تاسیس بانک‌ فرامرزی برای انجام عملیات ارزی

عکس: آکو سالمی

فاطمه بهادری

بانک‌های فرامرزی با سرمایه ۱۰میلیون دلار به زودی تاسیس می‌شوند که زمینه فعالیت آنها در حوزه ارزی ودر مناطق آزاد خواهد بود. سید حمید پورمحمدی ،قائم مقام بانک مرکزی در مراسم افتتاح شعبه مرکزی بانک گردشگری با بیان این مطلب اظهارکرد:طرح تحول بانکی به زودی اعلام می‌شود. وی ادامه داد: تا پایان سال سرمایه هیچ بانکی کمتر از ۴۰۰میلیارد تومان نخواهد بود. قائم مقام بانک مرکزی از ساماندهی شرکت‌های لیزینگ وصندوق‌های قرض‌الحسنه در سال آینده خبر داد وافزود:تا پایان امسال همه صرافی‌ها ساماندهی خواهند شد.

وی با تاکید براینکه، بانک مرکزی روز دوشنبه گذشته انحلال ۴۸ تعاونی اعتبارغیرمجاز را اعلام کرد،گفت:از یک‌هزار و۷۰۰ تعاونی اعتبار موجود،یک هزارو۵۰۰تعاونی اعتبار کارمندی وکارگری بود که ۷۰۰ مورد از آنها تایید شد. تعدادی ازیکصد و۲۰ تعاونی اعتبار آزاد ،تبدیل به موسسه قانونمند شدند.

قائم مقام بانک مرکزی همچنین درباره مزایای ایجاد بانک در مناطق آزاد گفت: اگردرتهران، هیچ شخص حقیقی و حقوقی نمی‌تواند بیش از سهم ۱۰ و۵ درصدی بانک‌ها را داشته باشد اما این محدودیت در بانک‌های مناطق آزاد وجود ندارد. وی ادامه داد:سپرده قانونی در مناطق آزاد ۱۰ درصد است و بانک‌ها تا ۲۰ سال از مالیات معاف هستند. این بانک‌ها در نرخ سود سپرده‌ها وتسهیلات از آزادی عمل برخوردارند.

قائم مقام بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی تایید صلاحیت مدیران بانک‌ها را با دقت نظر بیشتر ادامه خواهد داد و نظارت بیشتر بر آنها خواهد داشت، تصریح کرد: طرح تحول نظام بانکی در جهت ارتقای بانکداری و افزایش استانداردهای بانکداری عملیاتی خواهد شد.

قائم مقام بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت رابطه فرهنگ و اقتصاد اشاره کرد و اظهار کرد: هم‌اکنون اقتصاد گردشگری در کشورهای دنیا به شدت درحال گسترش است. وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۴ درآمد گردشگری به ۷۰۰ میلیارد دلار برسد،افزود: این رویداد در حالی است که کشور ما که طبق گفته‌های یونسکو و سازمان جهانی گردشگری می‌تواند جزو ۱۰ کشور اول دنیا در این صنعت باشد، هم‌اکنون در جایگاه ۹۴ قرار دارد.

قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به اینکه اولین کشور از لحاظ گردشگری معادل ۱۱۱ میلیارد دلار درآمد و دهمین کشور ۲۱ میلیارد دلار کسب می کنند، تصریح کرد: عدم ارتقای جایگاه ایران در بخش گردشگری به خاطر قصور مسوولان مربوطه در این بخش و همچنین فعالان اقتصادی بوده است. وی با بیان اینکه هر گردشگر زمینه ایجاد ۶ شغل، درآمد ارزی و غیره ایجاد می‌کند، افزود: حوزه پولی و مالی و سیاست گذاران پولی در این زمینه باید نقش ایفا کنند.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت گردشگری باید به بخش خصوصی واگذار شود، به اهمیت سیاست‌گذاری پولی در این صنعت اشاره و تصریح کرد: بخش گردشگری مورد حمایت جدی بانک مرکزی است در عین حال چند بانک بزرگ کشور نیز در تلاش برای افتتاح هتل‌های بزرگ در پایتخت هستند.

افزایش سرمایه بانک گردشگری

همچنین در این مراسم که جمعی ازمسوولان بانک مرکزی و بورس، مدیران‌عامل بانک‌ها، سفرا، ورزشکاران، خبرنگاران و... حضور داشتند، مهدی جهانگیری رییس هیات مدیره بانک گردشگری با بیان اینکه در حال حاضر سرمایه این بانک ۲۰۰میلیارد تومان است، افزود: امیدواریم با تشکیل و تصویب مجمع فوق‌العاده در ۲۰ روز آینده، سرمایه بانک تا پایان سال به ۶۰۰میلیارد تومان افزایش یابد. وی اظهار کرد: اطلاع کافی دارم که بانک مرکزی در پی اصلاح قوانین پولی و مالی است. امیدوارم رابطه مشتری و بانک به خوبی تعریف شود. چرا که این خواسته صنعت‌گران و مشتریان است. جهانگیری ادامه داد: باید فرآیندهای موجود ارتباط مشتری و بانک اصلاح شود.

رییس هیات مدیره بانک گردشگری با بیان اینکه اطمینان دارم که ضوابط ومقررات بازنگری خواهد شد، افزود: بانک گردشگری برای اجرای سیاست‌های پولی ومالی اعلام آمادگی می‌کند.

وی اظهار کرد: در بانک گردشگری سبد خدماتی به همه حوزه‌های اقتصادی کشور ارائه خواهد شد و به این صورت نخواهد بود که فقط گردشگری حوزه فعالیت این بانک باشد.جهانگیری تصریح کرد:فرآیند تاسیس بانک گردشگری از سال ۸۷ آغاز شد ودر یک دوره کار کارشناسی دقیق و روشن، امروز شاهد آغاز فعالیت این بانک هستیم. وی ادامه داد: در آذرماه سال گذشته موفق به کسب موافقت اصولی بانک مرکزی شدیم ودر اواخر اردیبهشت ماه موفق به اخذ مجوز از شورای پول واعتبار شدیم. پذیره‌نویسی این بانک در دوم آذرماه انجام شد و با اعتمادی که مردم و سهامداران داشتند، کمتر از دو ساعت، ۴۰ درصد از سهام از طریق عرضه عمومی به فروش رسید.

به گفته جهانگیری، در ۳۰ دی‌ماه بانک گردشگری مجوز فعالیت خود را اخذ کرد.

در ادامه مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد که یکی از مدعوین مراسم بود در سخنانی اقدامات بانک مرکزی درسال گذشته را بزرگ‌ترین تحول اعلام کرد و گفت: می‌توان با بخشی از ابزارهای پولی، تورم را کنترل کرد و این کار را بانک مرکزی انجام داد.وی ابراز امیدواری کرد همه نظام پولی کشور تحت کنترل بانک مرکزی درآید.

انجام همه عملیات بانکی

همچنین در این مراسم منوچهر زمانی فریز هندی مدیرعامل بانک گردشگری گفت: این بانک با تجهیز منابع مالی از طریق جذب سپرده‌ها و استفاده از سایر ابزارهای پولی و مالی و تخصیص آنها برای اعطای تسهیلات اعتباری و سرمایه‌گذاری در عرصه‌های مختلف اقتصادی، از طریق انجام همه عملیات مجاز بانکی ریالی و ارزی در چارچوب قوانین و مقررات جاری کشور و سیاست‌های پولی بانک مرکزی اقدام خواهد کرد. وی با اشاره به پذیره‌نویسی بانک افزود: صنعت گردشگری جایگزینی برای درآمدهای رو به پایان نفتی است. اعتبار یک بانک صرفا بر مبنای سوددهی سنجیده نمی‌شود، بلکه پایبندی به اصول حرفه‌ای است که آن را به بانکی معتبر تبدیل می‌کند.