد کل تسهیلات بانکی به بانک پاسارگاد اختصاص داشته است. این رقم در سال ۱۳۸۸ معادل ۴۶/۳ درصد، در سال ۱۳۸۷ معادل ۵۴/۳ درصد، در سال ۱۳۸۶ معادل ۴۶/۲ درصد و در پایان سال ۱۳۸۵ معادل ۹۵/۰ درصد بوده است. کل تسهیلات سیستم بانکی در تاریخ ۳۰/۸/۱۳۸۹ معادل ۲ میلیون و ۷۷۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال و تسهیلات بانک پاسارگاد در تاریخ یاد شده معادل ۹۱ هزار و ۷۱۵ میلیارد ریال اعلام شده است.

دارایی‌ها و اندوخته‌ها

بنابر گزارش عملکرد بانک پاسارگاد، جمع دارایی‌های این بانک در تاریخ ۳۰/۱۰/۱۳۸۹ معادل ۱۶۹هزار و ۱۰۰میلیارد ریال بوده است. این رقم در تاریخ ۲۹/۱۲/۱۳۸۸ معادل ۱۲۲هزار و ۶۴۲ میلیارد ریال، در تاریخ ۳۰/۱۲/۱۳۸۷ معادل ۹۵هزار و ۲۵ میلیارد ریال، در تاریخ ۲۹/۱۲/۱۳۸۶ معادل ۵۶هزار و ۹۶۵ میلیارد ریال،‌در تاریخ ۲۹/۱۲/۱۳۸۵ معادل ۲۲هزار و ۷۴ میلیارد ریال و در تاریخ ۲۹/۱۲/۱۳۸۴ معادل ۴هزار و ۶۷۵میلیارد ریال بوده است. اندوخته‌ها و سود انباشته این بانک هم با سرمایه پرداخت شده ۲۳ هزار و ۱۰۰میلیارد ریال در تاریخ ۳۰/۱۰/۱۳۸۹ معادل ۵هزار و ۹۰۷میلیارد ریال گزارش شده است.

اندوخته‌ها و سود انباشته بانک پاسارگاد در ۲۹/۱۲/۱۳۸۸ با سرمایه ۷هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال معادل ۴هزار و ۹۵۳ میلیارد ریال، در تاریخ ۳۰/۱۲/۱۳۸۷ با سرمایه ۷هزار میلیارد ریال معادل ۳هزار و ۱۲۹ میلیارد ریال، در تاریخ ۲۹/۱۲/۱۳۸۶ با سرمایه ۵هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال معادل یکهزار و ۸۴۶ میلیارد ریال، در تاریخ ۲۹/۱۲/۱۳۸۵ با سرمایه ۳هزار و ۵۰۰میلیارد ریال معادل ۸۳۷ میلیارد ریال و در تاریخ ۲۹/۱۲/۱۳۸۴ با سرمایه ۳هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال معادل ۳۹ میلیارد ریال اعلام شده است.

نسبت کفایت سرمایه

در تاریخ ۳۰/۹/۱۳۸۹ جمع سرمایه پایه بانک پاسارگاد معادل ۲۶هزار و ۸۳۴ میلیارد ریال گزارش شده است که با توجه به جمع دارایی‌های موزون شده به ریسک این بانک، نسبت کفایت سرمایه بانک پاسارگاد در تاریخ یادشده ۱۰/۲۰درصد بوده است که بالاترین میزان نسبت کفایت سرمایه در بین بانک‌های کشور محسوب می‌شود.

این نسبت در تاریخ ۲۹/۱۲/۱۳۸۸ معادل ۲۶/۱۶درصد، در تاریخ ۳۰/۱۲/۱۳۸۷ معادل ۸۷/۱۵ درصد، در تاریخ ۲۹/۱۲/۱۳۸۶ معادل ۰۲/۱۸درصد، در تاریخ ۲۹/۱۲/۱۳۸۵ معادل ۸۸/۲۷درصد و در تاریخ ۲۹/۱۲/۱۳۸۴ برای عملکرد سه ماهه آغاز فعالیت این بانک ۷۳/۱۳۴ درصد گزارش شده است.

نسبت کفایت سرمایه در حال حاضر طبق استانداردهای کمیته بال سوئیس معادل ۱۲ و طبق مقررات بانک مرکزی ایران معادل ۸ درصد است.

EPS بانک در ۵ سال گذشته

بانک پاسارگاد در پایان سال ۱۳۸۸ با سرمایه ۷هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال، EPS ۹/۴۳۷ ریال داشت که رقم DPS آن (سود نقدی) ۳۰۰ ریال را در بین سهامداران تقسیم کرد.

در تاریخ ۳۰/۱۲/۱۳۸۷ این بانک با سرمایه ۷ هزار میلیارد ریال EPS ۱/۳۳۵ ریال داشت و DPS آن ۲۲۰ ریال بود. در ۲۹/۱۲/۱۳۸۶ بانک پاسارگاد با سرمایه ۵ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال، EPS ۳۱۰ ریال اعلام کرد و DPS آن ۲۰۰ ریال بود. در تاریخ ۲۹/۱۲/۱۳۸۵ EPS این بانک با سرمایه ۳هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال معادل ۲۲۸ ریال و DPS آن ۱۷۵ ریال بود. در سه ماهه پایانی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۳۸۴ نیز EPS بانک پاسارگاد با سرمایه ۳هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال معادل ۴۷ ریال و DPS آن ۳۵ ریال اعلام شد.

مجمع عمومی عادی سالانه این بانک برای عملکرد سال ۱۳۸۹ در تاریخ ۲۱/۲/۱۳۹۰ برگزار خواهد شد.

درصد مطالبات غیرجاری به تسهیلات

در حال حاضر درصد مطالبات غیرجاری به تسهیلات اعطایی بانک پاسارگاد ۴۳/۱۴درصد است که نسبت به بانک‌های خصوصی دیگر کمترین درصد محسوب می‌شود.

رقم مطالبات معوق، سررسید گذشته و مشکوک‌الوصول بانک پاسارگاد حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال اعلام شده که برای تمامی سرفصل‌های آن ذخیره گرفته شده است. دکتر قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد در مراسم معارفه این بانک برای ورود به بورس اعلام کرد که با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته به احتمال زیاد درصد مطالبات غیرجاری این بانک تا پایان سال از ۴۳/۱۴ درصد به حدود ۱۰ درصد خواهد رسید.

بازده سهام بانک پاسارگاد

نرخ بازده متوسط سالانه سهام بانک پاسارگاد براساس گزارش ارائه شده بر حسب IRR (محاسبه ساده) ۹/۴۳ درصد و نرخ بازده کل سرمایه بانک ۶۱۶ درصد بوده است. نرخ بازده متوسط سالانه برحسب XIRR (محاسبه براساس تاریخ دریافت و پرداخت‌ها) نیز ۸/۴۸درصد و نرخ بازده کل ۷۵۹درصد اعلام شد.

افتخارات بانک پاسارگاد

در مراسم معارفه بانک پاسارگاد خبر کسب رتبه نخست شرکت سرمایه‌گذاری پارس آرین در بین شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسط سازمان مدیریت صنعتی برای سال ۱۳۸۸ و کسب رتبه هجدهم در بین یکصد شرکت برتر سال ۱۳۸۸ توسط بانک پاسارگاد اعلام شد. کسب این رتبه‌ها مربوط به چهارمین سال فعالیت بانک در پایان سال گذشته بود.

همچنین براساس گزارش عملکرد بانک پاسارگاد، این بانک در سال ۱۳۸۸ رتبه ۴۳۵ را در بین یکهزار بانک برتر دنیا کسب کرد. رتبه بانک پاسارگاد در بین یکصد شرکت برتر ایران نیز در پایان سال ۱۳۸۷، ۲۹، در سال ۱۳۸۶، ۳۹ و در سال ۱۳۸۵، ۹۱ بوده است. بانک پاسارگاد به انتخاب مجله بنکر بانک برتر جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۸ بود. از دیگر موفقیت‌های این بانک قرار گرفتن در بین ۱۰ شرکت پیشرو در سال ۱۳۸۷ به انتخاب سازمان مدیریت صنعتی، کسب عنوان بانک حمایت کننده از حقوق مصرف‌کنندگان به انتخاب سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در سال ۱۳۸۷، انتخاب به عنوان کارآفرین برتر کشور در سال ۱۳۸۸ توسط وزارت کار و امور اجتماعی، کسب جایزه مدیریت مالی ایران به تشخیص بنیاد توسعه مدیریت مالی ایران و کسب جایزه قهرمان صنعت بانکداری کشور بوده است. این بانک همچنین برای نخستین‌بار بانکداری مجازی را در کشور طراحی و پیاده‌سازی کرده است. طراحی و پیاده‌سازی نرم‌افزار جامع بانکداری (CoreBanking) توسط شرکت فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد (فناپ) از دیگر دستاوردهای این بانک در سال جاری است. در ادامه جلسه معارفه بانک پاسارگاد، معصوم ضمیری، مدیرعامل بیمه پاسارگاد، مهندس معلمیان، مدیرعامل شرکت لیزینگ ساختمانی پاسارگاد، مهندس پورمند، مدیرعامل شرکت هلدینگ معدنی پاسارگاد (میدکو) به تشریح فعالیت و عملکرد شرکت‌های تحت مدیریت خود پرداختند. معصوم ضمیری، در خصوص شرکت بیمه پاسارگاد گفت: این شرکت با سرمایه ۴۵۰ میلیاردریال در زمینه بیمه‌های زندگی، غیرزندگی و اتکایی فعالیت می‌کند. به گفته وی، در شهریورماه امسال مجمع عمومی این شرکت، اجازه افزایش سرمایه ۴۰ درصدی را به هیات مدیره داده که ۱۵درصد آن تحقق یافته و ۲۵ درصد آن نیز در اوایل سال آینده در هنگام ورود به فرابورس یا بورس تحقق خواهد یافت.

مدیرعامل بیمه پاسارگاد حجم بیمه‌های اشخاص و اتومبیل را در این شرکت هر کدام ۳۰درصد اعلام کرد و افزود: در بازار بیمه کشور ۶۰ درصد بیمه‌نامه‌ها به بیمه اتومبیل اختصاص دارد.

وی ۱۹درصد بیمه نامه‌های صادره بیمه پاسارگاد را در زمینه بیمه انرژی و مهندسی ذکر کرد و با اشاره به سیاست این شرکت برای توسعه بیمه‌های عمر گفت در پایان سال ۱۳۸۹ بیمه نامه‌های عمر از مرز یکصد هزار بیمه‌نامه خواهد گذشت.

مهندس معلمیان، مدیرعامل شرکت لیزینگ ساختمانی پاسارگاد هم گفت: سرمایه این شرکت در تاریخ تاسیس ۵ میلیارد تومان بوده که در حال حاضر به ۳۰ میلیارد تومان افزایش یافته و پروژه‌های ساختمانی با مشارکت بخش خصوصی و شهرداری‌ها در شهرهای مختلف کشور اجرا شده یا در حال اجرا است.

مهندس پورمند، مدیرعامل شرکت هلدینگ معدنی پاسارگاد (میدکو) هم در این مراسم گفت: این شرکت برخلاف شرکت‌های معدنی دیگر که تک محصولی هستند در چهار محصول فولاد، زغال‌سنگ، سنگ‌آهن و مس فعالیت می‌کند. وی فروش فولاد این شرکت را در سال ۱۳۸۹ معادل ۱۶۰ میلیارد تومان و برای سال ۱۳۹۰ معادل ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد. به گفته وی دکتر قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد از وی خواسته است تا شرکت هلدینگ معدنی پاسارگاد را به یک ایمیدرو خصوصی تبدیل کند. شرکت ایمیدرو، بزرگ‌ترین، شرکت معدنی بخش دولتی در ایران است.