دسترسی 71 درصد مردم به وام‌های بانکی

گروه بازار پول- بانک مرکزی در گزارشی آماری از نحوه و میزان دسترسی خانوارهای شهری ایران به خدمات مالی در سال ۸۷، اعلام کرد: ۷۱درصد خانوارها در سال یادشده از وام استفاده کرده‌اندودر همین دوره ۲۹درصدآنان از هیچ وامی بهره نبرده‌اند. این گزارش از طریق مصاحبه با حدود شش‌هزار و ۵۵ خانوار تهیه شده است. از بین افراد مورد مصاحبه جامعه آماری در گروه‌های شهری، ۷/۱۸ درصد در تهران، ۹/۳۸ درصد در شهرهای بزرگ، ۸/۲۸درصد در شهرهای متوسط و ۶/۱۳ درصد در شهرهای کوچک سکونت داشته‌اند و ۸/۴۹ درصد افراد پاسخگو را مردان و ۲/۵۰ درصد را زنان تشکیل داده‌اند. طبق نتایج این بررسی درصد توزیع تسهیلات خانوارها برحسب نوع وام نشان می‌دهد که ۶/۱۸درصد وام‌های دریافتی به خرید کالا و جهیزیه، ۶/۱۲درصد برای خرید یا ساخت مسکن، ۳/۱۲درصد قرض‌الحسنه ازدواج، ۸/۱۱درصد جعاله تعمیر مسکن، ۲/۱۰درصد خرید خودرو، ۴/۶درصد وام کارکنان، ۶/۳درصد تسهیلات تبصره‌ای، ۱/۳درصد بخش کشاورزی، ۲درصد قرض‌الحسنه جوانان، ۷/۱درصد قرض‌الحسنه ودیعه مسکن و۷/۱۷درصد سایر انواع قرض‌الحسنه و وام‌ها بوده است. بر‌اساس این گزارش، طول مدت باز پرداخت ۸/۶۸درصد وام‌های مورد نظر یک تا ۳۶ ماه، ۳/۲۲درصد ۳۷ تا ۱۲۰ ماه و۹/۸درصد ۱۲۱ تا ۳۶۰ماه بوده است.گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد ۳/۷۰درصد وام‌های مورد استفاده خانوارها از بانک‌های دولتی، ۴/۱درصد از بانک‌های خصوصی، ۱۰درصد موسسه‌های مالی واعتباری، ۱۳درصد صندوق‌های قرض‌الحسنه، ۵/۰درصد شرکت‌های لیزینگ، ۲درصد بازار غیر متشکل پولی، ۶/۳درصد کارفرما ویک درصد بستگان ودوستان بوده است. درصد توزیع تسهیلات یاد شده برحسب مورد مصرف هم نشان می‌دهد که ۶/۱۶درصد صرف خرید یا احداث ساختمان، ۱/۱۱درصد تعمیرات ساختمان،۵/۷درصد شروع یا توسعه کسب وکار (به جز کشاورزی) ۷/۰درصد خرید دام و طیور، ۲/۱درصد خرید تجهیزات کشاورزی، ۴/۱۱درصدخرید وسیله نقلیه، ۴/۱درصد خرید زمین به هر منظور، ۱/۱۶درصد خرید اثاث منزل، ۵/۱درصد مخارج درمان، ۳/۲درصد مسافرت، ۶/۱۲درصد پرداخت بدهی، ۶/۶درصد هزینه‌های مراسم مانند جشن و تدفین، ۳درصد تحصیل و۸درصد سایر موارد بوده است. بر‌اساس این گزارش، از کل افرادی که تاکنون هیچ درخواستی برای دریافت وام نداشته‌اند، ۲/۵۲درصد اعلام کرده‌اند که نیازی به این وام‌ها نداشته‌اند. ۲/۱۸درصد ضامن یا وثیقه لازم را نداشته‌اند،۱/۸درصد به دلیل سود بالا از دریافت وام صرف نظر کرده‌اند. ۷/۵درصد تشریفات اداری را علت این امر اعلام کرده‌اند، ۳/۵ درصد به علت زمان طولانی دریافت وام، ۳/۲درصد داشتن جایگزین بهتر به جای دریافت وام و۲۹/۸درصد هم سایر دلایل را ذکر کرده‌اند.

۴۳ درصد از مردم به مفاهیم مالی علاقه‌مندند

بنابر این گزارش، توزیع افراد پاسخگو بر حسب میزان علاقه‌مندی به مفاهیم مالی از جمله نرخ سود، بورس، نرخ ارز و سایر نشان می‌دهد که ۲/۳۶ درصد از آنان به هیچ عنوان علاقه‌ای به این مفاهیم ندارند، ۲/۲۰ درصد از‌ آنان بی‌تفاوت بوده، ۹/۳۶ درصد تا حدودی علاقه دارند و ۶/۶ درصد خیلی علاقه‌مندند و همچنین در خصوص میزان پیگیری مطالب مفاهیم مالی ۲/۵۲ درصد از پاسخگویان هیچ‌وقت پیگیر چنین مطالبی نیستند، ۱/۳۴ درصد گاهی اوقات پیگیر، ۴/۱۰ درصد اغلب اوقات پیگیر و ۳/۳ درصد همیشه مطالب راجع به مفاهیم مالی را پیگیری می‌کنند. طبق این گزارش، ۶/۸۰ درصد از افراد پرسش شونده اخبار و مطالب مورد نظر از طریق تلویزیون، ۴/۷ درصد روزنامه، ۱/۴ درصد بستگان و دوستان، ۹/۲ درصد اینترنت، ۱/۲ درصد همکاران، ۷/۱ درصد رادیو و مجله و سایر منابع ۶/۰ درصد سهم داشته‌اند.

در این میان ۴/۵درصد از آنان هیچ‌وقت در مورد چک پول نشنیده‌اند، ۴/۵درصد شنیده، ولی معنی آن را نمی‌دانند و ۲/۸۹ درصد شنیده و معنی آن را می‌دانند. در مورد دستگاه خودپرداز این نسبت به ترتیب ۶/۷ درصد، ۵/۶ درصد و ۹/۸۵ درصد بوده است. برای بانکداری الکترونیکی نسبت‌ها به ترتیب ۷/۴۷ درصد، ۲۷ درصد و ۳/۲۵ درصد بوده است.

۷۰ درصد از مردم اطلاعی از عقود اسلامی ندارند

بر‌اساس این آمارگیری ۷/۶۹ درصد از افراد هیچ‌گاه در مورد عقود اسلامی مطلبی نشنیده‌اند، ۱۷ درصد شنیده و معنی آن را نمی‌دانستند و ۳/۱۳ درصد شنیده و معنی آن را نیز می‌دانستند.

در خصوص بیمه سهم‌ها به ترتیب ۲/۳ درصد، ۲/۵ درصد و ۶/۹۱درصد و برای سهام به ترتیب ۱/۹ درصد، ۲/۱۸درصد و ۷/۷۲ درصد بوده است. در این نمونه‌گیری پاسخ افراد در مورد زمینه‌های مالی که مایل به کسب اطلاعات در آن هستند گویای آن است که ۵/۶۶ درصد در خصوص انواع حساب بانکی، ۸/۵۵درصد چگونگی عملکرد و محاسبه نرخ سود حساب‌های بانکی و تسهیلات، ۴۹ درصد عملکرد شرکت‌های بیمه‌ در خصوص انواع بیمه، ۷/۵۱ درصد هزینه و کارمزدهای بانک‌ها، ۵/۶۳درصد انواع وام و تسهیلات ارائه شده توسط بانک‌ها، ۵۷ درصد در مورد نحوه استفاده از تکنولوژی‌(اینترنت،تلفن) جهت استفاده بهتر از خدمات بانکی، ۷/۴۰ درصد بورس، سهام و بازار سرمایه، ۸/۸۱ درصد نحوه پس‌انداز درآمد، ۵/۷۹ درصد چگونگی استفاده از منابع مالی و ۸/۲ درصد در مورد سایر زمینه‌های مالی مایل به کسب اطلاعات هستند.